Medelfeta skidor?

• Trådstartare Trådstartare kamelbulan
  • Start datum Start datum
Medelfeta skidor?
Ja ... Sidestash är mycket bättre i lössnö medan Hardside är märkbart bättre i hård pist ... YES! Vill du ha en pistskida som är helt OK i lössnön väljer du Hardside. Vill du ha en offpistskida som fungerar bra i alla förhållanden men även går bra i pisten väljer du Sidestash!

Jag upplever Sidestashen som mer förlåtande och med större "sweetspot" än Hardsiden, även om Sidestash inte ger samma distinkta grepp och trygghet som Hardside när det är riktgt hårt. Faktum är att Sidestashen är betydligt mer lättsladdad och fungerar oväntat bra i klassisk kortsladdsväng ... (näe jag skojar inte) medan Hardsiden glänser på skär i hård pist.

Kommer du att tillbringa större delen av din tid i hård pist - Hardside, Kommer du att tillbringa större delen av din tid i mjuk pist eller utanför pisten - Sidestash.

/MM

Medelfeta skidor?
Inte för å vara sån, men det här kan vara det mest genomtänkta, och utdragna, skidköpet världen har skådat!

Medelfeta skidor?
Det står ju "offpist" i ditt första inlägg.

Klassiskt vid upphandlingar, rekryteringar och liknande är att man inte skall vika från sin ursprungliga kravspec bara för att vissa kandidater tillkommit.

Go for Sidestash!

Medelfeta skidor?
Sidestash 181 cm + Marker Tour F12.

Världens längsta skidköparprocess är över.

Medelfeta skidor?
Och tack alla som engagerat sig, hoppas att nån mer får nytta av tråden.

PS
Ingen som vill köpa ett par Atomic? ;)

Medelfeta skidor?
Tjena!

Jag lånar den här tråden lite.

Jag ska säsonga i alperna, första säsongen för min del. och jag letar efter ett par skidor för offpist/pist. men gärna så det ska gå o hoppa osv med skidan. (inte för jag hoppar osv nu, men kan ska börja testa lite.)

Jag har tittat lite på salomon shogun. Är det någon som kan rekommendera dom? :)

Tack på förhand!

Medelfeta skidor?
Du har ju ett par bra Atomic här ovanför...

Shogun är säkert bra, beställde just ett par till min dotter på rekommendation av juniorskidcoachande kamrat.

Senast ändrad:
Medelfeta skidor?
Mountain_Man sa:
@kamelbulan
Grattis! Efter första försöket i djupsnö kommer du att överraskas av att dina mungipor snuddar vid öronsnibbarna ... så stor är skillnaden ... :-)

/MM
Thx :-)

Ska bara hitta den där bottenlösa pudret först. Fram tills dess hoppas jag på att de håller mig lycklig i uppkört, pist och skog...

Medelfeta skidor?
Nae ... du behöver inte mer än 15-20 cm halvlöst (vindpackat/fuktigt/blött) för att känna skillnad. Dvs en normalskandinavisk dump räcker gott. Skojigt med att Sidestashen är att de tillskillnad från många andra fetingar svarar med stuns på klassiskt lössnöpumpande! :-)

/MM

Medelfeta skidor?
Låter gott! Om ser ett par Sidestash i Åre i jul som inte är dina så kan du ju säga hej och chansa på att det är jag:)

Medelfeta skidor?
Om de inte framförs med kort sladdsväng, för då behöver du inte chansa...

Senast redigerad av en moderator:
Medelfeta skidor?
Kan vara mina också... 188cm/Marker Tour F12. I kombination med två tjejer på 9 och 11 år som liksom jag försöker hitta rolig åkning både utanför och i pisterna.

Medelfeta skidor?
Det är väl en bra nedkokning av Väljandets Vånda: Att de första råden står kvar efter att ha rört sig ut i samtliga periferier för att sedan ha avskrivit konkurrenterna en efter en.

Kvar står magkänslan - Because first impression last.

Medelfeta skidor?
Skidbutiken.se säljer dem till bra pris, likaså Sport-Conrad.

Jag köpte mina för 527€ monterat och klart inkl frakt hem till dörren.

Medelfeta skidor?
Jag gick också via SC, de säljer förra årets Sidestash (och för den delen Hardside) till ett bra pris. Mitt landade på €664, men då köpte jag till ett par K2-stighudar.

Medelfeta skidor?
millgard sa:
Det är väl en bra nedkokning av Väljandets Vånda: Att de första råden står kvar efter att ha rört sig ut i samtliga periferier för att sedan ha avskrivit konkurrenterna en efter en.

Kvar står magkänslan - Because first impression last.
Jag får väl förvisso erkänna att om ekonomin inte spelat in så hade det nog blivit ett par Line Prophet 100. Med det diffade ganska mycket, och jag tror att Sidestashen kommer bli godis den med.

Medelfeta skidor?
jakob_H sa:
kamelbulan sa:
Hasse_Lindborg sa:
Inte för att vara sådan men Prophet är sjukt mycket mer lättåkt än K2 skidor anser jag. Och de har mer "sväng" i sig så det är lättare att svänga med. Med andra ord så är det lättare att få den att svänga tightare i pisten
Hyser inga tvivel kring detta, dock blir det så för min del att ekonomin börjar komma in som en variabel när jag väl ringat in ungefär vad jag vill ha. Tips på var jag kan hitta billiga LP100?
http://www.snowfit.co.uk/product/Ski-Hardware/Skis/Big-Freeride/LINE/PROPHET-100/-14385
Trots detta pris alltså?

