Måste säsonga!

spaderdam

Ny medlem
Måste säsonga!
Ciao kamrater

Jag är desperat och måste få komma iväg på en rejäl skidsäsong.
Spelar ingen roll vart skutan styr bara det blir av.
Fler som känner som jag? Vi bildar världens bästa team, åker någonstans och kör järnet!
Är helt oerfaren av säsongande så någon med lite erfarenhet är ju att föredra :D (jobb, boende etc (?))
nu kör vi, skriv !aloha!

Måste säsonga!
gött. bestäm dig för nån ort du är sugen på, sen så finns det väl redan en massa trådar om respektive ort, från folk som ska dit och säsonga. Så bara in i tråden till orten du är sugen på och skriv lite där så ska du se att du hittar nån att hänga på!

Måste säsonga!
Tror det börjar bli kört, du har ingenting eftersom att du börjar såhär sent. Det du måste göra är att kolla runt efter boende och arbete som en galning, kolla forumet om något har en plats över eller för andra ideér. Har du inga pengar alls att lägga i nuläget är ju jobb ett måste, och de flesta är nog dessvärre redan tillsatta. Kontakter som gäller nu

Måste säsonga!
kört är det aldrig!
Ta tag i sakerna bara. Boende i första hand sen jobb..ring runt, knacka dörr, lägg ut annons.
Manpower i Åre rekrytera min polare senast imorse...så kört?...HELL NO!
Ringer du manpower åre nu så fixar det sig...ta tag i saker..

Måste säsonga!
Twelvee sa:
Tror det börjar bli kört, du har ingenting eftersom att du börjar såhär sent. Det du måste göra är att kolla runt efter boende och arbete som en galning, kolla forumet om något har en plats över eller för andra ideér. Har du inga pengar alls att lägga i nuläget är ju jobb ett måste, och de flesta är nog dessvärre redan tillsatta. Kontakter som gäller nu
Vad snackar du om? Det ær inte kørt på långa vægar! Møjligtvis om han ær sugen på sæsong i Norden. Men nere i alperna væxer jobben på træd. Jag kænner ytterst få som har jobb redan innan de åker ner før sæsong. De som har jobb redan har kvar sitt gamla jobb från tidigare sæsonger. Det ær bara att åka ner och vifta med CVn och dra i alla trådar man kan få tag i så løser det sig. Kænner ingen som vart tvungen att åka hem pga att de inte fick jobb!

Måste säsonga!
Twelvee sa:
Jag ska säsonga för första gången i år. Åker ner den 16e november. Jag har inget jobb eller boende. Bara vandrarhem de första 10 dagarna. I alla trådar jag läst så ska det finnas gott om jobb att söka när man väl kommer ner!

Vart har du fått din info ifrån?

Måste säsonga!
Failade lite i beskrivningen, skutan får styra mot alperna haha, inget tråkigt nordenfjäll.
Bad gastein någon? Tips? Boende? Gimme some!
Ni tycker man ska dra ner, hooka något temporärt boende, leta som en galning och sen löser det sig, typ?

respect to the snowflakes

Måste säsonga!
haha, kört.. jaja..

Förra året bestämde jag mig vid den här tiden för att dra ner till Bad Gastein, bokade flyg och 7 nätter på hostell.

3e kvällen satt jag och drack bärs i en bar, blev ganska många, vaknade med en jävla baksmälla och ett boende på halsen. Enda kruxet var att jag inte mindes hur dom jag träffade såg ut :O.. Men dom hittade mig till slut och jag flytta in =D..

Fick även jobb, fick dock sparken, jävla dyng jobb. Skit i att jobba, långa pengar istället! Det löser sig på nått sätt.

Jag åkte dit med 20 000, jobbade en dag, stannade i 4 månader, fråga mig inte hur det gick ihop men men..

Måste säsonga!
Twelvee sa:
Hur kan du ha en aning om detta när du är 18 år? För jag antar du fortfarande går i skolan och bor hemma hos mamma och inte började säsonga när du var 14?!

