Min skidåkning

Min skidåkning
Haha sjukt cool tråd. Det krävs mod och respekt för att dra upp sin egen teknik till hård granskning. Eller bara okunnighet om vilka som hänger på forumet..
Kanske kan detta vara något för freeride att spinna vidare på. Dvs, ha någon form av teknikträning där man får se alpinister "friköra" och på så sätt jämföra tekniken på olika typer av åkare. Finns sjukt mkt att göra och gotta ner sig i där!

Min skidåkning
Några saker jag skulle jobba på i ditt fall.

-Du kantar skidorna nästa helt och hållet genom att luta in hela kroppen. Det gör att ju mer du kantar desto mer vikt på innerskidan. Inte bra, du får problem pga av det i klippet.
Ställ dig i en dörröppning i grundposition. Försök nudda karmen med höften. Gör om samma sak men lyft foten närmast karmen du nuddar. Om du kan ha kroppspositionen du får när du gör det i backen har du en bra början.
-Du avslutar alla svängar genom att trycka till med ytterbenet. Försök att avsluta genom att böja ytterbenet istället.
-Du åker statiskt, dvs du lägger om svängen och sedan står du så tills du byter igen. Försöka att alltid vara i röresle. Rörelserna jag beskrev ovan ska flyta in i varann. Balansens blir mycket bättre då. Jämför att stå still på styltor jämfört med att gå. Om man stannar och balanserar på en stylta i varje steg blir det väldigt svårt, samma med skidåkning.
-Ta video ofta och kolla att det verkligen ser ut som det känns

Om du kan få in dessa saker i din åkning har du kommit en bra bit på väg i din utveckling.

Min skidåkning
skigirl91 sa:
En sak jag vill fråga..: Hur får man tag/kontakt med en skid instruktör som kan hjälpa en till ett billigt pris?
För om ni menar skidskola och se priser här: http://www.skistar.com/sv/Are/Skidskola/Priser-skidskola/
De kan jag inte tycka är så billigt och har ingen lust att lägga dom pengarna.

Tack för tips.
Jag förstår att du aldrig tänker arbeta som skidinstruktör.
Det är ju inte välgörenhet vi pratar om utan folk som faktiskt skall försörja sig.

Eller vilken lön vill du ha när du arbetar?

//Åke

Min skidåkning
Jag förstår inte hur du kan tro att dom som skriver "du är en naturbegåvning" är seriösa.

Nej du är inte duktig på att åka och nej du kan inte carva.

Min skidåkning
Ake_Astrom sa:
skigirl91 sa:
En sak jag vill fråga..: Hur får man tag/kontakt med en skid instruktör som kan hjälpa en till ett billigt pris?
För om ni menar skidskola och se priser här: http://www.skistar.com/sv/Are/Skidskola/Priser-skidskola/

Tack för tips.
Det är ju inte välgörenhet vi pratar om utan folk som faktiskt skall försörja sig.

//Åke
+1 Åke
Vad skulle skigirl91 vilja ha för dagslön? lägg sedan på moms, soc. avg. etc och se var du hamnar...

Min skidåkning
Ake_Astrom sa:
skigirl91 sa:
För om ni menar skidskola och se priser här:

Tack för tips.

//Åke
Vad är det här för tramsigt inlägg? Naturligtvis är man fri att klaga på vilka priser som helst. Dessutom, med de där priserna bör en skidlärare kunna tjäna mer än en skollärare eller sjuksyster om denne är fullbelagd vilket är löjligt. Såväl sjuksköterskor som lärare är akademiker, skidlärare är i sammanhanget en tramsutbildning. Hade det funnits konkurrens hade Skistar aldrig kunnat hålla de där priserna (om det inte är brist på folk som vill arbeta som skidlärare, vilket jag betvivlar å de starkaste).

Andra yrken med liknande kvalifikationer med arbetsplatsen förlagd i glesbygd ska vara nöjda om de kommer över tjugotusen i månaden.

