Mest snö i Europa? Myrkdalen, Norge

pete22 sa:
Tror just Carlsten med råge tog hem priset för veckans ot...
Jo, men nu skall vi vara snälla. Närmast Myrkdalens typ av åkning ligger ju Hemsedal men i övrigt är det ju svårt att råda, beror ju på vad man är ute efter.

Anders

Planerar en tripp till Myrkdalen i mitten av mars. Kan inte tidigare pga nyckelbensfrakturen måste läka:)
Jag har ingen renodlad puderbräda men funderar på en Burton Barracuda. Xxl har den för 2.995kr vilket låter som ett bra pris.
Funderingen är dock om jag ska spara de pengar och satsa på en splitboard i stället.

Hur ser det ut i Myrkdalen? Räcker en puderbräda långt eller är en splitboard ett måste?
Den längre planeringen är mer närliggande puder nästa år och Japan om två år.

Kör själv Barracuda, guldbräda! I Myrkdalen finns så mycket snö och snöar så ofta och med mycket lättillgänglig offpist så splitboard mindre viktig. Vi själva splitboardar mycket i Hemsedal men aldrig i Myrkdalen. Men då väljer vi ju också besöken efter väderprognoserna.

Anders

JAndersB sa:
Kör själv Barracuda, guldbräda! I Myrkdalen finns så mycket snö och snöar så ofta och med mycket lättillgänglig offpist så splitboard mindre viktig. Vi själva splitboardar mycket i Hemsedal men aldrig i Myrkdalen. Men då väljer vi ju också besöken efter väderprognoserna.

Anders
Vilken årsmodell av Barracuda kör du?
Årets modell är "directional Flying-V" vilket gjorde mig lite skeptisk, men efter jag läste lite är det i praktiken en S-rocker fast med ett annat namn och lite ny teknik.

Vilken längd kör du?
Jag är 170cm/70kg och jag var inne på 157cm. Sedan läste jag någonstans att man kunde köra den kortare är sin vanliga bräda, vilket lät lite konstigt. Mina "normala" brädor är mellan 151 och 154 beroende på park eller all-mountain inriktning.

FGoldwin sa:
JAndersB sa:

Anders
Vilken årsmodell av Barracuda kör du?
Årets modell är "directional Flying-V" vilket gjorde mig lite skeptisk, men efter jag läste lite är det i praktiken en S-rocker fast med ett annat namn och lite ny teknik.

Vilken längd kör du?
Jag är 170cm/70kg och jag var inne på 157cm. Sedan läste jag någonstans att man kunde köra den kortare är sin vanliga bräda, vilket lät lite konstigt. Mina "normala" brädor är mellan 151 och 154 beroende på park eller all-mountain inriktning.
Vi har 4 st, alla har S-rocker och den nyaste från ifjol. S-rocker viktig för pist. Jag 171/80 kör 165 och ibland 161 i pist o skog, sonen 174/75 kör 161 och frun 163/62 kör 157. Vi vill definitivt inte ha kortare.

JAndersB sa:
Vi har 4 st, alla har S-rocker och den nyaste från ifjol. S-rocker viktig för pist. Jag 171/80 kör 165 och ibland 161 i pist o skog, sonen 174/75 kör 161 och frun 163/62 kör 157. Vi vill definitivt inte ha kortare.
Tackar för input. Nu bär det iväg och skaffa bräda och vänta in en lämplig dump i Mars :)

FGoldwin sa:
JAndersB sa:
Tackar för input. Nu bär det iväg och skaffa bräda och vänta in en lämplig dump i Mars :)
Brädan inköpt och levererad. Första åket blev i lilla hemmabacken. Det hade snöat dryga decimetern och fortsatte under dagen idag. En guldbräda. 1dm är inte mycket snö men kul att åka ändå. När det blev uppkört vad den hur stabil som helst. Tog även ett par turer i parken och testade de små hoppen (typ blå). Fungerade kanon där också.
På söndag blir det Trysil - får se hur Vihammarskogen är och en hel del carving:).

Låter lysande. Burton levererar alltid tycker vi.

Nya husbilen hemma och prepareras för fullt För fricamping i Myrkkdalen så fort som det börjar dumpa igen.

Anders

JAndersB sa:
Låter lysande. Burton levererar alltid tycker vi.

Nya husbilen hemma och prepareras för fullt För fricamping i Myrkkdalen så fort som det börjar dumpa igen.