Måste säsonga!
PeeGee sa:
Skit i att jobba, långa pengar istället! Det löser sig på nått sätt.
Gissar att du menar låna? Om så, nog det dummaste jag läst, går ju knappast att ge ett sämre råd... Nu tror (hoppas) jag inte att trådskaparen tar livsråd på ett forum, men tog han åt sig av det så lyssna här istället:

Skuldsätt dig aldrig för något annat än bostadsköp!

I övrigt håller jag med, sätt dig i bilen och styr mot alperna, saker löser sig alltid.

Hur kan du ha en aning om detta när du är 18 år? För jag antar du fortfarande går i skolan och bor hemma hos mamma och inte började säsonga när du var 14?!
Bara att googla "Skibum erfarenhet" och vips är du Dr Phil vet du väl ;)

Måste säsonga!
Tjenare! Blev medlem just för detta inlägget, är jävligt sugen på att säsonga. :D Har aldrig bummat innan så har ingen direkt erfarenhet, men det löser sig!

Måste säsonga!
Blide sa:
PeeGee sa:
Skit i att jobba, långa pengar istället! Det löser sig på nått sätt.
Gissar att du menar låna? Om så, nog det dummaste jag läst, går ju knappast att ge ett sämre råd... Nu tror (hoppas) jag inte att trådskaparen tar livsråd på ett forum, men tog han åt sig av det så lyssna här istället:

Skuldsätt dig aldrig för något annat än bostadsköp!
Varför inte låna för att bumma? Menar ju givetvis inte av en ränteutsugande bank. Men Man har väl alltid nån förälder, farmor, syskon som kan låna ut 10-20 lakan räntefritt.

För jävla segt att va på jobbet när det har dumpat, eller att gå till jobbet efter 8 timmars köttande en dag det dumpat.

Bara till att skaffa jobb sen när säsongen är över.

Måste säsonga!
LÅter som om vi har en hel del rutinerade här på tråden. Sticka ned helt själv, utan jobb (dock en stor hög pengar, tidsbegränsat boende och en bräda? låter det som om det skulle funka?

Måste säsonga!
Stuartsinc sa:
LÅter som om vi har en hel del rutinerade här på tråden. Sticka ned helt själv, utan jobb (dock en stor hög pengar, tidsbegränsat boende och en bräda? låter det som om det skulle funka?
Har du en stor hög pengar så skit i att jobba. Åkning spöar jobb 366 dagar om året

Måste säsonga!
Stuart, det är jävligt mycket skönare att skaffa boende innan du drar iväg. Det är fan drygt att ränna rundor och leta boende :P. Dessutom har du större chans att hitta ett bättre boende hemifrån.

Men det funkar att bara dra ner också, det är ju lite coolare att säga att man bara drog iväg ensam utan boende ;)..

men se då till att fixa boende på ett hostell eller liknande, där du träffar andra bummare i samma sits..

Måste säsonga!
Jarle sa:
Stuartsinc sa:
Har du en stor hög pengar så skit i att jobba. Åkning spöar jobb 366 dagar om året
Fail fail fail.... Man kan åka alla dagar och jobba och tjäna pengar. Vet en hel del åkare som har gjort det i Alperna och har sjukt med åkdagar. Gäller bara att välja jobb, plats med mera. Och man behöver vilodagar oxå från skidåkningen..

Måste säsonga!
jepp, boendet jobbar jag på. Känner att jag har lite av ett advantage med mina fina statsfinanser som jag beskrev tidigare ;)
JObb tänkte jag mer att det är enklare att träffa skönt folk som är lite likasinnade, men om ni tror att det löser sig iaf kanske man ska skita i det trots allt ?

Måste säsonga!
Stuartsinc sa:
en stor hög pengar som man är villig att göra sig av med så löser det ju sig. men sen är väl boende inte alltid lika lätt att lösa på plats som en del får det till att låta. tror det är mycket fler av dom som åker ner och lyckas hitta ett bra boende som gärna skriver om det, än dom som åker ner och ägnar en massa tid till att springa runt dagtid (när liften är igång...) och får leta boende.
men som sagt! pengar löser allt! go for it!

Måste säsonga!
Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
Stuartsinc sa:
Fail fail fail.... Man kan åka alla dagar och jobba och tjäna pengar. Vet en hel del åkare som har gjort det i Alperna och har sjukt med åkdagar. Gäller bara att välja jobb, plats med mera. Och man behöver vilodagar oxå från skidåkningen..
Jobba på semestern? Hell no!

