Mest snö runt nyår

Mest snö runt nyår
omöjligt att förutse var det kommer att finnas snö. Vissa år är det mycket snö i södra fjällkedjan andra år mer i norra fjällkedjan. Ett ställe som är snösäkert och som oftast får en tidig säsong är Ramundberget....

Mest snö runt nyår
Tänndalen brukar öppna i slutet på oktober och ha bra med snö runt nyår. Det är alltid mer snö i Tänndalen än Ramundberget.

Det bästa är såklart om du kan vänta med att bestämma dig och åka dit där det är mest snö.

Mest snö runt nyår
TellyHelly sa:
Tänndalen brukar öppna i slutet på oktober och ha bra med snö runt nyår. Det är alltid mer snö i Tänndalen än Ramundberget.

Det bästa är såklart om du kan vänta med att bestämma dig och åka dit där det är mest snö.
hahahahah, Ramundberget är ett av sverige, om inte norden snö säkraste ömråden.
Läste någon stanns att den luftfuktighet som bildas av golfströmmen (som går utanför norges kust) leds in genom dalgången (ramundbergets dalgång börjar i norge) och släpper sedan stora mängder snö i trakterna runt ramundberget. Och om sen tänndalen får lite av den snön så är väll det också bra antar jag.

Ps, om du vill ha bra skdåkning åk inte till tänndalen ds

Senast ändrad:
Mest snö runt nyår
Oscis sa:
TellyHelly sa:

Läste någon stanns att den luftfuktighet som bildas av golfströmmen (som går utanför norges kust) leds in genom dalgången (ramundbergets dalgång börjar i norge) och släpper sedan stora mängder snö i trakterna runt ramundberget. Och om sen tänndalen får lite av den snön så är väll det också bra antar jag.

Well, nu är det ju så att jag råkar följa snöstatistiken ganska aktivt om vintrarna i Funäs-området för att kunna slinka upp när jag vill. Enligt den brukar det vara nån enstaka centimeter mer snö i Tänndalen. Men klart som korvspad att båda ställena får en jevvla massa snö, och tidigt på säsongen med.

Mest snö runt nyår
shit akta särskrivningarna

STORPOTATEN sa:
Oscis sa:
TellyHelly sa:

Well, nu är det ju så att jag råkar följa snöstatistiken ganska aktivt om vintrarna i Funäs-området för att kunna slinka upp när jag vill. Enligt den brukar det vara nån enstaka centimeter mer snö i Tänndalen. Men klart som korvspad att båda ställena får en jevvla massa snö, och tidigt på säsongen med.

Mest snö runt nyår
Grejen är att det bara skiljer ca. 1,5 mil fågelvägen så jag tror inte att skillnaden i nederbörd är alltför stor.

Mest snö runt nyår
STORPOTATEN sa:
Oscis sa:
TellyHelly sa:

well, nu är det även så att jag bott där i två år, och det ligger ALLTID med natursnö i ramundberget. däremot använder ju tänndalen snökanoner (vilket ramis alltså inte gör), så nog kan snötäcket ligga lite tjockare i pisten där dock. i terrängen är det ramundberget som tar hem det! :)

Mest snö runt nyår
Lee-nus sa:
STORPOTATEN sa:
Oscis sa:

well, nu är det även så att jag bott där i två år, och det ligger ALLTID med natursnö i ramundberget. däremot använder ju tänndalen snökanoner (vilket ramis alltså inte gör), så nog kan snötäcket ligga lite tjockare i pisten där dock. i terrängen är det ramundberget som tar hem det! :)
Som sagt så följer jag endast statistiken, och den påvisar ju endast snödjup, och inte hur pass mkt natursnö det är. Så, javisst, det är klart att det kan komma mer natursnö i Ramis.

Mest snö runt nyår
Båda ligger ju i funäsdalsfjällen, köp funäsdalskortet så är det bara att åka där det för tillfället är bäst. Dock är det ju inte jättelångt mellan ställena så det brukar ju inte skilja jättemkt snödjupsmässigt.

Däremot är det oftast betydligt mer snö på båda dessa ställen jämfört med funäsdalen (även om de också brukar ha bra med snö), som ligger på betydligt lägre höjd.

