Med åldern kommer visheten, bygga ihop ett quiver.

Eller sportlov, påsk och jul/nyår eller alla dagar i Romme/Hemsedal.

Nu är jag ju så lyckligt prioriterar att jag har alldeles för många skidor alltid att välja mellan tyvärr.
Visst, där nere i söder är det säkert en massa folk då. I norra Sverige är det mer sällan liftköer och därmed sällan pucklar som det blir på transportpisten tillbaka till byn 15.15 i Val DiSere. Jo jag har också fler än ett par skidor men sedan 2015 har jag för det mesta åkt på ren pistskida eller Hendryx VooDoo/ Bonafide/liknande. De där allroundpistskidorna får sällan användning.

Visst, där nere i söder är det säkert en massa folk då. I norra Sverige är det mer sällan liftköer och därmed sällan pucklar som det blir på transportpisten tillbaka till byn 15.15 i Val DiSere. Jo jag har också fler än ett par skidor men sedan 2015 har jag för det mesta åkt på ren pistskida eller Hendryx VooDoo/ Bonafide/liknande. De där allroundpistskidorna får sällan användning.
Och som jag säger så tillbringas mer och mer tid på Fusion 95 i de flesta fören.

Men den kommer fortfarande aldrig vara lika bra som en renodlad pistskida i en nypistad backe eller lika bra som mina Pontooner i 60-100 cm djup snö.

Hej.

Som nyss passerade 40 så kom visheten tillslut men jag är i en ny värld gällande en sak. Renodlade pistskidor.

Jag har alltid kört med någon form av allmountain skida, nu ett par qst106 och kanske haft någon bredare skida som stått oanvänd.

Nu går tankarna om att bygga ut mitt quiver lite och istället för en skida i 105 området tänker jag mig ett par QST Blanks för de dagarna jag vill utanför, gillar den skidan men är öppen för förslag, jag turar inte.

Sen eftersom det mesta av tiden tillbringas i just pisten vill jag nu införskaffa mina första riktiga pistskidor, ett par långsvängiga skidor som presterar på nypistat och det uppkörda på eftermiddagen.

Vikt på mig ~95kg
Åkkunskap, oskolad men kan carva de flesta backar tills konsekvenstänket tar plats och det sladdas ur för att sänka farten. Föredrar nog en röd backe framför svart för att verkligen kunna stå på och komma ner ordentligt i svängarna.

Hit me up, behöver inte vara årets modell utan letar gärna begagnat för att testa.

Skulle starkt rekommendera Völkl Racetiger GS som en renodlad pistskida om man är hyfsat bra på att åka och har lagt på sig några trivselkilon. Känner att jag både kan lita på dem och ger en skön feedback i allt från manchester upp till typ ren is.

Skulle starkt rekommendera Völkl Racetiger GS som en renodlad pistskida om man är hyfsat bra på att åka och har lagt på sig några trivselkilon. Känner att jag både kan lita på dem och ger en skön feedback i allt från manchester upp till typ ren is.
Då bör man väl satsa på GS Pro för att det där lilla extra.

Pro har då varit styvare förr om åren, jag utgår från att den är det nu också.

Nej då, är väl styvare, mer dämpade och har raceplatta. Förtroendeingivande lagg.
Spännande, den måste testas vid tillfälle. Kan dock inte hitta den längre på Völkls sajt?
Dock verkar de ha väckt liv i V-Werks konceptet igen. Hoppas på en sådan med typ 76-midja tills nästa år.

Så här skrev Sport-Bittl till mig om GS vs GS Pro när jag köpte GS Pro inför förra säsongen:

There are two different versions of the Racetiger GS we are talking about:
The Racetiger GS Pro, which has the item number 120001. That is the ski you have (You can ignore the "/011" as it is simply a numbering to help Völkl assign the skis during production.)
And there is the Racetiger GS with the item number 120011.

Both skis 120001 and 120011 are exactly the same regarding the construction of the ski.
The only difference is that the 120001 (GS Pro, the one you have) is equipped with a world cup binding plate and has a race finish on its edges.

