Med eller utan Hjälm?

Med eller utan Hjälm?
Och jag tycker det är precis tvärtom. Väldigt sällan man ser folk (jibbers) som åker utan hjälm nuförtiden, och det är ju bra. Själv åker jag oftast med.

Med eller utan Hjälm?
Jag kör alltid med hjälm och ryggskydd, det är varmt och skönt, snyggt samt känns säkert.

MEN! En sak som förbryllar mig, eller som jag funderar på är varför det är så självklart att ha skyddsutrustning när man åker skidor men inte ens ha hjälm när man cyklar. Det anses ju mer eller mindre som en självklarhet att duktiga skidåkare använder ryggskydd. Är det endast en image-fråga?

Visserligen sker det mycket "lättare" skador inom skidsporten men snackar vi cykel sker det åtskillig dödsfall och skador som ger men för livet. Sen kan man alltid snacka statistik hit och dit och siffror som inte stämmer åt båda hållen menmen.

Dock är jag övertygad att skadorna har minskat till stor del tack vare hjälmvågen, det borde det göra om alla började använda cykelhjälm också.

Bara en funderare, finns kanske inga rätt eller fel.

Med eller utan Hjälm?
Willeee sa:
Jag kör alltid med hjälm och ryggskydd, det är varmt och skönt, snyggt samt känns säkert.

MEN! En sak som förbryllar mig, eller som jag funderar på är varför det är så självklart att ha skyddsutrustning när man åker skidor men inte ens ha hjälm när man cyklar. Det anses ju mer eller mindre som en självklarhet att duktiga skidåkare använder ryggskydd. Är det endast en image-fråga?

Visserligen sker det mycket "lättare" skador inom skidsporten men snackar vi cykel sker det åtskillig dödsfall och skador som ger men för livet. Sen kan man alltid snacka statistik hit och dit och siffror som inte stämmer åt båda hållen menmen.

Dock är jag övertygad att skadorna har minskat till stor del tack vare hjälmvågen, det borde det göra om alla började använda cykelhjälm också.

Det är väl lättare och skönare att klämma in ett ryggskydd i en stor jacka än i en t-shirt ;) Hjälm vetefan jag känner mig iaf bekvämare med hjälmen på när jag åker skidor. Cykel hmm...

Med eller utan Hjälm?
men om man har en hjälm ska man väl ha den på? vad är det för tomte som åker och tar av den för att åka lite med mössa? Haha,

men visst personlig uppfattning, har man något att skydda ska man skydda det!

Med eller utan Hjälm?
hallå hjälm eller inte, ibland skulle jag fan behöva hjälm vid matbordet bara för att jag är så jälva klantig:P

Man kan slå sig rejält utan hjälm oavsett vad man gör! för något år sedan så åkte jag snowrejser med polarna hoppade på ett litet hopp och skulle göra en phet stoppsladd..
jag rammlade baklänges och slog i bakhuvet = minneslucka i 2,5 timma :D

känner fortfarnade än idag att jag har dåligt minne.. speciellt när jag super:P

hjälm och rygg skydd, hell yeah!

Med eller utan Hjälm?
hjälm ska man ha när man hoppar å railar osv.
chillar man bara och inte hoppar på större hopp elle sånt kan man väl köra i mössa å kanske hörlurar till och med.

Med eller utan Hjälm?
En polare te mig körde omkull i trysil förra året, han slog i skallen i en isfläck. När vi hämta han från sjukhuset senare så sa läkaren att om han inte hade haft hjälm så skulle han spräckt skallen och dött.

Så ja, helt självklart att man ska åka me hjälm.

Med eller utan Hjälm?
Helt klart, kruka är den bästa livförsäkringen.
men det är dock jävligt mkt snyggare med, jag vet inte vad ni andra tycker, men när jag ser en "jibber" i backen utan hjälm så kan jag ibland tänka vilken jävla idiot! Jag menar är det för att man ska försöka styla som man kör utan hjälm elr? Det är ju frånare att styla med hjälm!

