Mest snö i Europa? Myrkdalen, Norge

Tackar. vi står stand by, husbilen rycker i tömmarna. Förmodligen försakar vi familjetraditionerna och kör till Myrkdalen på tisdag eller onsdag, annars på juldagen. Bara lite rädd för puderhetsen när allt öppnar igen på annandagen och det blivit kallare. Dom brukar köra begränsat med liftar på julafton och juldagen. Kanske du kan fråga om dom verkligen kör Kari Traa då?

Åker ni hem imorgon?

Senast ändrad:
Uppdatering: 235mm senaste 5 dygnen :))
Mest regn i Europa??
Ska upp nu och åka puder igen, det var några dar sen...
I morgon lämnar jag Vestlandet för den här gången.
Ska kolla med dem om öppethållandet juldagarna.

Bra, tack Märkligt att inget är i svenska nyheter om både översvämningarna på Vestlandet och ett av få ställen i Europa som har gott om snö. Vi står som sagt stand by, ser att det skall gå över allt mer i snö så kanske onsdagen blir lagom att komma upp. Inte trevligt att fira jul på en regnig parkering dock men frågan är om ett helt snöfritt Sälen är så mycket roligare...

Var ligger snögränsen nu ungefär?

Det är öppet över jul men Storhaugen stängd. Kari Traa är prio om inte vind mm ställer till det. Stängd just nu. 30 m/s på toppen. Knapp dec fuktig snö. Snögränsen 900m.

Ok, tack. Blir nog att vi kör upp på onsdagen och stannar en bit in i nästa vecka, från fredag ser bra ut. Synd att vi inte kan träffas nu men det går fler tåg, januari brukar vara bra.

Anders

Ser ju grymt ut men väldigt flackt......
Är det någon vits för skidåkare att åka dit eller är det mer eller mindre ett måste att åka bräda för att få ut något av det???

Nej, det är inte flackt, bara. Som på de flesta orter finns det både och. Väldigt många skidåkare i farten, förmodligen bland den högsta andelen feta lagg i världen. Sen tycker ju vi att man får ut mer med bräda.

Senast ändrad:
Hur ser läget ut nu? Jag och en kompis ska dra oss mot Norge nu över helgen och vi tänkte ladda bilen med stighudar och sovsäckar och dra dit snön finns.

airman sa:
Hur ser läget ut nu? Jag och en kompis ska dra oss mot Norge nu över helgen och vi tänkte ladda bilen med stighudar och sovsäckar och dra dit snön finns.
Är tyvärr inte där just nu, dåligt med puder i prognoserna, men bas finns ju om man vill tura.

Från Myrkdalens Facebooksida. Känns som kompisen som är parksharper kommer få ihop lite timmar i år igen...

20 cm till i natt och sedan fortsatte det att vräka ner hela dagen så kanske 40-50 cm ytterligare idag. Senaste 48 timmarna 90 cm. Ca 20 åkare i systemet idag. I stället för afterski blev det att röja taket på husbilen igen.

Vi åker bräda men som sagt massor åker skidor och andelen fetlagg med ABS- rygga måste ligga i världstopp. Flackt finns men även brant om man kan stället. Och 20 cm till idag....

ByB3rg sa:
http://www.friflyt.no/Ski/Snoeskred-i-Myrkdalen-ingen-tatt
Inte så förvånad. Alla, från minsta barn till nybörjare på hýrcarvers, utan någon form av lavinutrustning, åker ju off pist idag överallt i alla anläggningar.

Bilderna på denna sida är grymma.

Hur brukar förhållande vara i början-mitten av Mars? Kommer det lika mycket med snö då?

Jag har aldrig varit i Myrkdalen.
Når man offpist-områden direkt från liften?
Är det populärt och blir fort uppåkt?

Tackar,

alplikt med off pistområden mellan liftarna - unikt i norden. Inte en sten och 3-4 m med snö överallt.

Bäst åkning skiers left från Kari Traa-liften ner mot Storebotn.

Kommer lika mycket snö kan bara han där uppe eller nere svara på. Är mycket snö kan du räkna med. De
senaste 6 åren har det varit minst 3, snarare 4m djup snö i teränngen.