Anders
Burton har fungerat bra för mig också. Detta är 4e Burton-brädan i min ägo. Flyttade över Burton Cartel EST bindningen från min Custom för att köra idag. Blir nog att skaffa en bindning till, om jag hittar något på slutsäsongsrean. Har haft Cartel och Malavita tidigare. Funderar på om jag ska gå på Genesis eller Diode. Diode har fördelen att den är lättare, men nackdelen att den kanske är för styv.

En fråga Anders: När du åker puder och med Barracudan vilka vinklar kör du med? Jag har länge kört duck stance på alla mina brädor, typ +15/-12. Mycket för att jag har twin/twinish-brädor och åker/landar en hel del switch. Men nu med Barracudan är det mycket mer directional så funderingen är om jag ska vinkla fram bakre foten och vad det kan ge?

Har alltid kört med mer vinklar än "normen". För mig är vettig position i helsvängen viktigare än att köra switch. Max med EST fram och noll bak nu, tidigare 36 och 15.

Anders

JAndersB sa:
Har alltid kört med mer vinklar än "normen". För mig är vettig position i helsvängen viktigare än att köra switch. Max med EST fram och noll bak nu, tidigare 36 och 15.

Anders
Intressant. Med Barracudan blir det som du säger mer fokus på helsväng än switch. Det blir att testa lite i morgon.

Funtar lite på en barracuda också, men är det någon som vet vad den väger? Min setup ligger på 4.4 kg inklusive bindningar nu och vill helst inte gå upp i vikt...

Hehe, jo men jag tänkte dra till Röldal/Myrkdalen med Barracudan :)
... när det snöar igen, ser lite snålt ut kommande veckan

FGoldwin sa:
Är det slut på säsongen? Ingen ny snö på 2 veckor och prognosen visar +10 grader.
Ser lite tungt ut just nu men alldeles för tidigt för avslut ännu. Norrmännen går ju bananas över påsk nu så själva hoppas vi på Myrkdalen veckan efter påsk.

Var i Hemsedal på utmärkt toppturande i helgen. Nibbi, 1745 möh i lördags var kanon.

Bucket sa:
Någon som har koll på hur snön är just nu? Finns det något puder att hitta?
Snö fins men dåligt med puder i sikte. Vi själva står stand by med husbilen och åker längd i svenska fjällen tills påskhysterin är över i Norge.

kalledan sa:
synd att det är så flackt annars hade jag åk dit!
Det här med flackhet har vi ju diskuterat många gånger tidigare. Kan bara konstatera att vi och massor av duktiga puderkidåkare återkommer igen och igen vid varje snöfall.....

Var ju ett tag sedan vi hade ordentlig vinter. Verkar vara på G nu igen. Här lite bilder från förra julen och ett januaribesök:

Äntligen börjar det reda upp sig. Vräker ner i Myrkdalen. Kört puder hela dagen på en ganska OK om än hård bas. Mycket vind idag men skall minska imorgon och sol på G. Mer snö på fredag.

Najs :)
Resten av världen torkar men Myrkdalen levererar. Har bara varit där en gång (pga den här tråden :), men nog åkte vi puder till knäna de dagarna också..

Ska hälsa på sambons syster i Minnesund under helgen. Man kanske skulle ge sig av på en dagstur? Är ju bara 5 timmar bort och skidorna är ju med eftersom vi ska till Hafjell någon av dagarna.

Någon som är på plats som man skulle kunna åka tillsammans med?

Bedrövlig säsong men relativt sett levererar Myrkdalen igen. Gick faktiskt att tura runt i back countryn idag och nu dumpar det rejält.

Några år senare efter att tråden startade, så tar jag mig en titt genom alla sidor. Kan bara säga wow! Hit måste jag åka!

torax sa:
Ser ju ut att bli fint idag :)
Hoppas på en liten rapport framåt kvällen...
En ganska makalös dag i Myrkdalen. För att vara här lite snö egentligen, jämfört med andra skidorter gigantiskt mycket snö. En fullt tillräcklig bas för att åka överallt och mätpinnen på toppen visar 200cm, men basen är hård efter alla blidor. Men superlätt champagnepuder utan vind i natt och total blue bird idag med nästan 0 på eftermiddagen - och nästan folktomt. På många ställen uppåt 20cm efter gårdagens och nattens snöfall och då tillräckligt med mottryck under brädan för ren puderåkning. Bara att njuta.

Mountain_Man sa:
Okey ... finns det någon genväg från Dalarna så jag hinner över helgen? ;-)

/MM
Gjorde Trysil och hit i fredags med husbil så bara att varva upp. Men prognoserna inte lysande just nu. Privatjet till i morgon behövs :)

Tillbaka
Topp