Senast ändrad:
Mest snö runt nyår
Ramis låter ju gött om man hoppas på o få lite offpist o det e så jag vill ha det!
Men ändå lite gambel o åka till ett ställe som helt saknar kanoner?

Mest snö runt nyår
Lee-nus sa:
Jag baserade mitt uttalande på samma statistik som STORPOTATEN. Men i slutet på säsongen är det mer snö i Tänndalen än i Ramundberget i alla fall. I pisten så väl som utanför. Jag har åkt i båda orterna under hela säsongen (från slutet av oktober eller början av november till 1:majhelgen eller Kristi Himmelsfärd när den är tidig) i 18 år nu.

Våren kommer senast till Tänndalen och Riksgränsen i hela Sverige.

Antingen så är det kallare i Tänndalen, det snöar lite mer där eller så har det ett bättre läge för att spara på snön än Ramundberget

"Ramis låter ju gött om man hoppas på o få lite offpist o det e så jag vill ha det!
Men ändå lite gambel o åka till ett ställe som helt saknar kanoner?"

Jag skulle inte oroa mig för det när det är Ramundberget. Det finns snö där vid nyår.

"Båda ligger ju i funäsdalsfjällen, köp funäsdalskortet så är det bara att åka där det för tillfället är bäst. Dock är det ju inte jättelångt mellan ställena så det brukar ju inte skilja jättemkt snödjupsmässigt. "

Bra idé! Vid nyår går det dessutom skidbuss som du åker gratis med funäskortet.

Mest snö runt nyår
freeradical sa:
Ramis låter ju gött om man hoppas på o få lite offpist o det e så jag vill ha det!
Men ändå lite gambel o åka till ett ställe som helt saknar kanoner?
vill du åka offpist så är ju kanonerna ändå inte till någon glädje...? och ramundberget har ju ett snitt på 6 m snö/säsong om jag inte misstar mig. frågan är väl egentligen inte huruvida det finns snö i terrängen, snarare kvalitén på snön (puder, skare, osv.)

och jag kan inte minnas mig att det någonsin funnits mer natursnö i vare sig funäsdalen by eller tänndalen än i ramundberget runt 1 maj.

Mest snö runt nyår
Ok, hur som helst är Tänndalen och Ramis snösäkra som sjuttsingen. Det kan vi alla konstatera. Om vi då koncentrerar oss på nästa fråga:

freeradical sa:
Blir 1 v skidåkning i Sverige eller Norge runt nyår.
Var har man bäst möjligheter att få se mkt snö och hyffsade berg??
Alltså, hyfsade berg, ja då få vi nog rikta in oss lite mer västerut.... Så, ett snösäkert ställe i Norge....

Mest snö runt nyår
STORPOTATEN sa:
Ok, hur som helst är Tänndalen och Ramis snösäkra som sjuttsingen. Det kan vi alla konstatera. Om vi då koncentrerar oss på nästa fråga:

freeradical sa:
Blir 1 v skidåkning i Sverige eller Norge runt nyår.
Var har man bäst möjligheter att få se mkt snö och hyffsade berg??
Alltså, hyfsade berg, ja då få vi nog rikta in oss lite mer västerut.... Så, ett snösäkert ställe i Norge....
alltså, hemsedal...? snösäkert och grymt bra berg!

Mest snö runt nyår
Hemsedal vill jag slå ett slag för. Har tillbringat otaliga nyår där och aldrig blivit besviken. Alltid mycket snö och grymt party!

Mest snö runt nyår
Oscis sa:
Lu-Crabber sa:
funäsdalen hade bäst park förra nyår utav funäs, ramis och tänndalen (bäst, bra och sämst)
Men i år, då jävlar
Ramundberget ska bygga ut parken i typ halva kortsvängen =D=D
Funäs ska bygga ut sin park med en backe till... Sen blåser det väldigt sällan i funäsparken också och den ligger mer skydda i övrigt mot väder vilket gör att den går att åka långt många fler dagar om året. Sen har den grym belysning på kvällsåkningen med och sveriges trevligaste liftwaffe ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp