Mest snö i Europa? Myrkdalen, Norge

Bodde i Bergen i 3år å åkte konstant upp till Myrkdalen under vintermånaderna. Lätt tillgängliga toppturs toppar runt omkring Voss också, sen e det bara 4h till Sognal.... börjar längta tillbaka lite när jag tänker på det :)

Helt ärligt så både Myrkdalen ge dig ett säsongskort som tack. Den typen av positiv goodwill du ger dem är värd mer än guld och betydligt mer trovärdig än vanlig reklam. I tillägg är det kul läsning för oss mer bundna :)

Anzom sa:
Helt ärligt så både Myrkdalen ge dig ett säsongskort som tack. Den typen av positiv goodwill du ger dem är värd mer än guld och betydligt mer trovärdig än vanlig reklam. I tillägg är det kul läsning för oss mer bundna :)
Tack för det och ja tack. Liftkort blir sanslöst dyrt för oss. Vi tre lägger nog ca 35000 kr per år. Vi åker precis under brytgränserna för säsongskort både här, i Hemsedal (skistar all) och så 1-2 veckor i alperna eller Japan. Dessutom toppturer invävt så man kan bara köpa dagskort, alltså det dyraste som finns :-(

Anzom sa:
+1. har mer lust å åka dit än röldal just nu. å då har jag 2 h längre med bil till myrkdalen...

Såg videon. Coolt med SJUKA MÄNGDER snö. Fortfarande väldigt platt. Om nästa säsong blir lika bra så får ni ha det gött i Parkerings....jag menar Myrkdalen :P

Ingen hate...eller jo...lite..för att det var sjukt med snö och jag hade kanske 10 ordentliga puderdagar förra året.....så lite hejt. Men jag står för att jag tycker att det är flakt i Myrk och fattar att man skulle behöva uppgradera till 135mm+ under foten.

PNyberg sa:
Såg videon. Coolt med SJUKA MÄNGDER snö. Fortfarande väldigt platt. Om nästa säsong blir lika bra så får ni ha det gött i Parkerings....jag menar Myrkdalen :P

Ingen hate...eller jo...lite..för att det var sjukt med snö och jag hade kanske 10 ordentliga puderdagar förra året.....så lite hejt. Men jag står för att jag tycker att det är flakt i Myrk och fattar att man skulle behöva uppgradera till 135mm+ under foten.
Eller till single 260 mm :lol:

JAndersB sa:
PNyberg sa:

Eller till single 260 mm :lol:
Det verkar också fungera, ja :)

Jag hoppas att snön flytter sig ett par km längre väster ut i vinter till Voss :) Stabila, kalla temperaturer vore kul som omväxling.

Ja, det är ju lite "norsk roulette" när man åker till dessa trakter. Några gånger har yr lovat -1 och 100mm nederbörd över helgen. Det blev +1... Men å andra sidan behöver man aldrig gråta över en hel dags regn för dagen efter kommer 1 meter snö. Man behöver inte vänta en månad eller två som i lite mer östra delar av norden.

När börjar Myrkdalen vara åkbart? Funderar på något trevligt ställe att åka till under försäsongen...

Kanske lite senare än de med kallare inlandsklimat. Vi har haft fler premiärer där vid månadsskiftet november-december eller lucia. Men de behöver ju inte tokspruta nu när det blir kallt på samma sätt som t.ex. Hemsedal, Trysil eller Sälen behöver, vilka ju inte får så mycket snö naturligt. Och man vill ju ha lite bas för off-pisten, pist kan man ju åka någon annan stans. Under alla år vi åkt där tror jag inte jag någon gång har åkt ett piståkt uppifrån ner - och då har de ände underbara carvingpister för snowboard. Bilder från lucia ifjol ligger först i tråden.

Anders

Ja. Den här mätpinnen står helt exponered på sydvänd fjällsida bredvid topphjulet på Kari Tra-liften. Ses på bilder tidigare i tråden, från ifjol, när man var tvungen att förlänga dess 400cm eftersom den försvann i snön.

Anders

Mer kommer - eller så får vi återgå till att visa bilder på alla våra lyxiga middagar och välkammade barn på Facebook. Näe, detta roligare :-))

listagangstern sa:
Hur ser det ut med toppturer i området?
Dom gör toppturer för fullt sedan en vecka. Även Rördal har toppturstrafik. Även längdspår. Röldal har egentligen haft topptursfolk igång sedan flera månader.

Anders

Myrkdalen öppnar imorgon lördag 21/11. 120-140 cm på toppen av Kari-Traa, 65cm i mitten. Endast transportspår längs ner. Röldal väntar till nästa helg. Toppturer igång dock. Själva åker vi nog till Myrkdalen nästa helg - måste packa husbilen först.