Medelfeta skidor?
Grattis till köpet!

Blev det detta eller förra årets modell?? Varför 181 och inte 188?? Jag ska nog också köpa mig ett par Sidestash fast med vanliga bindningar, men det är ju nästan svårare att välja bindningar än skidor :P

Medelfeta skidor?
Ringedal sa:
Grattis till köpet!

Blev det detta eller förra årets modell?? Varför 181 och inte 188?? Jag ska nog också köpa mig ett par Sidestash fast med vanliga bindningar, men det är ju nästan svårare att välja bindningar än skidor :P
Förra årets modell, det har inte ändrats ngt annat än grafiken vad jag hittat. Och den är lika illa på båda ;)

För mig var det ganska enkelt med bindningar, jag ville ha lös häl och F12 väger ngt mindre än Baron till ett marginellt högre pris. Jag kör inte på en nivå som motiverar Duke.

Medelfeta skidor?
millgard sa:
I stolliften spanar man ju in andra åkare, man sitter väl inte och glor på sina egna skidor? :rolleyes:
har man världens snyggaste skidor så... ;)
grattis till köpet btw, det tog alltså bara dryga 180 svar innan det var avgjort? tänk om alla skidvalstrådar var så... :D

Medelfeta skidor?
Lee-nus sa:
millgard sa:
I stolliften spanar man ju in andra åkare, man sitter väl inte och glor på sina egna skidor? :rolleyes:
grattis till köpet btw, det tog alltså bara dryga 180 svar innan det var avgjort? tänk om alla skidvalstrådar var så... :D
Att inte alla trådar blir så kan ju bero på att dom inledande svaren ofta blir "Idiot, sök innan du postar!" :)))

Medelfeta skidor?
GNU sa:
Lee-nus sa:
millgard sa:
Att inte alla trådar blir så kan ju bero på att dom inledande svaren ofta blir "Idiot, sök innan du postar!" :)))
För att den inledande frågan brukar vara i stil med (och utan med info) "Jag vill ha en skida som fungerar överallt, vilka är bäst?"... :rolleyes:

Medelfeta skidor?
Utter sa:
GNU sa:
Lee-nus sa:
För att den inledande frågan brukar vara i stil med (och utan med info) "Jag vill ha en skida som fungerar överallt, vilka är bäst?"... :rolleyes:
En sån skida vill jag ha. Men jag vågar inte fråga...

Medelfeta skidor?
GNU sa:
Och tyvärr kan jag inte hjälpa dig längre, mina Atomic är sålda ;)

För min del personligen har tråden i alla fall varit lärorik, en bonus med det hela är att jag, som inte engagerat mig i materialutvecklingen de senaste 20 åren, fått ingångar till vad jag kunde kika på.

Hoppas som sagt att tråden kan vara till nytta för andra... Forum = cocktailpartyn med minne...

Medelfeta skidor?
kamelbulan sa:
GNU sa:

För min del personligen har tråden i alla fall varit lärorik, en bonus med det hela är att jag, som inte engagerat mig i materialutvecklingen de senaste 20 åren, fått ingångar till vad jag kunde kika på.

Hoppas som sagt att tråden kan vara till nytta för andra... Forum = cocktailpartyn med minne...
Spelar egentligen ingen roll vad jag har för skida. Gubben kan ändå inte åka... :)))

Medelfeta skidor?
Huvudsaken är ju att de är snygga när man kollar på dem i stolsliften! Som mina Volant Machete FB (ej till salu).

Det borde finnas "Volant-grafik" att köpa på lösmeter som man kan tejpa på sina fula icke-Volanter...

Medelfeta skidor?
millgard sa:
Huvudsaken är ju att de är snygga när man kollar på dem i stolsliften! Som mina Volant Machete FB (ej till salu).

Det borde finnas "Volant-grafik" att köpa på lösmeter som man kan tejpa på sina fula icke-Volanter...
Inte illa, inte illa! Tyvärr har mina gamla Erbacher gått till återvinningen (inte mitt fel, de befann sig i fel garage vid fel tillfälle!), annars hade jag kunnat skicka en bild på ett par riktigt snygga lagg.

PS
Försök inte vara hjälpsamma nu och använda Google Images, i alla fall inte om ni sitter på jobbet. Det är förvisso fredag, men...

Medelfeta skidor?
Hehehehehe... tur man har arbetsrummet hemma! :D:D:D:D

Fullängdstickers med rätt grafik, då har man blicken på de egna laggen oavbrutet i tusenmetersliftarna...

Medelfeta skidor?
GNU sa:
kamelbulan sa:
GNU sa:

Spelar egentligen ingen roll vad jag har för skida. Gubben kan ändå inte åka... :)))
Du har en poäng här GNU. Typ.
Kan man åka så kan man fanimej köra vilken skida som helst, och kan man inte åka kommer man ändå inte märka någon större skillnad.
Hä e bar å åk helt enkelt!

Medelfeta skidor?
Nojlas sa:
Kan man åka så kan man fanimej köra vilken skida som helst, och kan man inte åka kommer man ändå inte märka någon större skillnad.
Hä e bar å åk helt enkelt!
Men vad i he.... #€%¥‰¥¥€#&¥¢‰#\\(¶{}≠[], det kommer du med nu! Då kunde jag ju bara ha knatat ner till Myrornas och köpt ett par spett ju! :)

Tillbaka
Topp