Min skidåkning
Jag menade inte alls så.. Det är självklart att de ska få bra lön och att de ska kosta pengar. Men någon sa till mig att det kostar typ 500 kr för typ 5 undervisningar av någon instruktör och då var jag intresserad om vart det priset kom ifrån??

Och sen TRODDE jag att jag gjorde rätt för att kunna Carva.. Men så var det tydligen inte, och fel av mig men bara att kämpa vidare. No Big Deal.

Min skidåkning
Och sen om ni nu säger att jag är så himla dålig på skidor.. Hjälp mig att förstå istället och hjälp mig om vart jag kan finna hjälp någostanns. Istället för att bara nämna problem. Jag blir knappast bättre på skidor av det.

Tack!!

Min skidåkning
Ärligt talat så är din skidåkning som en tioårings handstil. Hur skaffar man sig bättre handsstil? Övning så klart. Det är meningslöst att åka flackare än de brantaste röda backarna - man behöver fart för att skära på ett meningsfullt sätt. Det är nog lite som cykling, det är lättare att hålla balansen i lite högre fart.

Min skidåkning
la_grave sa:
Ärligt talat så är din skidåkning som en tioårings handstil. Hur skaffar man sig bättre handsstil? Övning så klart. Det är meningslöst att åka flackare än de brantaste röda backarna - man behöver fart för att skära på ett meningsfullt sätt. Det är nog lite som cykling, det är lättare att hålla balansen i lite högre fart.
Med ett par slalomlagg så är det inga problem att få upp en svängrytm i grön backe. Där ändå en blå backe anses som en optimal träning till att börja med.

Min skidåkning
la_grave sa:
Visst blir man bättre ifall man övar men så länge ingen tittar eller man själv inte ser vad man gör är det svårt att förbättra sig, däremot får man mycket mer rutin.

En timme med instruktör ger väldigt mycket plus att man får övningar att göra för att komma framåt, finns en det övningar man kan hitta på youtube + att man kan se till och bli filmad för och försöka se vad man gör fel.

Här finns en del t ex https://www.youtube.com/user/MairKlaus/videos?view=0

Min skidåkning
skigirl91 sa:
Och sen om ni nu säger att jag är så himla dålig på skidor.. Hjälp mig att förstå istället och hjälp mig om vart jag kan finna hjälp någostanns. Istället för att bara nämna problem. Jag blir knappast bättre på skidor av det.

Tack!!
Det var det jag försökte med mitt inlägg ovan. Sedan om du är seriöst intresserad av att utvecklas finns det ju en del bra böcker och videos.

Min skidåkning

@Skigirl91
Vi har alla konstaterat (tillsammans med dig...) att du har en bit kvar till en bra och allsidigt åkning, inkluderat carvingen. Det viktiga är dock inställningen och ambitionen. Om du inte har människor som är tekniskt bättre skidåkare okring dig och inte riktigt ekonomin att ta lektioner finns ju ändå ett antal andra möjligheter. Det nämns Youtubefilmer av varierande kvalitet, böcker m m. Allt detta kan bidra till att förstå det rätt komplexa rörelsemönster som skidåkning trots allt är. Sen är det trots allt svårt att översätta ord till praktiskt handling/ åkning. Bättre att se, skapa bilder, härma andra, o s v. Filma är mycket bra

Fortsätt kommunicera med oss på FR. Om du inte vill synas med dina inlägg och få en mer personligt kontakt med FR-medlemmar kan du alltid skicka PM här på Freeride.

Jag tar mig friheten att nämna några FR-medlemmar som vet mycket i ämnet.
Jamt 69 (sannolikt mångårig alpintränare) har skrivit mycket om pistteknik.
Anders_Nilsson (examinerad instruktör) är en till.
Hendryx (alpintränare och skidinnovatör) skriver om teknik här på FR.
Undertecknad (gått livets hårda skidskola...) svarar gärna i den mån jag kan. Japp, jag är piståkare.
Att fråga är gratis.

