Måste man ha turpjäxor för att gå på tur?

patriknorling

Ny medlem
Exakt det jag undrar i rubriken. Har ett par dalbello krypton och vill tura nästa år. Är det bara lättare med turpjäxor?

Har turat i två säsonger med Atomic Burner 120. Inte gåläge, men det är bara att släppa lite på spännena (inte för mycket, blir lätt skavsår om foten far runt i pjäxan.)
Nu vet jag inte hur seriöst du tänkt tura, men slackcountry med Guardians och dagsturer med Diamir så fungerar det alldeles utmärkt.
Givetvis underlättar det med ett gåläge, men så länge du går större delen av din tid uppför så kommer du inte tänka på det.
Tycker att den största vinsten med mer turinriktat är vikten, till en viss gräns där även gåläget blivit bättre men då är det oftast en mer inriktad/påkostad pjäxa.

Tankar från en glad amatör (som på Freeride.se droppar 100m+ klippor och kör "aggressivt")...

Senast ändrad:
Självklart kan du tura med ett par alpina pjäxor utan gåfunktion. Skillnaden är kortfattat följande:
- Turskor är lättare
- Turskor har en friktionssula för bättre fäste (när du inte har skidorna på)
- Turskor har ett skaft du kan lossa på

Den största naktdelen med ett par alpina pjäxor är att du oftast inte kan lossa på skaftet. Det man i första hand vill komma åt är möjligheten att räta på skaftet. Kan bli jobbigt att gå längre sträckor när det inte går.

Annars är det bara att lossa på alla spännen på skaftet och knalla på ... visst går det!

/MM

patriknorling sa:
Var väll som jag tänkte. Turpjäxor är ju lite av ett nytt fenomen men inte att tura
Njäe ... har väl funnits, typ alltid. Vad som däremot är relativt nytt är de styva alpina Freeridepjäxorna med turfunktion. Tidigare var turskor förknippat med hyggligt mjuka skapelser, den regelboken är omskriven sedan några år tillbaka.

/MM

Har samma pjäxa som du och de har ju ganska trevligt flex så de är ganska trevliga trots avsaknad av gångläge. Däremot är skaftvinkeln lite jobbig om man står på platten eller går i pjäxorna. Går man längre sträckor vore ju lägre vikt och tursula trevligt. Det går ju att ta bort en plastbit i hälen för att få lite mindre skaftvinkel dock.

Däremot tycker jag att det funkar hyffsat att gå uppför med hudar även med alpinpjäxorna. Spänna upp dem är dock trevligt. Det är iaf inte omöjligt att tura med alpinpjäxor. Även fast det garanterat är trevligare med turpjäxor.

Jag kör vidare på mina Krypton men nästa par pjäxor blir nog med gångläge och tursula. Gärna med inserts också om man vill skaffa turbindningar. Nya Dalbello Lupo verkar trevliga. Funderar på om jag ska sälja mina och skaffa mer turinriktade istället men jag avvaktar nog lite

Som folk sagt är det mest på platten och långa turer det är mest nödvändigt med turpjäxor. Kortare turer (beroende på hur vältränad du är 1000-1500hm per dag ca) som mest går uppförs, går helt ok med alpinpjäxor.

Den största fördelen med att tura i alpinpjäxor är hur mycket du uppskattar turpjäxor när du väl skaffat ett par ;-)

Men jag håller med alla andra, det går fint. Hat själv gått många höjdmeter i full tilts och lever fortfarande.

Har en till fråga som jag lika gärna kan fråga här. Kan göra så att man kan använda pjäxorna på riktiga turbindningar? Tänker då på dynafit bindningarna.

Fler och fler pjäxtillverkare gör så att man kan byta sulor på pjäxorna till utbytessulor med tech-inserts (dynafit...). Dock är det främst turpjäxorna med gåläge som de har de sulsystemen på.

Någon som har koll om det finns tillverkare som har homogen konstruktion vad gäller utbytessulor, dvs. typ samma skruvmönster över hela linjen?

patriknorling sa:
Har en till fråga som jag lika gärna kan fråga här. Kan göra så att man kan använda pjäxorna på riktiga turbindningar? Tänker då på dynafit bindningarna.
Finns inte tech(dynafit)-infästningar eller möjligheten att byta till sulor med tech-infästningen så går det EJ att använda vanliga pjäxor till dynafitbindningar.

Tillbaka
Topp