Mest snö i Europa? Myrkdalen, Norge

Privatjeten är på service denna veckan så det går inte. ;-) Hur lång tid tar det att köra från Trysil ( med bil alltså)?

/MM

50 mil på Norska vägar och över och genom fjäll, tar väl allt mellan 7-8 timmar och ett dygn eller två beroende på väder. Är väl Filejell som är värst att ta sig över, om vädret inte vill det, skulle jag tro. Resterande höga fjäll kör du igenom. Förövrigt så får du ju nöjet att åka genom världens längsta tunnel, Lærdalstunnelen som är 24,5 km lång, bara det är värt resan.
Så åker du fredag så borde du hinna dit, ta en dyr fika på blaskigt bryggkaffe och skolebrød. För att med förhoppningsvis god marginal hinna hem på söndag eftermiddag

/GC

Jo. Körde själv 6,5 tonnaren 10:30 från Trysil och var här 19, med lunchpaus med störtlopp från Garmisch.

@JAndersB
Åker västerut på söndag. Tar kanske Sudndalen väg 50 eller söder om Vidda över Haukeli och stannar till nån dag för att tura lite mellan träden :)
Om nu prognosen med påfyll av vitt i sör står sig...
Kommer ni röra på er?
Hoppas ni får det lika fint idag!

torax sa:
@JAndersB
Åker västerut på söndag. Tar kanske Sudndalen väg 50 eller söder om Vidda över Haukeli och stannar till nån dag för att tura lite mellan träden :)
Om nu prognosen med påfyll av vitt i sör står sig...
Kommer ni röra på er?
Hoppas ni får det lika fint idag!
Vi får se, vädret får avgöra. I morse såg det ut som om vi skulle söka oss österut men efter dagens underbara topptur - who knows. Kolla här:

torax sa:
@JAndersB
Se där! Det verkar som belag och kanter blir repfria i år också :)
Jo, här har vi aldrig haft mindre än 100cm mellan oss och terra firma. Och gräs mest där under.

Kom 10-15 cm till igår så vi är på väg ut för någea bonusåk nu innan vi drar österut. Långtidsprognosen ser dålig ut just nu.

Anders

Jag hijackar tråden för en lite puder och Barracuda fråga (funkar även med andra brädor). Jag och några kompisar ska till Engelberg snart och åka puder...hoppas vi.
För den mesta typ av åkning använder jag duck stance +15/-15. Blir enbart piståkning och jag har Barracudan blir det +20/0. Har inte blivit något puderåk med den än, förutom några cm djupt men det räknas inte. Snart är det upp till bevis.
Jag testade en longboard (Maverick 186cm) för ett tag sedan. Mjuka bindningar och +25/+10 något. Det var efter det jag började fundera på om jag ska ändra något för puderåkningen.

Vilken stans har ni på er puderbräda? Ändrar ni något mot typ pist/parkåkning?
Står ni smalare/bredare på puderbrädan?

FGoldwin sa:
Jag hijackar tråden för en lite puder och Barracuda fråga (funkar även med andra brädor). Jag och några kompisar ska till Engelberg snart och åka puder...hoppas vi.
För den mesta typ av åkning använder jag duck stance +15/-15. Blir enbart piståkning och jag har Barracudan blir det +20/0. Har inte blivit något puderåk med den än, förutom några cm djupt men det räknas inte. Snart är det upp till bevis.
Jag testade en longboard (Maverick 186cm) för ett tag sedan. Mjuka bindningar och +25/+10 något. Det var efter det jag började fundera på om jag ska ändra något för puderåkningen.

Vilken stans har ni på er puderbräda? Ändrar ni något mot typ pist/parkåkning?
Står ni smalare/bredare på puderbrädan?
Jag och min fru kör inte park, enbart pist och off pist. Sonen i park ibland. Vi kör alltid samma stance, max framme, 30 grader, som EST tillåter. Vi skulle vilja gå lite högre. Bak nära 0 eller något över. Skall man få till vettiga hälsvängar i pist så krävs det vinklar tycker vi.

Anders

Kolla in den här killens häl och tå-svängar. Han kör +15/-15. Fast han vill vara lika duktig switch.så...
Men jag förstår vad du menar. Märkte tydlig skillnad när jag testade långboard.

Har ni standarbred stance eller kör ni lite smalare i puder. Grabben kör brett vilket märks tydligt när jag lånar hans bräda ibland.

FGoldwin sa:
Kolla in den här killens häl och tå-svängar. Han kör +15/-15. Fast han vill vara lika duktig switch.så...
Men jag förstår vad du menar. Märkte tydlig skillnad när jag testade långboard.

Har ni standarbred stance eller kör ni lite smalare i puder. Grabben kör brett vilket märks tydligt när jag lånar hans bräda ibland.
Cool kille. Duktig men med blå lutning, en NR-kvot oceaner mindre än i Trysil, nyladgd manschester i solen och max insats är allt lätt. Så fort som han lade lite mindre insats i hälsvängen hade han magisk carving på tåsvängen och som vi kallar det, "sitta på pottan" i hälsvängen....

Vi kör ganska normal stancebredd, inget extremt.

Anders

Är i alperna en sväng just nu så dåligt med koll. Ser lite varmt ut på prognoserna.

Snittade upp en abborrmage och konstaterade multipla metersdump i mars så vi siktar norrut snart :-)

Anders

Myrkdalen igen. Mycket snö äntligen, slut på sportlov och 20-30 cm kom inatt men ser ut att ha regnat nere under dagen. Blir spännande imorgon.

Vilken helt magiskt bra dag i Myrkdalen. Långa offpiståk i solen ner i Storebotn. Vi kallar den Japan-skogen. Nästa Niseko-klass. Lite mer fukt i snön dock.

Och nu snöar det igen.

Senast ändrad:
Världscup-finalen i big air avgörs i Myrkdalen i helgen. Rejält hopp - och det blir inte mindre av 10cm nysnö i timmen just nu.

Ytterligare an makalöst bra dag i Myrkdalen. Efter flera dagars snöfall klarna det upp igen vid lunch. Torbjörn "Torax" från Linköping anslöt till vår "privata" back country åkning idag.

Idag verkar det fylla på igen. Ivf söder om Sognefjorden. Hoppas det klarnar upp framåt em :)
God tur!

torax sa:
Läge för "finpudder" backcountry idag?
Har väl blåst in lite extra där...
:)
Igår snöade det 20-30 cm lätt puder över hela berget utan vind så bara att ta för sig. Gjorde 3 vändor helt ensamma pga dålig sikt men nu skall vi upp och gotta oss innan det börjar snöa igen. Bitvis midjedjupt i skogen ?

Hälsa Carina ! Vi kanske ses på väderöarna brukar ankra upp i Sandhamn och paddla bräda eller åka vattenskidor . Två ben två skidor !

Calleda sa:
Hälsa Carina ! Vi kanske ses på väderöarna brukar ankra upp i Sandhamn och paddla bräda eller åka vattenskidor . Två ben två skidor !
Vi håller utkik. Speciellt efter någon med en vindsurfingbräda på var fot :-)

Anders.

Tillbaka
Topp