limegreen sa:
@ LawndartGustav (och alla andra bilister därute!)
Då Eco-Driving går snabbt att lära sig så ger denna länk the basics:
Trafikverkets Snabbkurs
Tillägg/tankar från min IRL-kurs:
Steg 2: denna hänger delvis ihop med Steg 5, dvs 1an använder jag knappt något mer efter kursen. Däremot strävar jag efter att snabbt köra på 5an alt. 4an - och så länge det går. Givetvis får man växla ner om bilen börjar "hosta/hacka sig fram". Man ska också försöka sträva mot att svänga på minst 3an, genom planerad körning. Självklart går ju inte alltid det iom små rondeller, mycket trafik i kombination med tighta svängar/"90-gradare" etc.
Beroende på bil så är det inte alltid 1an är nödvändig men på motorsvagare bilar eller bilar med dåligt bottendrag är det ett effektivt sätt att slita ut kopplingen i förtid på.
Det där med att ligga på höga växlar är bra för förbrukningen, så länge du har effekt nog på det aktuella varvatlet för att slippa ge mycket gas. Då är det betydligt snålare att ligga en växel lägre på lite högre varv med litet gaspådrag.
Enklast är egentligen att bara hålla så jämn hastighet som möjligt på växel man själv anser vara lämplig för situationen. Själv gillar jag att ha någorlunda varv på motorn in i rondeller/korsningar/vaddetnukanvara i städer pga av att jag vill ha möjligheten att flytta mig fort om någon skulle få för sig någon dumhet. Drar inte nämnvärt mer bränsle, växlar man ned i god tid innan aktuella "hinder" (givetvis mha varvtalsmatchning för att vara skonsam mot lådan

) så får man dessutom effektivare motorbroms.
limegreen sa:
Steg 3: läraren berättade för mig att alldeles för många i trafiken gasar helt i onödan.
Man behöver bara "dutta" lite på gasen. Prova även detta i högre fart på landsväg/motorväg,
dvs det är ej mycket tryck av foten på pedalen som behövs för att bibehålla farten!
Håller helt och hållet med, dessutom slipper man pendla i hastighet och göra bakomvarande medtrafikanter upprörda.
limegreen sa:
Steg 5: det var en stor aha-upplevelse när läraren visade på den inkopplade mätaren att bilen drar mest på tomgången. Det man bör göra är alltså att man gör klart allt innan man drar igång tändningen: ex. sätter på sig säkerhetsbältet, lägger i 1an/backen, messar/ringer polaren (& dylika saker som faller inom den ramen..) och även kollar att det är grönt på vägen. Därefter drar man igång bilen, blinkar och kör iväg.
Så att stå med bilen på tomgång på en parkering eller vid väg-grenen är helt över för min del, dvs nu mera startar jag & kör iväg!
Obs: på vintern ska man skrapa rutorna innan man drar igång tändningen & kör iväg. Varför? De första 5-10 minuterna som bilen är igång (även om man kört med motorvärmare) släpper den ut mest andel icke hälsosamma partiklar. Därför är det alltså direkt osmart/osunt att skrapa rutorna medan bilen står på tomgång. Läraren sa också att om man missat att köra motorvärmaren innan start så är det ändå bättre, både för plånboken och för din/dina grannars hälsa, att först skrapa rutorna, sedan dra igång tändningen och köra iväg mot punkt B - eftersom motorn då får upp sin värme efter en stund iaf. Dvs att stå på tomgång för att få upp värme i motor/kupé är ett stort No-No!!
Som tidigare nämnt; Bluff och förbannat båg! Mätaren visar snittförbrukning per 10/100 km eller aktuella mätsträckan. Nollar du mätaren när du står på tomgång kommer du få förbrukningen oändlig per 1/10/100 km eftersom du står still... Att messa färdigt med polaren är däremot vettigt.
Jag kommer
aldrig att skrapa rutor osv utan att ha igång bilen om jag inte har möjlighet till att förvärma motorn på elektronisk väg. Det slitaget och den förbrukningen du har med kall motor kommer aldrig någonsin bli skonsammare för miljön eller plånboken än att låta motorn gå varm innan du åker någonstans. Isf skulle ju bensin/dieselvärmare vara den mest överflödiga uppfinningen någonsin.
Om du behandlar din bil på detta sätt, påminn mig om att aldrig köpa en av dig :P
limegreen sa:
Steg 6: en annan aha-upplevelse var att se på mätaren att bilen "nollade" i bränsleförbrukning på 5ans växel utan gas då vi rullade utför. Detta tänker jag ofta på under landsväg/motorväg där det ofta förekommer utförs-körningar.
Mycket riktigt drar en motor absolut minst med bränsle på motorbroms, som jag nämnde på förra sidan.
limegreen sa:
Steg 7: alla vi glada skidåkare känner ju till begreppet motorvärmare och dess fördelar. Det jag dock inte kände till är det faktum att man redan från +10° bör köra den en halvtimme. Inte heller att en rejäl kallstart (när bilen stått en hel natt, eller längre, i minst –10°) har samma slitage på motorn som att köra ca 25 mil. Alltså: en varm motor är en bra motor!
Precis, en kallstart, där man dessutom bränner iväg utan minsta bekymmer i livet, är lika snällt mot bilen som att byta olja var 3000e mil, konstant köra den på varvstopp och andra dumheter. Därför bör man se till att motorn har kommit upp i någorlunda vettig temperatur, på det sätt man har möjlighet till, innan man kör någonstans. Ska jag ut och nöjesköra en hygglig sommardag ser jag till att motorn kommer upp i arbetstemp innan jag beger mig, motorn tar alltid stryk när den är kall (vilket den mer eller mindre alltid är när den stått ett tag, såvida du inte bor i ett väldigt, väldigt varmt land).
Bifogar en text från Vi Bilägares frågelåda, där någon undrar varför hans 1,6 FSI motor tar så lång tid på sig att komma upp i temperatur.
"
Att det tar lång tid för en förbränningsmotor att nå arbetstemperatur är både bra och mindre bra. Bra därför att det visar att motorn har hög verkningsgrad och inte omvandlar onödigt mycket energi till "spillvärme".
Mindre bra därför att bränsleförbrukningen är högre och emissionerna skadligare under uppvärmningsfasen. FSI-motorerna är effektiva med låg förbrukning, tyvärr följer en längre uppvärmningstid på köpet.
Lösningen hade varit att, som på moderna dieselmotorer, ha en tillsatsvärmare för att få en snabbare uppvärmning men såvitt vi vet används detta inte på bensinmotorer ännu.
Bengt Dieden, Vi Bilägare"