Senast ändrad:
Spännande, den måste testas vid tillfälle. Kan dock inte hitta den längre på Völkls sajt?
Dock verkar de ha väckt liv i V-Werks konceptet igen. Hoppas på en sådan med typ 76-midja tills nästa år.
Själv har jag ett par gamla Nordica Dobermann GSR EDT i 187cm längd.
Dom har jag slutat åka på, tror jag.
Kastade omkull den 60+ gamla gubben i fjol så ett par revben gick av 🤣
Hornen växte mer än gubben klarade av i snömoset som var gömt bakom ett krön.
Innan dess på dagen så hade dom passerat 90km/tim, och även tidigare dagar, trotts frugans vädjan om att köra försiktigt. Så nej dom vågar jag nog inte använda i år, vet redan nu vart det i så fall bär hän. Sådana skidor skall och lockar allt för mycket till att åkas rejält fort.
Men vill man det så är det jäkligt kul.

Själv har jag ett par gamla Nordica Dobermann GSR EDT i 187cm längd.
Dom har jag slutat åka på, tror jag.
Kastade omkull den 60+ gamla gubben i fjol så ett par revben gick av 🤣
Hornen växte mer än gubben klarade av i snömoset som var gömt bakom ett krön.
Innan dess på dagen så hade dom passerat 90km/tim, och även tidigare dagar, trotts frugans vädjan om att köra försiktigt. Så nej dom vågar jag nog inte använda i år, vet redan nu vart det i så fall bär hän. Sådana skidor skall och lockar allt för mycket till att åkas rejält fort.
Men vill man det så är det jäkligt kul.
Ett revben eller två knäcker man väl varje säsong? Gör i alla fall jag. 🤣
Då jag ännu inte passerat 40 så tycker jag fortfarande att det hör skidåkningen till, det är ju sådant man får räkna med. ⛷

Så hur vis är Leafly egentligen? Är det värt att vara småskadad för att åka skidor fort? Eller är det andra prioriteringar som gäller?

Är det här tråden "visa dina skidor" ? 😄

Om det är det så, här är min samling.

- Head Supermojo, 193cm (för att åka stort/fort) Inte åkta på än i vinter.
- Rossignol Hero GS dam, 185cm (pist och fort)
- Stockli Stormrider, 184cm. Främst till topptur/offpist eller vad som helst. Allt-i-allo
- wölkl Revolt 95, 181cm? Park och pist (de jag använder oftast)
- Wölkl BMT , 186cm. Telemark

IMG_4212.jpeg

Edit: Två knäckta revben just nu(men det var för jag åkte skridskor). Det suger iaf att ha ont även om det går över. Jag missar ju åk-tid.

Senast ändrad:
Är det här tråden "visa dina skidor" ? 😄

Om det är det så, här är min samling.

- Head Supermojo, 193cm (för att åka stort/fort) Inte åkta på än i vinter.
- Rossignol Hero GS dam, 185cm (pist och fort)
- Stockli Stormrider, 184cm. Främst till topptur/offpist eller vad som helst. Allt-i-allo
- wölkl Revolt 95, 181cm? Park och pist (de jag använder oftast)
- Wölkl BMT , 186cm. Telemark

Visa bilaga 30365

Edit: Två knäckta revben just nu(men det var för jag åkte skridskor). Det suger iaf att ha ont även om det går över. Jag missar ju åk-tid.
Jag tror egentligen att ditt inlägg hör hemma i den här gamla tråden. Kanske läge att aktivera den igen…

Så mycket input och så mycket ideér ni ger en.
Jag kommer prova mig fram genom skidtester, lån och dylikt tills jag hittar rätt här känner jag då det nog inte är det lättaste att hitta vad som passar när jag själv knappt vet vad jag är ute efter.

Oj oj vilken guldtråd och riktigt kul läsning! Spännande just detta med hur mycket folks åsikter skiljer sig åt kring vad en pistskida är.

Jag vill slå ett slag för att det finns olika kategorier bland pistskidor. Bara bland skidor med ett midjemått på mellan 65-68 ser jag tre kategorier: FIS, raceskidor och racecarvers (som jag då skulle definiera som skidor som liknar FIS- och raceskidor i sin konstruktion men som är byggda för att gå att åka på för en vanlig dödlig). Är själv alpinpappa och tränare för en U12-grupp (även om jag inte har bakgrund som aktiv inom den alpina sporten själv). Vill påstå att en överväldigande majoritet av icke-tävlingsåkare har väldigt svårt att klara av att hantera en riktig FIS GS. Däremot kan en FIS SL som inte har det allra styvaste flexet vara riktigt trevlig.

