Mina första freeride lagg

PeterH

Ny medlem
Min Japanske kompis beslutade att vi skall åka lite lagg i Japan i februari.
Vi åker normalt mest pist med riktiga race stock lagg men nu kommer jag inte att släpa på dem.
Det blir mest pistnära offpist med måttlig vandring.

Av en slump fick jag överta ett par Völkel Gotama 2009 med Marker Griffon bindning mkt fördelaktigt.
De är 176cm, jag väger 75kg och kan åka ganska hårt.
Är de för korta eller duger de?

Belagen är i gott skick.
Valla blir det såklart.
Kantera hela men slöa.
Vilken vinkel bör man ha?
Hur vassa skall de vara?
Är det något annat att tänka på?

Tacksam för tips;)

Gotama 2009 har väl inte ens rocker? Jag minns inte. Kan tycka det är lite wasted potential att dra till Japan med ett par gotama, speciellt som det finns så mycket billiga puderskidor att få tag i.

Håller med föregående talare.
Tycker att det känns både väldigt kort och smalt för de japanska förhållandena. Personligen skulle jag välja att investera i ett par skidor i 120mm klassen, runt 185-195cm långa.

instämmer helt med föregående inlägg, gjorde misstaget att bara ta med ett par skidor till Japan förra vintern mina Katana som är 112 i midjan...... ska dit i vinter igen och kommer antingen ta med mina gamla Kuro med 132 i midjan eller köpa något nytt i 125/130 segmentet.

/C

Tack info.

Då dessa inte passar Japan så bra vad passar de då bäst till?
Svensk offpist eller skogsåkning?
Bör stålkanten vara 90 grader och lite lagom vass?

Då jag är i princip novis på bredare lagg är jag tacksam för några direkta tips.
Är det lämpligt att återanvända Marker Griffon bindningen?

Jo, de kanske är bättre i Sverige. Men saknar de rocker är det en gammal konstruktion.
Vassa stålkanter är ju alltid bäst men du kan slipa av dem i ändarna, speciellt om du har taper: all kant som inte bidrar till svängradien kan du trubba av rejält.
Tror att det är bra med sådär 88 graders kant och 1-2 graders hängning. Hängningen är viktigare än kanten:
se här: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=84414
Du kan återanvända bindningarna om de funkar bra.

Tillbaka
Topp