Polaren och jag kommer dyka upp i Myrkdalen runt nyår och hoppas på samma mängd snö som man sett bilder på! =)

Under alla år vi har varit där har det alltid varit så mycket snö - och i år har ju börjat väldigt bra och det skall snöa hela nästa vecka.

Anders

Jo, och mer kommer det nu. Men ser ganska OK ut även för Norge nästa vecka. Tror vi skjuter på besöket en vecka, +5 på fredag...

25 cm 120 cm 150 cm 180 cm
SISTE DØGN SISTE UKE I LØYPE I TERRENG

Och mer i helgen.... Husbilen går upp idag.

Senast ändrad:
Blir intressant trip upp till Vestlandet idag med husbil - får burka lite på babordssida. Och sydvästra Norge har extrem-vädervarning för lördag - 150-200 mm nederbörd på 30 timmar och s.k. 25-50 års unikt väder...

2,5m snö på toppen i Myrkdalen idag och sol -hm, borde varit där redan:

Och i Röldal schaktar man snömassorna också:

Senast ändrad:
Anzom sa:
Är du där uppe i helgen? Du får återkomma med hur nederbörden påverkar..
På väg. Parkerat husbilen i Flåm syd Gol. Åker lite i Hemsedal imorgon innan vi trycker oss över Hemsedalsfjället i morgon em. Skall bli spännande att se fördelningen regn/snö. Förmodligen inverterat topp mot dal. Stannar kanske till nästa fredag., ser ut att snöa hela veckan och lite kallare mot onsdag.

Det gäller att vara stark i tron. 5 plusgrader och spöregn i Hemsedal lördag morgon och extrem vaer Synnöve i prognoserna bådade inte gott. Spöregn hela vägen till Myrkdalen och fortsatt regn hela natten. Och sedan som vanligt sanslöst med puder i tätt snöfall hela dagen. Myrkdalen levererar alltid. 1,5 - 2 m med snö och 25 cm nysnö på det. Inte champagnepuder men inte heller betong. Mera som vispad grädde, se nästsista bilden

I morgon sol, vindstilla och -3, måndag morgon i december..... 1000 kvadratkilometer med puder per person :-)

Senast ändrad:
JAndersB sa:
Det gäller att vara stark i tron. 5 plusgrader och spöregn i Hemsedal lördag morgon och extrem vaer Synnöve i prognoserna bådade inte gott. Spöregn hela vägen till Myrkdalen och fortsatt regn hela natten. Och sedan som vanligt sanslöst med puder i tätt snöfall hela dagen. Myrkdalen levererar alltid. 1,5 - 2 m med snö och 25 cm nysnö på det. Inte champagnepuder men inte heller betong. Mera som vispad grädde, se nästsista bilden

I morgon sol, vindstilla och -3, måndag morgon i december..... 1000 kvadratkilometer med puder per person :-)

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/152bc15399602d10b0a49dcbdccb4684.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/e793b5e91fff0c7352a309c57e20a186.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/c798431c9282833609804b9c683a3558.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/0f166b3c5cb2520c7704215059b6a9ed.jpg[/url]
Hoppas du är oki och det inte var någon av er som var iblandad i olyckan i dag..

Vi är OK, tack för omtanken. Vi vet inte riktigt vad som hände, såg bara poliser och ambulans. Vi var ganska sysselsatta - en magisk måndag i början av en (varm) december nära Sverige.

Här kommer en kort film från en fantastisk måndag i Myrkdalen. Men också med en liten tankeställare. Joel hamnade ganska illa till och fick grävas loss. Kolla.

torax sa:
Puder och grymt ljus igår. Idag noll sikt.
Nice. Hur länge stannar ni?

Vi åker upp för en 3-veckors road trip med husbilen nu kommande lördag. Dock ser det ju för jä...igt ut vädermässigt för hela Europa. Som tur är finns ju basen i Myrkdalen, för veckan innan jul, men det ser varmt ut nästa helg och sedan kallt och snöfattigt i hela norden. Klassisk snöfattig, stenfruset och kallt julfirande i Sälen coming up.... Man skall ju vara optimist men "snön lyser vit på taken...." sällsynt nuförtiden.

Ha det gott!

Åker hemåt tis 22/12. Ja, det ser blött ut till veckoslutet. Men som oftast i dessa trakter...tvära kast och osäkra prognoser.
Kommit en dryg dec idag i dålig sikt. Strålande väder i morgon.
Sees da!

134mm regn på 4 dygn och nu "inflommad". Vägen mot Voss avstängd. Puder har blivit sorbet under 1000m.
På höjden verkar det kommit rejält med snö. Regnet väntas övergå till snö närmaste dygnet. :)

Snödjup

Tillbaka
Topp