Mest snö i Europa? Myrkdalen, Norge

Efter en natt i Hemsedal (bild 1) är vi nu på plats i Myrkdalen igen för en längre session och gissa vad, full snöstorm igen :-)

Enligt snörapporten ser det ut som ni kommer att vara insnöade hela dagen i dag och kanske i morgon.
Jag ser fram emot bilder/filmer när ni väl kommer ur husvagnen.

Mitt i stormen Aina, förvånansvärt torr snö. Ett kort ögonblick öppnades Kari-Traa så vi hann lappa runt ett varv i back countryn. Mycket snö som vanligt och mera på G.

Ser väldigt trevligt ut!!

Funderar på att åka dit med min husbil i mellandagarna. Finns det betalduschar eller liknande?

joolen sa:
Ser väldigt trevligt ut!!

Funderar på att åka dit med min husbil i mellandagarna. Finns det betalduschar eller liknande?
Här är det ren fricamping som gäller. Efter 5 dagar på parkeringen fyllde vi idag 200L vatten, 80L gasol och köpte 10L akrylatbensin till generatorn som laddar 270 Ah Lithiumbatterier, så nu klarar vi 5 dagar till. Finns camping nere i byn, ca 3km bort samt i Voss, 3 mil bort.

10cm kall nysnö, sol och -7 grader. Mmmm...

Maja och (wa)Sabi, Joels jobbarkompisar från Voss Bodega, hängde på till Storebotn för första gången, idag:

Halloj!

Funderar på resväg till Myrkdalen. Hört att det finns vägar på vintern som är avstängda. Går det att hitta information om det? Tror ni google maps tar hänsyn till stängda vintervägar?

Mvh Johan

joolen sa:
Halloj!

Funderar på resväg till Myrkdalen. Hört att det finns vägar på vintern som är avstängda. Går det att hitta information om det? Tror ni google maps tar hänsyn till stängda vintervägar?

Mvh Johan
De flesta större fjällövergångarna är nästan alltid öpona eller med kolonnekörning, speciellt de för Myrkdalen viktigaste rv52 hemsedalsfjället och e16 filefjäll. Vid snöstorm kan de alla tidvis stänga. Kolla här: https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/Reiseinformasjon/Trafikkmeldinger

Tjo ho,
Sugen på att åka dit i mellandagarna. Vad säger ni som har koll om proggen? Ska jag tänka om?

Senast ändrad:
Halloj. Är Myrkdalen nu. Nån som är här? Och är sugen på att dela ett par svängar?/gå en tur imorn?

Mvh Johan

Snöar väldigt mycket här. Nordens japan, indeed. Bottenlöst på sina ställen ? Kom nog 30-40cm inatt. Tyvärr är sikten inget vidare. Snöat hela dagen

FGoldwin sa:
Är det stor lavinrisk nu? Behöver man ha lavinutrustning när man åker offpist?
Svar på fråga 1: ja.
Svar på fråga 2: ja, alltid oavsett aktuell lavinfara.

Bonus: Du ska veta hur du använder utrustningen och även träna med den under barmark/försäsong och kontinuerligt under vintern. Även gå en lavinkurs eller två.

Alltför många kör utan lavinutrustning. Då kan man varken vara med och rädda och själv vara svårare att hittas.

Under veckorna innan jul gick dagligen laviner, t.o.m. över våra gamla spår. Små, ja, men även en brottkant på 10cm skapar snabbt en ganska rejäl snöhög.

Senast ändrad:

@JAndersB
Är i Myrkdalen nu och åkningen har varit fantastisk. Idag har vi åkt Storebotn (genom att skråa från liften, alltså den lite mer försiktiga versionen). Har börjat bli lite uppåkt nu så jag undrar om du har något tips för morgondagen där du tror att det går att hitta bra snö och lite mer orört?
Vi har lavinutrustning
Mattias

Senast ändrad:
Nja, det är ju bara längre österut vartefter. Gå upp skiers left från kari traa, några hundra meter, därefter skrå bort mot storebotn. Obs, laviner går ofta nerför klipphuvudet som man skråar under när man börjar åka ner i fallinjen.

Senast ändrad:
Jag noterar av svar på min fråga att jag uttryckte mig lite enkelt. Självklart ska man ha lavinutrustning om man åker i stora offpist-områden där risk för lavin föreligger. Tex när jag var i Engelberg förra året - då var det givet att ta med lavinutrustning.
Åker jag till Trysil eller Sälen tar jag inte med lavinutrustningen eftersom jag håller mig mestadels i pistade områden eller de ej pistade områden nära pisterna. Trysil har en del offpistområden där man inte bör vara om det är lavinfara 2 eller högre, och då håller jag mig helt enkelt därifrån.
Eftersom jag inte varit i Myrkdalen var jag nyfiken på om man behöver ta med lavinutrustningen. Av döma av svaren finns det några områden där det kan gå laviner.
Finns det "säkra" offpistområden? Jag har sett en del videosar/bilder från skogsåkning och annat där folk åker utan ryggsäck.
Har det förkommit några laviner som dragit med folk?

Senast ändrad:
FGoldwin sa:
Jag noterar av svar på min fråga att jag uttryckte mig lite enkelt. Självklart ska man ha lavinutrustning om man åker i stora offpist-områden där risk för lavin föreligger. Tex när jag var i Engelberg förra året - då var det givet att ta med lavinutrustning.
Åker jag till Trysil eller Sälen tar jag inte med lavinutrustningen eftersom jag håller mig mestadels i pistade områden eller de ej pistade områden nära pisterna. Trysil har en del offpistområden där man inte bör vara om det är lavinfara 2 eller högre, och då håller jag mig helt enkelt därifrån.
Eftersom jag inte varit i Myrkdalen var jag nyfiken på om man behöver ta med lavinutrustningen. Av döma av svaren finns det några områden där det kan gå laviner.
Finns det "säkra" offpistområden? Jag har sett en del videosar/bilder från skogsåkning och annat där folk åker utan ryggsäck.
Har det förkommit några laviner som dragit med folk?
Myrkdalen har mer likhet med alperna än med många nordiska skidområden och är något helt annat än t.ex. Trysil. Åkte själv i Trysil igår efter ett mycket ovanligt stort snöfall och det var ju helt värdelöst.

Du behöver definitvt lavinutrustning i Myrkdalen. Det finns förstås off pist områden mellan pisterna vilka är hyfsat säkra men majoriteten av skogsåkningen nås över helt öppna områden där det regelbundet går t.o.m. spontanlaviner trots generellt inte så brant terräng överlag. Dock ger de stora snömängderna kombinerat med regelbundna regn väldigt många farliga lager i de ofta 2-4 m djupa (snittdjup) snölagren. Lite vinddrivor på det och bitvis branta partier så....

Kolla in i slutet på denna video en lavin som gått rätt över våra gamla spår från åket innan. Och denna lavin är stor.

Senast ändrad:
Trevligt ställe! Hit kommer jag åka igen.

Här är lite film från första åket.

Senast ändrad:
Ja det skulle jag vilja göra.
Har ingen info om turer där .
Har bara kollat randopedia och det finns 1 som heter finnbunutten .
Vore tacksam om lite info ang insteg mm.
Mvh Peter Carstens

Tillbaka
Topp