Jag har själv en Head Supershape iTitan från 2018-ish som förmodligen är den skidan i min nuvarande skidsamling som jag skulle välja att ta som enda skida om det skedde under pistolhot. Har rekommenderat den modellen till ett flertal vänner och dom har varit väldigt nöjda. Den modellen jag har är ca 78 i midjan och har 15-ish i radie. Tror att den nuförtiden motsvaras av eRally i Supershapeserien medan eTitan har breddats till ca 84mm midja.

Är personligen av uppfattningen att den klarar sig klart bättre i uppåkt pist än vad mina FIS SL gör. En nackdel, beroende på var du är i din utveckling som åkare, är också att en FIS SL kan bli väl kort i svängradien så att en del inte hinner sätta tekniken. Då är någonting runt 15-17 betydligt lättare för att hinna med.

Utan att ha åkt på Deacon själv så tycker jag att den också verkar vara ett vettigt alternativ i ett quiver på två skidor.

Fischer Curv GT är en annan skida som dyker upp i huvudet som har lite mer bredd än raceskidor och race carvers och som dessutom har lite längre radie (har jag iaf för mig).

Personligen skulle mitt optimala quiver (med ett försök att ändå hålla nere antalet skidor) se ut som följer:
- FIS SL (alternativ till detta skulle kunna vara en skicrossskida med liknande egenskaper men aningen längre svängradie för att spara på min gubbrygg)
- Turist GS/racecarver med "längre radie", ca 17-19 meters radie och 65-68 i midja (här skulle jag räkna in Atomic Redster G9 Revo S, Stöckli Laser GS, Hendryx Deguello)
- Lite bredare pistorienterad skida (ovan nämnda Supershape eRally och eTitan, Stöckli Montero och Völkl Deacon mfl)
- Allmountainskida av kraftigt byggd typ (kör själv Hendryx 917 i denna kategorin)
- Topptursskidor i allroundsegmentet (från ca 90mm i midjan till max ca 100mm och ganska lätta)
- Topptursskidor som hanterar lössnö bättre (så minst 105 mm i midjan) - dessa får prioritet över en ren offpistskida då jag tycker att man får den bästa lössnöåkningen genom att gå till den (såklart kan man köra liftassiterat till viss del men ändå)

Skulle jag lägga till en så skulle det som kanske går att utläsa ovan lätt vara den där rena offpistskidan. Men den skulle nog ändå ha en Freecast eller Duke PT på.

Lång utläggning här men som sagt under pistolhot så skulle jag ha valt en bredare pistorienterad skida som enda skida så det är mitt tips att gå på.

Mot bakgrund av att jag brukar ligga på ca 20 skiddagar per år har jag hållt mig till två par skidor (svårt att motivera fler):

Nordica Dobermann Spitfire TI X med 71 mm i midja för ren pist, gärna ganska hård. Tror det är 15m i radie och inte alltför krävande.

Nordica Enforcer 104 Free med shiftbindningar för allt annat; all mountain, stökig/uppåkt/slushy pist, puder och topptur. När jag flyger ner till Alperna tar jag bara med dessa och de gör inte bort sig någonstans, men såklart inte lika bra som pistskidor om det är isigt men i övrigt väldigt bra och funkar bättre än rena pistskidor när det på eftermiddagen blir uppåkt.

Hittade pistskidorna till bra pris, sparsamt åkta. I en drömvärld hade jag nog bytt ut de till ett par Völkl Racetiger SL, perfekta i många av våra svenska fjäll med ofta hårda och isiga backar med relativt liten fallhöjd. Dock betydligt jobbigare att åka med en hel dag än mina Spitfire, om än roligare så länge man orkar. Ett annat alternativ som jag testat och varit sugen på är Blizzard Thunderbird WB i 76 mm i midja och 15m radie som var väldigt trevliga. Funkar nog också marginellt bättre i mjukare pist pga. den lilla extra bredden under fot.

Senast ändrad:
Nu ska ni höra här: om jag inte var fattigpensionär hade jag på stört köpt ett par Blizzard Thunderbird 15.
Jävlars vilken go skida.
Annars på tal om tråden: vi vet ju alla att N+ åt helskotta för många lagg gäller.

Tillbaka
Topp