Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag förstår att du aldrig tänker arbeta som skidinstruktör.skigirl91 sa:En sak jag vill fråga..: Hur får man tag/kontakt med en skid instruktör som kan hjälpa en till ett billigt pris?
För om ni menar skidskola och se priser här: http://www.skistar.com/sv/Are/Skidskola/Priser-skidskola/
De kan jag inte tycka är så billigt och har ingen lust att lägga dom pengarna.
Tack för tips.
+1 ÅkeAke_Astrom sa:Jag förstår att du aldrig tänker arbeta som skidinstruktör.skigirl91 sa:En sak jag vill fråga..: Hur får man tag/kontakt med en skid instruktör som kan hjälpa en till ett billigt pris?
För om ni menar skidskola och se priser här: http://www.skistar.com/sv/Are/Skidskola/Priser-skidskola/
Tack för tips.
Det är ju inte välgörenhet vi pratar om utan folk som faktiskt skall försörja sig.
Eller vilken lön vill du ha när du arbetar?
//Åke
Vad är det här för tramsigt inlägg? Naturligtvis är man fri att klaga på vilka priser som helst. Dessutom, med de där priserna bör en skidlärare kunna tjäna mer än en skollärare eller sjuksyster om denne är fullbelagd vilket är löjligt. Såväl sjuksköterskor som lärare är akademiker, skidlärare är i sammanhanget en tramsutbildning. Hade det funnits konkurrens hade Skistar aldrig kunnat hålla de där priserna (om det inte är brist på folk som vill arbeta som skidlärare, vilket jag betvivlar å de starkaste).Ake_Astrom sa:Jag förstår att du aldrig tänker arbeta som skidinstruktör.skigirl91 sa:En sak jag vill fråga..: Hur får man tag/kontakt med en skid instruktör som kan hjälpa en till ett billigt pris?
För om ni menar skidskola och se priser här:
Tack för tips.
Det är ju inte välgörenhet vi pratar om utan folk som faktiskt skall försörja sig.
Eller vilken lön vill du ha när du arbetar?
//Åke
Med ett par slalomlagg så är det inga problem att få upp en svängrytm i grön backe. Där ändå en blå backe anses som en optimal träning till att börja med.la_grave sa:Ärligt talat så är din skidåkning som en tioårings handstil. Hur skaffar man sig bättre handsstil? Övning så klart. Det är meningslöst att åka flackare än de brantaste röda backarna - man behöver fart för att skära på ett meningsfullt sätt. Det är nog lite som cykling, det är lättare att hålla balansen i lite högre fart.
Visst blir man bättre ifall man övar men så länge ingen tittar eller man själv inte ser vad man gör är det svårt att förbättra sig, däremot får man mycket mer rutin.la_grave sa:Ärligt talat så är din skidåkning som en tioårings handstil. Hur skaffar man sig bättre handsstil? Övning så klart. Det är meningslöst att åka flackare än de brantaste röda backarna - man behöver fart för att skära på ett meningsfullt sätt. Det är nog lite som cykling, det är lättare att hålla balansen i lite högre fart.
Det var det jag försökte med mitt inlägg ovan. Sedan om du är seriöst intresserad av att utvecklas finns det ju en del bra böcker och videos.skigirl91 sa:Och sen om ni nu säger att jag är så himla dålig på skidor.. Hjälp mig att förstå istället och hjälp mig om vart jag kan finna hjälp någostanns. Istället för att bara nämna problem. Jag blir knappast bättre på skidor av det.
Tack!!
Kan du utveckla det lite med referens till t.ex. det här klippet:Jamt69 sa:-Du avslutar alla svängar genom att trycka till med ytterbenet. Försök att avsluta genom att böja ytterbenet istället.
Menar du inte tvärtom? De ser inte ut att ha mycket kraft på skidorna förrän de passerat fallinjen. Gör man en lågavlastning kan man ju snabbt få upp fullt tryck på skidorna tidigt i svängen.jonaslukarlsson sa:En högavlastning gör att svängväxlingen tar längre tid men ger kraftfullare tryck på skidorna i ingång på sväng.
Det skigirl gör är att hon åker med relativt böjda ben i svängfasen för att sedan avlasta dom genom att sträcka på benen. Sedan utnyttjar hon den avlastningen och vrider skidorna in i sladd i nästa sväng. Det blir ingen carving av det.Pistgubbe sa:Kan du utveckla det lite med referens till t.ex. det här klippet:Jamt69 sa:-Du avslutar alla svängar genom att trycka till med ytterbenet. Försök att avsluta genom att böja ytterbenet istället.
?
Jag tror att jag förstår vad du menar med att dra in benen under kroppen för att snabbt skapa tryck i nästa sväng. Jag strävar ofta själv efter den känslan. Men när man ser de stora tävlingsstjärnorna så känns det inte som att det är så de åker. Är det ett annat ideal för dem som tävlar eller något annat?
Skulle det vara en nackdel..?Jamt69 sa:annars är det lätt att farten skenar iväg
:-D, tänkte inte på det.la_grave sa:Skulle det vara en nackdel..?Jamt69 sa:annars är det lätt att farten skenar iväg
Som Jamt69 skrev så vill man (i alla fall jag) åka fort med konroll. När farten skenar så är det utan kontroll.Jamt69 sa::-D, tänkte inte på det.la_grave sa:Skulle det vara en nackdel..?Jamt69 sa:annars är det lätt att farten skenar iväg
Det löser man inte genom att svänga utan genom längre och styvare skidor. Så klart!Lundblom sa:Som Jamt69 skrev så vill man (i alla fall jag) åka fort med konroll. När farten skenar så är det utan kontroll.Jamt69 sa::-D, tänkte inte på det.la_grave sa:Skulle det vara en nackdel..?