Vilodagar från skidåkningen? Ja det är sant, rätt skönt att stå och diska, städa eller nåt annat sunk för pisslön.

Suck..

Måste säsonga!
PeeGee sa:
Jobba på semestern? Hell no!

Vilodagar från skidåkningen? Ja det är sant, rätt skönt att stå och diska, städa eller nåt annat sunk för pisslön.

Suck..
Stå i Gaderoben på Disco 20 chf i timmen
Plocka Glas 20 chf i timmen
Servera 30 chf i timmen
Jobba sportbutik 2 timmar på morgon och 4 på kvällen 30 chf i timmen.

Inte vet ja men det är väl ganska oki betalt? Det enda jobb som inskränker på skidåkning är sportbutiksjobbet men det uppvägs av att du får köpa prylar billigare med mera.

Plus att det har skett 3 gånger på 7 säsonger att de har öppnat toppen innan jag har varit uppe kl 10,30.

Fråga Crille Björk hur det går om du inte har vilodagar... Du går sönder. Fast iofs vad vet han eller jag. Vi har ju bara åkt skidor innan du föddes ;)

Måste säsonga!
Ett litet tips: Gå någon skidlärarutbildning och jobba som skidlärare. Då får du betalt för att åka skidor. Kan det bli bättre?

Måste säsonga!
jeffa sa:
Ett litet tips: Gå någon skidlärarutbildning och jobba som skidlärare. Då får du betalt för att åka skidor. Kan det bli bättre?
Om du vill stå i barnbacken de första åren. Sen åka med gäster när det är puder och inte få köra den.. Det suger mest tror jag...

Fast det är gott betalt i Schweiz. 50-60 chf i timmen om du är utexm. skidlärare.

Måste säsonga!
Jo men på vilodagarna vill man väl ändå inte jobba, då vill man la ändå vila?

Har man pengar så man klarar sig känns det väl jävligt onödigt att jobba? 130-200 spänn i timmen är väl ok. Men är det inte jävligt dyrt med boende och mat i Schweiz? Och därför heller ingen märkvärdig lön om man sätter det i Schweiziskt perspektiv?

Måste säsonga!
Som sagt allt beror på var du är på för ort. Betalade ca 3000 kr i månaden i hyra. Det är väl inte farligt? Och maten är inte så mycket dyrare om man inte vill äta feta biffar varje dag.

Men valet är fritt så klart att inte jobba eller jobba. Men som sagt till trådskaparen så säger jag fortfarande så att det är fint att jobba.

Du blir accepterad oftast av byborna och det är inte att förakta.

Dessutom uppskattar jag att inte jobba ihjäl mig för att kunna åka skidor på vintern enbart när jag vet att jag kan jobba, tjäna pengar och åka skidor...

Måste säsonga!
Hasse_Lindborg sa:
jeffa sa:
Om du vill stå i barnbacken de första åren. Sen åka med gäster när det är puder och inte få köra den.. Det suger mest tror jag...

Fast det är gott betalt i Schweiz. 50-60 chf i timmen om du är utexm. skidlärare.
Absolut.

När man har lite mer erfarenhet så kan man dock ta privater eller offpistlektioner. Då är det ju helt klart värt mödan.
TS är ju bara 20 bast och har många säsonger framför sig.

Måste säsonga!
Alright! Ingen större erfarnhet av Schweiz så ska inte uttala mig allt för mycket!

Jag säger fortfarande att det är fint att inte jobba :D.. Hakuna Matata!

Åk när du vill, sup när du vill, sov när du vill, kolla på pr0n när du vill... Everyday is a saturday!

Ni gör som ni vill!

Måste säsonga!
jeffa sa:
Absolut.

När man har lite mer erfarenhet så kan man dock ta privater eller offpistlektioner. Då är det ju helt klart värt mödan.
TS är ju bara 20 bast och har många säsonger framför sig.
Men det tar väl ett hundår om man skall göra det och inte gå på Scott eller så?

PeeGee sa:
Alright! Ingen större erfarnhet av Schweiz så ska inte uttala mig allt för mycket!

Jag säger fortfarande att det är fint att inte jobba big_smile.. Hakuna Matata!