Du kan också minnas att många av de unga tuffingarna här på FR som kör järnet i offpisten, droppar klippor, är j-vligt ståsäkra men inte alltid visar upp den bästa positionen och tekniken i pisten. Man är bra på olika saker helt enkelt

Återigen, timmar på berget, aktiv åkning/övning och allmänt engagemang kommer man långt på!
Låt åkningen tala, skit i oförskämda personer!

G'morrn,
Ace DG

Senast ändrad:
Min skidåkning
Lyssna på ACE, många kloka ord!

Det sociala spelet på forum är intressant. Många skriver saker offentligt som de aldrig skulle drömma om att säga i en vanlig diskussion mellan två personer. Bara att inse det och filtrera så gott man kan när man läser. Har flera gånger träffat personer som varit hur dryga som helst på forum och som visat sig närmast timida när man väl träffar dem. Märkligt och intressant.

Sedan får du inte missa att du fått bra råd. Att en rutinerad åkare/tränare som Jamt69 lägger ner tid på att analysera din åkning och ger dig konkreta råd är något att vara mycket tacksam för. Bara att lyssna, träna vidare och ha kul med åkningen. Lycka till!

Min skidåkning
Jamt69 sa:
-Du avslutar alla svängar genom att trycka till med ytterbenet. Försök att avsluta genom att böja ytterbenet istället.
Kan du utveckla det lite med referens till t.ex. det här klippet:
?

Jag tror att jag förstår vad du menar med att dra in benen under kroppen för att snabbt skapa tryck i nästa sväng. Jag strävar ofta själv efter den känslan. Men när man ser de stora tävlingsstjärnorna så känns det inte som att det är så de åker. Är det ett annat ideal för dem som tävlar eller något annat?

Min skidåkning
Att dra in benen under kroppen och göra en lågavlastning i svängväxligen är en snabb manöver för att ge en snabb svängväxling. Om du kollar på Didier Cuche i klippet så jobbar han extremt aktivt med att högavlasta skidorna, därav armföringen som kan se lite annorlunda ut. En högavlastning gör att svängväxlingen tar längre tid men ger kraftfullare tryck på skidorna i ingång på sväng. Det är betydligt mer funktionellt i större svängar i högre fart där krafterna som uppstår är starkare. Så beroende på vilken slags åkning dom tävlar i väljer åkarna tekniken som behövs för att hinna med sina svängar runt käpparna och fortfarande balansera upp krafterna.

Min skidåkning
jonaslukarlsson sa:
En högavlastning gör att svängväxlingen tar längre tid men ger kraftfullare tryck på skidorna i ingång på sväng.
Menar du inte tvärtom? De ser inte ut att ha mycket kraft på skidorna förrän de passerat fallinjen. Gör man en lågavlastning kan man ju snabbt få upp fullt tryck på skidorna tidigt i svängen.

Min skidåkning
Man kan få tidigare stöd på yttern i ingång på svängen genom lågavlastning men kan lova att man är starkare i kroppen och klarar av att stå emot större krafter när man är rakare i kroppen än ihopkrupen med böjda ben.
När man passerat fallinjen vill iaf tävlingsåkare ha så litet tryck som möjligt och förbereda för svängväxling, annars byggs kraften i skidorna upp i sidled och senare tillbaka upp mot backen vilket innebär tappad tid och kraft i rätt riktning, väldigt onödigt. Tänk att i svängen när du kantar strävar skidorna vinkelrätt ut från skidan, att då åka på traversen eller tom i fallinjen innebär tappad kraft nedåt vilket försämrar till din möjlighet att åka snabbt.

Min skidåkning
Pistgubbe sa:
Jamt69 sa:
Kan du utveckla det lite med referens till t.ex. det här klippet:
?

Jag tror att jag förstår vad du menar med att dra in benen under kroppen för att snabbt skapa tryck i nästa sväng. Jag strävar ofta själv efter den känslan. Men när man ser de stora tävlingsstjärnorna så känns det inte som att det är så de åker. Är det ett annat ideal för dem som tävlar eller något annat?
Det skigirl gör är att hon åker med relativt böjda ben i svängfasen för att sedan avlasta dom genom att sträcka på benen. Sedan utnyttjar hon den avlastningen och vrider skidorna in i sladd i nästa sväng. Det blir ingen carving av det.
Det är inte det WCåkarna gör i klippet. Dom "välter" över ett redan utsträckt ben.
Ganska gammalt klipp för övrigt. Kolla på t.ex
för lite modernare teknik.

Att WC stjärnor kommer upp ganska mycket i en del svängar är av en annan anledning. För att få en bra linje vill man har en kort svängfas, och då gäller det att vara avlastat mellan dessa svängfaser. För att vara avlastad längre behöver man komma upp mer. När det blir tightare mellan svängarna har man helt enkelt inte tid med det. SL går tex mycket snabbare och därför är det vanligare med djupare positioner mellan svängarna.

Nöjesåkare har oftast ett annat problem, och det är att dom kantar för lite. Det blir lättare och naturligare att komma på hög kant om man gör som jag sa men det är inget måste.

Min skidåkning
Tack Jamt69, klart som korvspad. Såg inte klippet med skigirl och tror inte det finns kvar, men förstår ungefär hur det såg ut.

Modern GS har ju blivit extrem. För egen del som friåkare med skidor med måttlig radie känns det som att jag inte har så mycket att lära mig av detta. Det är för svårt. Har försökt lite med skidlärare, men att nypa fast skidorna när man kommer i hög fart med roterade skidor är extremt svårt, i alla fall om man skall göra det med någon slags precision, det är brant, isig, stökigt underlag etc. För mig känns dig mycket, mycket bättre att lågavlasta och nypa fast skidorna så tidigt det bara går (som du beskriver). Tycker att jag lärt mig det att om jag lyckats få fast skidorna bra tidigt i svängen så skall det mycket till för att de skall släppa i senare skede. Om jag däremot högavlastar (även måttligt och inte så extremt som i "nya GS") så är det större risk att jag får sladd.

När jag senast åkte med min bror för första gången på ca 20 år så anmärkte jag lite på att jag tyckte att han hade för lite tryck tidigt i svängen. Han hade dock helt rent skär. Inser nu att den anmärkningen nog har obefogad. Om man bara har ett fint skär så är det inget självändamål med tryck tidigt i svängen, eller? (Sedan tycker jag att det är kul att växla mellan lite olika stilar och hitta olika känslor, men det är ju en helt annan sak.)

Min skidåkning
Även när man nöjesåker vill man ha tryck tidigt. Tryck är ju egentligen samma sak som sväng. Det är den kraften som trycker massan åt ett annat håll. Det gäller att ha börjat svänga mycket när man kommer till fallinjen, annars är det lätt att farten skenar iväg, i alla fall om det är brant.

Min skidåkning
Tack igen, tycker kanske inte att det är riktigt så enkelt ang fartkontrollen dock. Glad amatör filosoferar vidare:

Märkte med brorsan att han är extremt duktig på att mjukt gå över från rena skärande svängar till en liten sladd i rotationen och sedan skära i slutet av svängen. På så sätt hade han grym fartkontroll även när det var riktigt brant och trångt i sidled. Snyggt var det också :)

För egen del försökte jag hålla rena skär hela tiden med lågavlastning. Ibland var det dock svårt att kontrollera farten om det blev för brant och smalt. Då fick jag ibland ta till några sladdsvängar. Känns som att sladdandet var mycket mer av eller på för mig och något han lättare smög in mjukt.

Min skidåkning
Jag sa aldrig att det var enkelt :D
Det där med farten är ju relativt, min definition av fartkontroll är att man fortfarande håller en tight svängradie, men det innebär inte att det går långsamt. När radien går upp har man tappat fartkontrollen. En duktig åkare kan åka snabbare än en nybörjare men fortfarande ha fartkontroll.
En amatör som skenar nerför en brant backe kommer kanske upp i 80 km/h. En WC åkare kan lätt låsa fast kanterna i kontrollerade tighta GS svängar i den farten. Den ena har fartkontroll men inte den andra.

Tillbaka
Topp