Med/ motvrid vid telissväng?

engqvist

Medlem
Hur görni/ tycker ni det ska va? medvrid neutralt eller motvrid ( överkroppen) vid skärande telissväng. pist. ( hittade ingen tråd om detta)

Senast ändrad:
När i svängen?
Vilken typ?
Kortare?
Längre?
Kommer säga OCH inte ELLER.

Det kommer bli mer tydligt i en kortare än i en längre tex.
Fokus är på balans över ytterskidan och att skidorna går som tänkt, oavsett vad det är som är tänkt

Ha ha. Ja kör bara långa svängar. Ja håller åxå på neutral som bäst. Hellre med lite ytterrotation än innåt. Kanske i backens fallinje? Skidan går ju lite på "skrå " om man inte kör rakt ner förståss. Kan tycka att om man inte "strävar" LITE utåt med överkroppen är det lätt å få innåtvrid vid hög fart. Hm får annalysera mera vid nästa åk. Kul träffar alldrig telisåkare så ja får bara diskutera åkteknik med fasthälare.

Angående skidorna så har ja nog nästan 50 50 på dom nuförtiden. Nja 60 40 kanske. Å princip nästan rakt ytterben när det går som fortast för å årka hålla skär i fart.

carl_couloir sa:
Skidskole-boken säger ju medvridning vid skärande sväng

/C
Vilken då? Den från 80-talet?
Att säga att man SKA ha medvridning vid skärande sväng är som att säga att du ska göra för att det står i Bibeln = TRAMS med andra ord.

Skidåkning utgår från interaktionen mellan skidor och snö och då måste man bygga sin åkning nerifrån och upp. Då kan vi försöka skapa en förståelse utifrån det, behövs motvridet så använd det.
Om du vill sväng så kan du vrida skidorna eller kanta/belasta dem och oftast så gör du en kombo av det, sen handlar det om rörelser i kroppen för att skapa mer vinklar eller vrida mer.
Är det tex brant, hårt och smalt så är motvrid sjukt effektivt, är det flackt och soft så är medvridet lika.
Alltså så behövs båda och sen bestäms tillämpningen av VAR, NÄR och HUR.
Förutsättnignen är att det inte finns något rätt eller fel utan bara funktionellt i olika lägen...

Japp. Ja skulle säga att ja har tyngd även på innerskidan. Blev väldig skilnad då ja bytte från kabelbindningar till ntn å evo pjäxor. Det blev Helt klart ett ganska stort steg från den gamla klassiska telisåkningen med knäande åkning. Å mycket mer " skidåkning med lös häl"OCH mer tryck på innerskidan. Skall sägas att ja först tyckte det va synd. Men nu älskar ja utvecklingen å skulle inte vilja va den utan. Ska sägas att ja har styva långsvängsskidor ( stökle stormrider xxl) som kräver kraft för skärande sväng å det årkar iallefal inte jag med böjt ben å all tyngd på dalskidan. Tycker även det blir för sladdrit med för lite tryck på bergsskidan. Sen håller ja helt med om att olika föhållanden kräver olika åkstil. Men det ja frågade eftet va den generella normalsvängen. Jag Har även en benägenhet att hänga lite i bakkappan på dalskidan. Funkar men känns som en genväg. Står ni " mitt på foten " neutralt i pjexan. på dalskidan?

;-) appapppappp tänk på att det här är telemarksdelen av forumet anno 2016
Här läggs kanske ung 2 snälla inlägg i månaden, så max 3 skivor huggorm på lunchgrovan :-)
Nä men hur som helst
@Anders_Nilsson så tycker jag det var en bra post :-)

Jag försöker nog balansera skidan så bra som möjligt viktat efter underlag.
Det händer nog även att jag trycker efter med inner en smula vid gott grepp ur sväng.

Tro nu för all del inte att jag INTE åker telisar för det gör jag och har gjort sen 80-talet och älskar utvecklingen från låga läder till NTN.
Men fokus ligger lik förbannat på "balans över yttern" allt annat är trams och i allra högsta grad i skärande sväng, ju brantare desto mer.

Sen skulle jag ju vilja att du tänker igenom varför du inte orkar belasta en skida men att det är ok med två och hur du kan få mer belastning då?
Eftersom belastningen du kan lägga på skidorna är din vikt, varken mer eller mindre, och den belastningen kan du välja att lägga på en skida eller två, vilket blir mest?

För att svänga så kan du vrida skidorna eller kanta och belasta, oftast görs det i en kombination och en bra start är först vrida och sen kanta och belasta, har du styva skidor så får du helt enkelt belasta en av skidorna för att få till skäret.
Sen kan du ha ett aktivt innerben och jobba med kanten men hoppa över belastningen och lägg den på yttern istället så kommer det bli sjukt mycket enklare med skäret, jag lovar
:)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp