Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Smart.Här är en övning/lek som skidskolor gör.
1. Knäpp pjäxorna löst och dra upp byxbenen så att hela pjäxan syns.
2. Stoppa sedan en papperslapp mellan smalben och plösen som barnet får klämma fast genom att ha tryck framåt.
3. Kan barnet åka hela backen ner utan att tappa papperslapparna får den det som står på papperna. (Tillexempel en godis.)
Jag hade en aha-upplevelse när jag var ungefär den åldern, eller kanske ett par år yngre. Jag fick inte rätt position framåt, tror det var så att jag bara vinklade överkroppen men hade raka ben och inget tryck framåt. Pappa var frustrerad för inga förklaringar hjälpte. Så träffade vi en god vän i backen som fick höra problemet. Han gjorde ett luftslag mot min mage så jag instinktivt hukade mig och hamnade i rätt position. Så ibland bara behövs ett annat sätt, eller en annan person, att säga det på. Kanske det kan vara ett par timmar i skidskola för er son.
Tipsen om att också bara tvingas hamna rätt genom att åka lite guppig terräng lät också BRA, kanske som komplement till mer grundträning av teknik. Övningen med tryck mot plösen är bra. Vi brukade öva att göra met-krokar genom att hitta en lagom lutning så man får lite fart, glida rakt ned och sen vinkla in ytterskidan och trycka mot plösen, gärna med händerna på knäna, så man gör en form av ett J i backen och svänger upp tills man stannar igen. (Obs, bör inte vara fullt med folk i backen då.) Det har varit ett bra sätt att få folk att förstå mekanismen som får en skida att svänga via carving. Sen kan man binda dessa samman succesivt till svängar som blir mer och mer sammanhängande.
Pjäxorna är bra i storlek. Nuddar med tåna när han står rakt, men inte vid framåtlut.Ja eller bara hoppa upp/ned 3 gånger på platt mark med skidor på, och så som han landar då är en rätt bra grundposition.
Sitter pjäxorna bra? Ett vanligt fel är att pjäxorna är lite stora, och då åker hälen fram vilket bidrar till en sittande åkställning.