Med eller utan Hjälm?
rillztaaah sa:
hjälm ska man ha när man hoppar å railar osv.
chillar man bara och inte hoppar på större hopp elle sånt kan man väl köra i mössa å kanske hörlurar till och med.
Va där de som säger att om du leker runt och kör i mindre hopp inte kan slå huvet i en isfäck? En polare lekte i en barn backe och fick skär, hamna på en isfäck och säsongen var över...

Hjälm är snyggare, säkrare, bättre=)

Med eller utan Hjälm?
snyggare utan hjälm och en baggymössa ist. dock had ejag aldrig fått för mej att åka utan hjälm. men alltid en i ryggan om man ska chilla vid nå servering eller nått.

Med eller utan Hjälm?
Setermannen sa:
Willeee sa:

Det är väl lättare och skönare att klämma in ett ryggskydd i en stor jacka än i en t-shirt ;) Hjälm vetefan jag känner mig iaf bekvämare med hjälmen på när jag åker skidor. Cykel hmm...
cyekl hjälm är ju töntigt.

Med eller utan Hjälm?
Kör alltid med hjälm nu för tiden. När jag var nybörjare hade jag aldrig hjälm, fråga mig inte varför.. Men man bli ju klokare me åren och det är helt klart snyggare med hjälm!

Nästa grej e att införskaffa ett ryggskydd, billiga livsförsäkringar.

Med eller utan Hjälm?
hmm offtast kor jag med hjalm men nar ja bara kor railsession anvander ja inte hjalm har darimot mitt ryggskydd jamt typ nar jag aker, det ar skonare for de varmer gott :) sen sa gor de ganska ont att fa ett jarnror i ryggen

Med eller utan Hjälm?
Kör med hjälm ja, har össa å gogglar nder men de e för att den e för stor annars.. :P
Körde utan hjälm några ggr förra året för att min hjälm då va för liten (annan hjälm)
Kö inte med ryggskydd.. har värsta negerröven så de åker upp hela tiden.. :/

Med eller utan Hjälm?
kruka + hjälm förutom om det är seesh på försesongen då brukar ja inte ha nåt av det för det är mkt skönare utan hjälm.

Med eller utan Hjälm?
hjälm:

SÄRKET!!

när jag åker skidor går jag alltid stort, det finns folk som tännker -ähh jag tar inte hjälmen ida för ja ska inte göra not nytt, ja ska bara nöta på de ja redan kan. hur tänker dom? varje dag ja åker skidor så försöker ja lära mig nya grejer. och ja hatar verkligen å inte köra ett trick för att man inte tog med sig hjälm, eller att sitta i rullstol resten av livet för att man inte tåg med hjälm.

när man krachar på nya grejer så skadar man sig inte, då är man pigg å focuserd, de är bara då man är trött å sjuk å ofocuserad som man gör sånna dumma vurpor på lätta trick som man skadar sig.

å jag skulle inte klara mig en dag utan hjälm ja slår alltid i hövve, så ja blir borta ett tag men efter några minuter så är de lungt å ja forsätter go stort.

hjäm är mycket snyggare också,

å när ja åker skidor vill ja inte att folk ska se mig och tänka -oooh han är en sånn som gör utan hjälm. och det finns nästan inga kvar som tänker att -oooh han är en sånn som kör med hjälm. och dom är i så fall totala idioter. helt tvärt emot inlines. varför kan det inte bli så i alla sporter? hade varit fett skönt.

det är mycket skönare med hjälm

ryggsydd för:

SÄRKERT!

skönt å varmt

känns konstigt å åka utan

krachpants för:

det är jävlig skönnt å han när man har sånnt mega häng så de kommer in massa luft mellan brallorna å jackanå man fruser röven å kuken av sig, då har man sina krach pants för att få värme där.

men mina funkar inte alls mot kracher, inte ens på rails.

Med eller utan Hjälm?
Ts, hjälm och ryggskydd är för mesar. Jag skyddar bara det viktigaste och åker således endast med susp..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp