Mayrhofen i mars

UpperNorwood

Ny medlem
Mayrhofen i mars
Håller på att leta boende för en resa 22-27 mars, när jag får ett lite förvånande svar från en lägenhetsuthyrare. Uthyraren påstod att vid den tiden på året så var förmodligen systemet inget att ha pga snöbrist. Nu visade det sig att han menade Zillertal Arena och inte Zillertal 3000 (där Mayrhofen ingår). Påpekade detta och då rättade han sig och menade att det skulle vara lugnt eftersom glaciären alltid var farbar. Men vad betyder det för resten av systemet? Vi åker ju inte dit bara för glaciäråkningen. Är skillnaden stor mellan Arena och 3000? Orkar inte fråga uthyraren igen, eftersom han verkar lagom förvirrad och vi ska ändå inte hyra av honom. Någon med snökoll?

Senast ändrad:
Mayrhofen i mars
Jag jobbade som guide i Zillertal under hela förra säsongen med Zell am Ziller och Mayrhofen som bas, (det är endast 8 km mellan Zell am Ziller och Mayrhofen). Under hela säsongen skulle jag vilja påstå att det inte skiljde mycket mellan dessa destinationer snömässigt, snöar det i Zell snöar det också i Mayrhofen. Även om det är rätt sent på året du/ni skall åka så finns det gott om snö på topparna, Mayrhofen var faktiskt den som levererade allra bäst enligt mig. Nere i byn kom våren och värmen redan i mitten av mars förra året men det påverkade inte skidåkningen uppe på topparna, dock var det inte det bästa underlaget när man kom ner mot mittstationerna i slutet av mars/början av april pga värmen. Det ska ändå poängteras att förra året inte var någon höjdarvinter snömässigt, på topparna låg snömängden mellan 50-120 cm under säsongen.

Zillertal Arena innefattar ju som du säkert redan vet även Gerlos och Kaltenbach, den stora fördelen med det är att de är sammanhängande och du kan lätt tillbringa en hel dag genom att åka däremellan. Dock är skidåkningen lika rolig där enligt mig, mycket och långa liftar samt rätt så tråkiga backar (kanske inte om man spenderar en vecka men efter en säsong :)

Mayrhofen är inte lika stort skidområde men pisterna håller en mycket högre klass och är mera varierande.
Vill man dessutom ta sig till Zillertal Arena från Mayrhofen går det tåg var 20 minut och kostar ingenting när man har ett "super skipass" vilket de allra flesta har. Är du intresserad av att åka mera offpist är Kaltenbach/Hochfügen (ca 15 min med tåg från Zell am Ziller) det mest optimala. Området kring byn erbjuder 110 km pist fördelade på bägge sidorna av dalen.

Vad gäller glaciären Hintertux så är den åkbar året runt och kan nås med buss på 40 min från Mayrhofen.
Bl.a. så har de danska blivande skidlärarna sina kurser där mitt på sommaren.

För övrigt så är Mayrhofen en riktigt skön destination med ett brett utbud av restauranger, shopping och afterski, allting längs huvudgatan. Boendet håller också hög klass. Rekommenderas verkligen!

Hoppas att detta kan vara till lite hjälp, har du några andra frågor så hör gärna av dig!

/ Christian

Mayrhofen i mars
skimentalist sa:
Zillertal Arena innefattar ju som du säkert redan vet även Gerlos och Kaltenbach, den stora fördelen med det är att de är sammanhängande och du kan lätt tillbringa en hel dag genom att åka däremellan.
bra skrivet, men just där blev det nagon hickup.

Senast ändrad:
Mayrhofen i mars
Christian: Tack för ett grymt svar. Lite som jag misstänkte, att vissa nedfarter kanske inte är ok men att det fortfarande är bra högre upp. Hur är offpisten i Zillertal 3000 (Mayrhofen)? Vi är två piståkare och två bärdåkare som vill ha offpist. Själv vill jag till Mayrhofen men om det inte finns ngn offpist att tala om så får man väl kompromissa med Hochfügen.

Mayrhofen i mars
Tje!

Känner någon åket från Isskogel i Gerlos till Krummbachrast och ner därifrån? Är den sista parten från Krummbachrast OK också med bräda, eller behöver man gå/skida mycket?

Mayrhofen i mars
Tjena.

Jag har just kommit hem från en vecka i Zillertal. Bodde i Kaltenbach (Hochzillertal-Hochfugen) men åkte även i Zell am Ziller (Zillertal-arena), Mayrhofen, och uppe på Hintertuxglaciären. Vi hade en vecka med klarblå himmel men tyvärr sönderblåst och stenhårt i off-pisten.
Min bedömning är dock att det finns mycket lättillgänglig off-pist i alla systemen. I Kaltenbach och Zillertal-arena kändes det som man kan hitta lite större off-pist och troligtvis är det lite mindre konkurens om den än i Mayrhofen där det verkar vara mer säsongare och bättre paryliv. Hintertuxglaciären sitter inte ihop med Mayrhofen utan det är bil eller buss som gäller för att ta sig dit. Inte heller sitter Gerlos ihop med Kaltenbach som står ovan. Köper du ett liftkort som gäller för hela dalen så gäller det på bussar och tåg så du kan hyfsat lätt ta dig mellan systemen utan extrakostnader om du inte har bil. Även i Hintertux verkade det finna mycket fin offpist, även utan för själva glaciären = mindre riskabelt.
Snösituationen är inte direkt lysande just nu i Alperna så ett rejält snöfall lär behövas om du ska få bra åkning i slutet av mars. I pisterna var det helt ok men utanför var det väldigt tunnt på sina ställen, speciellt på södersidorna.

Lycka till.

Håkan

Mayrhofen i mars
Tack för alla bra svar! Verkar bli till att följa väderrapporterna och hoppas på ett rejält dump. Men allt är bokat så ingen återvändo.

Markus

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp