Det är väl lättare och skönare att klämma in ett ryggskydd i en stor jacka än i en t-shirtWilleee sa:Jag kör alltid med hjälm och ryggskydd, det är varmt och skönt, snyggt samt känns säkert.
MEN! En sak som förbryllar mig, eller som jag funderar på är varför det är så självklart att ha skyddsutrustning när man åker skidor men inte ens ha hjälm när man cyklar. Det anses ju mer eller mindre som en självklarhet att duktiga skidåkare använder ryggskydd. Är det endast en image-fråga?
Visserligen sker det mycket "lättare" skador inom skidsporten men snackar vi cykel sker det åtskillig dödsfall och skador som ger men för livet. Sen kan man alltid snacka statistik hit och dit och siffror som inte stämmer åt båda hållen menmen.
Dock är jag övertygad att skadorna har minskat till stor del tack vare hjälmvågen, det borde det göra om alla började använda cykelhjälm också.
Bara en funderare, finns kanske inga rätt eller fel.
Va där de som säger att om du leker runt och kör i mindre hopp inte kan slå huvet i en isfäck? En polare lekte i en barn backe och fick skär, hamna på en isfäck och säsongen var över...rillztaaah sa:hjälm ska man ha när man hoppar å railar osv.
chillar man bara och inte hoppar på större hopp elle sånt kan man väl köra i mössa å kanske hörlurar till och med.
cyekl hjälm är ju töntigt.Setermannen sa:Det är väl lättare och skönare att klämma in ett ryggskydd i en stor jacka än i en t-shirtWilleee sa:Jag kör alltid med hjälm och ryggskydd, det är varmt och skönt, snyggt samt känns säkert.
MEN! En sak som förbryllar mig, eller som jag funderar på är varför det är så självklart att ha skyddsutrustning när man åker skidor men inte ens ha hjälm när man cyklar. Det anses ju mer eller mindre som en självklarhet att duktiga skidåkare använder ryggskydd. Är det endast en image-fråga?
Visserligen sker det mycket "lättare" skador inom skidsporten men snackar vi cykel sker det åtskillig dödsfall och skador som ger men för livet. Sen kan man alltid snacka statistik hit och dit och siffror som inte stämmer åt båda hållen menmen.
Dock är jag övertygad att skadorna har minskat till stor del tack vare hjälmvågen, det borde det göra om alla började använda cykelhjälm också.
Bara en funderare, finns kanske inga rätt eller fel.Hjälm vetefan jag känner mig iaf bekvämare med hjälmen på när jag åker skidor. Cykel hmm...