På helgerna populärt och uppåkt, i veckorna kan du ibland vara ensam även om trådar som denna "tyvärr" ökar medvetenheten...

Anders

JAndersB sa:
Tackar,

alplikt med off pistområden mellan liftarna - unikt i norden. Inte en sten och 3-4 m med snö överallt.

Bäst åkning skiers left från Kari Traa-liften ner mot Storebotn.

Kommer lika mycket snö kan bara han där uppe eller nere svara på. Är mycket snö kan du räkna med. De
senaste 6 åren har det varit minst 3, snarare 4m djup snö i teränngen.

På helgerna populärt och uppåkt, i veckorna kan du ibland vara ensam även om trådar som denna "tyvärr" ökar medvetenheten...

Anders
Hur ser boendet ut? Bor i Karlstad så det blir att bila dit och stanna 2-3 dagar.

ja du, vi har ju husbilen så...

Tidigare i tråden finns lite tips från andra. Campingen har visst stugor, Hotellet har ganska bra erbjudanden mitt i veckan med 895 per person med boende och 2 dagars liftkort. Sedan är ju staden Voss bara 2,5 mil bort. Lite mer action där på kvällarna.

Anders

Nice. Själva drog vi till alperna, prognoserna såg bra ut, och för att plocka upp en större husbil för att kunna vara mer i Myrkdalen. Husbilen fin, prognoserna mindre. Varmt och ingen powder.

@Torax
Åkte inget i liftsystemet men gick omkring i skogen fredag-söndag och såg inte en annan skidåkare eller ett annat spår på dem tre dagarna så inte så mycket folk nej. Var dock en stadig karavan med bilar på väg mot hemsedal när vi körde hem.

JAndersB sa:
torax sa:
@Blidee
Ser fint ut. Kanske dags att bege sig västerut. Är det mycket folk nu, med vinterlov för Oslo mfl fylken?
@JAndersB
Lika välutrustad som LEVen?
Minst, men inte 4x4, dock diffspärr bak.

Anders
Tycker du att 4x4 är överskattat Anders? Jag har använt er som inspiration i diskussionerna här hemma. Vi är sugna på att skaffa husbil för åretruntbruk och jag har tittat mycket på dina inlägg. Jag har kört 4x4 på alla familjebilar sedan ett tag och älskar det trots att jag bor i södra Sverige. Tyvärr är ju utbudet av 4x4-husbilar begränsat, speciellt när man är 5 i familjen och helst vill köpa beg. Det känns som att om inte ni behöver 4x4 på husbilen för framkomlighet så behöver ingen det?

Mattias

mattiaswij sa:
JAndersB sa:
torax sa:
@Blidee
Ser fint ut. Kanske dags att bege sig västerut. Är det mycket folk nu, med vinterlov för Oslo mfl fylken?
@JAndersB
Lika välutrustad som LEVen?
Minst, men inte 4x4, dock diffspärr bak.

Anders
Tycker du att 4x4 är överskattat Anders? Jag har använt er som inspiration i diskussionerna här hemma. Vi är sugna på att skaffa husbil för åretruntbruk och jag har tittat mycket på dina inlägg. Jag har kört 4x4 på alla familjebilar sedan ett tag och älskar det trots att jag bor i södra Sverige. Tyvärr är ju utbudet av 4x4-husbilar begränsat, speciellt när man är 5 i familjen och helst vill köpa beg. Det känns som att om inte ni behöver 4x4 på husbilen för framkomlighet så behöver ingen det?

Mattias
Skoj att höra att fler ser ljuset och skaffar husbil, 4x4 verkligen bra om man rör sig mycket på småvägar, för t.ex. toppturer etc. Skulle det finnas vettiga större husbilar med 4x4 skulle vi välja det men just nu vill vi prioritera storlek eftersom vi skall bo i den hela vintrarna. Bakhjulsdriven med tvillinghjul och diffspärr nästan lika bra och det hjälper ju inte med 4x4 om polska långtradare spärrar vägen....

Vi kommer att vara baserade i Hemsedal och ha en 4x4 personbil för toppturandet där och sedan ta husbilen rill vestlandet och alperna.

Anders

Snödjup

Tillbaka
Topp