Midja, Radius, GS,SL,RC,SC... Red Ut Begreppen !

Ubbedubb

Medlem
Ska uppgradera från gamla budget-Rossignol;
Är 181cm, väger ca 90kg. Åker absolut mest i pist - alla backar i alla farter (ok- lite lugnare i svartaste svart).
Gillar att svänga mycket och snabbt men även långa svängar... åker ca 20 dagar/år (men skulle gärna åka betydligt mer).

1/ Hur ska jag kunna välja skida? Det finns ett så stort utbud och begreppen är så många. Har kollat ex. på Völkl Racetiger men ska man välja GS, SL, RC eller SC och vad exakt står begreppen för (grand slalom, slalom, r?-carving, slalom-carving?).

2/ Radius: vad exakt menas med det? Skillnaden mellan ex. 12 m och 17 m.?
3/ Midjan; När börjar midjan bli mer "all mountain" - vid 75 mm eller vad?
4/ Med fullängds-rocker - kan man gå upp i längd/midja och fortfarande svänga bra i pisten?
5/ Fischer ex. - vad ska man välja - Race, Performance eller C-line eller vad?

För många här är säkert svaret givet och då får ni gärna dela med er av er kunskap, för än fler så är det en fullständig djungel... så fram med begreppsmacheten och röj i djungeln - snälla, please!!!

Senast ändrad:
Kan svara på några av dina frågor av mer allmän karaktär. Jag är inte så bevandrad i pisträcerträsket nämligen.

2. Radius = Svängradie. Det är alltså radien på den cirkel runt vilken skidan svänger när den kantas fullt ut, när skidan följer omkretsen på cirkeln. Ju kortare radie = ju snabbare sväng. Slalom-pist-skidor tenderar att ligga mellan 12-16 meter, medan storslalomskidor ligger runt 25 meter och störtlopp 45 meter. Rätta mig om jag har fel.

3. En högst subjektiv bedömning. Jag skulle dock säga att all mountain uppnås vid 90 mm eller kanske tom 100 mm. Du tappar inte så mycket pistegenskap med en bredare skida som du tappar off-pistegenskap med en pistskida. Dagens "all mountain"-skidor med runt 100 mm i midja presterar riktigt bra i pist.

4. Med rocker kan du normalt sett gå upp lite i längd eftersom både den uppmätta och upplevda längden av skidan blir kortare.

Heinz_p sa:
Kan svara på några av dina frågor av mer allmän karaktär. Jag är inte så bevandrad i pisträcerträsket nämligen.

2. Radius = Svängradie. Det är alltså radien på den cirkel runt vilken skidan svänger när den kantas fullt ut, när skidan följer omkretsen på cirkeln. Ju kortare radie = ju snabbare sväng. Slalom-pist-skidor tenderar att ligga mellan 12-16 meter, medan storslalomskidor ligger runt 25 meter och störtlopp 45 meter. Rätta mig om jag har fel.
Ikke helt. Radien er størrelsen på den sirkelen du får dersom du omsetter målene på skiene til en sirkel. Altså er det snakk om en sirkelbue når du ser skien rett ovenfra. Enhver kanting av skien gjør at du svinger kortere enn radien, jo mer du kanter, jo kortere sving ettersom skien bøyer seg mer.

Heinz_p sa:
4. Med rocker kan du normalt sett gå upp lite i längd eftersom både den uppmätta och upplevda längden av skidan blir kortare.
Normalt sett ja, men en ski med stiv fleks eller en kontinuerlig rockerkurve oppleves gjerne som sin fulle lengde.

Tack för bra svar och intressant länk... men frågorna hopar sig;

Hur kan det vara så att RC-skidan rekommenderas +/- 5 cm medans SC-skidan -20 cm +/- 5 cm..?

Om man kollar på ex. Völkl RTM 84 (84mm midja) full rocker så måste ju det ge totalt olika egenskaper i pisten än ex. Völkl Racetiger sc med 68 mm midja...

Och varför inte Racetiger SL 66 mm midja... är carvingegenskaperna verkligen så olika mellan SC och SL... vad skiljer de åt egentligen förutom någon mm i midjan... ? Det gäller ju alla märken men tog Völkl som exempel.

Senast ändrad:
SiSt sa:
Ikke helt. Radien er størrelsen på den sirkelen du får dersom du omsetter målene på skiene til en sirkel. Altså er det snakk om en sirkelbue når du ser skien rett ovenfra. Enhver kanting av skien gjør at du svinger kortere enn radien, jo mer du kanter, jo kortere sving ettersom skien bøyer seg mer..
Potato potato. Men visst är det som du säger.

SiSt sa:
Normalt sett ja, men en ski med stiv fleks eller en kontinuerlig rockerkurve oppleves gjerne som sin fulle lengde.
Jo, men eftersom det i detta fallet gäller en ganska basic förklaring så valde jag att lägga det på en basic nivå. Vi kan givetvis också blanda in fler begrepp (som står i artikeln som Tompa länkade till).

Senast ändrad:
Lite allmänt;
Sl=Slalomskida, kort radie och korta längder.
Gs(giant slalom)=Längre skida och längre radie.
Rc="Race carve". I regel ett mellanting mellan en sl- och en gs-skida. Ofta lite lite bredare och mjukare/snällare än de två.
Sc="Slalom carve(r)". Mig veterligen ett Fischerpåhitt som är samma sak som en Sl.

Sen finns det en mängd andra benämningar; rs osv. Sen finns det utöver detta förkortningsbajseri också flera kategorier inom sl, gs, sc och rs. Närmare bestämt pistracers, butiksracers, racers och poolracers (med underkategorin wc-racers...). Något av en djungel alltså. :)
Kan utlägga mer ang skillnader när jag inte skriver på en sån här handhållen sak.

Tillbaka
Topp