Åk när du vill, sup när du vill, sov när du vill, kolla på pr0n när du vill... Everyday is a saturday!

Ni gör som ni vill!
Där är skillnaden. Drick mindre åk mer skidor ;) Och när du blir äldre så inser du vad skönt det är att känna byborna ;)

Måste säsonga!
Så bara för att jag inte jobbar så betyder det att jag sitter på krogen och hinkar?

Jag ska inte sitta här och leka rutinerad, men klart som korvspad det är awesome att känna byborna, men det finns fler vägar in i deras hjärtan än att jobba ;)..

Jag har haft kontakt med locals som visat mig guldkorn utan att jobba :)..

Måste säsonga!
Sliter man hårt så kan man väl ta examen och isia på 4 säsonger. Sen öppnas ju en hel del grymt roliga alternativ. Börjar TS nu så kan han ha vara klar när han är 24-25. (går kanske att spara ngn säs om man gör det heltid via skott eller skidlärarlinjen)

I wish I had...

Måste säsonga!
jeffa sa:
Sliter man hårt så kan man väl ta examen och isia på 4 säsonger. Sen öppnas ju en hel del grymt roliga alternativ. Börjar TS nu så kan han ha vara klar när han är 24-25. (går kanske att spara ngn säs om man gör det heltid via skott eller skidlärarlinjen)

I wish I had...
Så då har han missat 4 år med puder?? Tyvärr så suger det och i de flesta länderna förutom i Schweiz så är ju skidlärarna bland de sämst betalda vad jag vet så länge man inte har ISIA. Och även i Schweiz om man inte har ISIA men det är ju bättre betalt överlag där. I Österrike är det inte många euro i betalning...

Senast ändrad:
Måste säsonga!
Hasse_Lindborg sa:
jeffa sa:

I wish I had...
Så då har han missat 4 år med puder?? Tyvärr så suger det och i de flesta länderna förutom i Schweiz så är ju skidlärarna bland de sämst betalda vad jag vet så länge man inte har ISIA. Och även i Schweiz om man inte har ISIA men det är ju bättre betalt överlag där. I Österrike är det inte många euro i betalning...
Det är väl inget som säger att han måste missa puder bara för att han jobbar som skidlärare? Han behöver ju inte jobba hela dagarna alla dagar i veckan...

Måste säsonga!
Min åsikt efter några säsonger är att det bästa är att ha ett lagom betyngande deltidsjobb som utförs på tider då liftarna är stängda. Dvs diska, slipa skidor, servera, kocka, barnisse. osv. Alla dessa är guldjobb där du kommer träffa mycket kul folk och få ett "break" från dagdriveri-gänget som glider gör en grej av att göra så lite som möjligt.
Typ 3-4 kvällar i veckan. En grej folk gjorde i st anton var att dom sökte diskjobb två och två, och sen delade dom på en heltidstjänst.

Diska är klart underskattat, du får bästa timmarna, och oftast öl på jobbet.

Jag är rätt lat av mig oftast och gillar att slappa, men den säsongen där jag inte jobbade något alls och bara chillade tyckte jag inte var den bästa, eftersom det kan efter ett tag bli som att skidåkningen är ett "jobb". Eftersom du inte har något annat att göra så "måste" du åka skidor även fast du kanske inte är sugen och du har kört 6 dagar i rad och BEHÖVER en vilodag. Egentligen.

Måste säsonga!
spaderdam sa:
Ciao kamrater

Jag är desperat och måste få komma iväg på en rejäl skidsäsong.
Spelar ingen roll vart skutan styr bara det blir av.
Fler som känner som jag? Vi bildar världens bästa team, åker någonstans och kör järnet!
Är helt oerfaren av säsongande så någon med lite erfarenhet är ju att föredra :D (jobb, boende etc (?))
nu kör vi, skriv !aloha!
Nu har det gått ett dygn sen du skrev inlägget.
Vad har du fixat?

Måste säsonga!
ehm, Jag har pratat med några krögare i Bad G. så hoppas på jobb.
Boende är väl nästa steg, och eventuellt hitta några att bo med.
Men saker och ting rullar på bättre än väntat faktiskt.
Tips på bra hostel i BG?

Tillbaka
Topp