Mina skidor går sönder aslätt! (haft dem i 2v)

Endorah

Ny medlem
Köpte mina Scott P3(-09) +z12 bindningar den 26:e december. Mina första twintips. Bindningarna är repiga och har små hack i sig på några ställen, en flisa av bindningen gick bort. Framsidan på skodorna är ganska fina, ett litet hack. Baksidan på skidorna är dock helt sick. Massa hack på sidan av skidan (dock är stålkanterna prima) och repor. ca 2cm x 3mm del på övansidan av skidan har lossnat helt. Jag förstår att skidorna blir slitna, Inget av det som gått sönder försämrar åkningen, men ska de verkligen se ut såhär efter 2 veckor... som nybörjare?
Jag har bara lagt 3or, 180s, och railat. Railandet har dock inte tagit sönder något. Om de fortsätter gå sönder i samma tempo kommer de vara oåkbara inom säkert två månader. Tips, kommentar eller liknande uppskattas

Vissa skidor är sånna, titta på vissa av K2s parkskidor så räcker det ju med att man plockar ner dem från stället i butiken så börjar övre lagret lossna. Vassa stålkanter gör ju altid goa märken men så länge du inte får jack in till kärnan så är det nog lungt. Torka till skidan ordentligt och klämm på lite plastick padding och spraya över med någon go färg, så minskar ju ju risken för stöld med.

mina första twins var också så! det var barn twintips men ändå!
dom slits som satan i bak :( mina som jag har nu med (simon dumont 09/10)

Skönt att jag inte är den ändå med det problemet.
Mandate, tack för tipset ska testa kanske när jag har lite tid över ;)
Tror det värsta är när man råkar korsta skidorna, är väl det som gör 80% av alla hack... Men man gör det oavsiktligt :( Vill inte att dom ska gå sönder så mycket mer.. Man vill ju lixom inte se ut som en luffare på skidorna!

Ett tips är ju att dra stålkanterna mot ett betong golv eller motsvarande för att minska skärpan på dem, parkskidor behöver ju inte vara vassa. Sen uppfann man ju stickers för att täcka dessa skador.

Men om jag slipar stålkanterna kan jag väl säga hejdå till mina sista carvingsvängar i pisten?..

Det är väl just den biten att du är nybörjare som gör att skidorna blir snabbare slitna,

Dom blir ju slitna på översidan när du slår ihop dom i luften/landningen etc :P

Endorah sa:
Skönt att jag inte är den ändå med det problemet.
Mandate, tack för tipset ska testa kanske när jag har lite tid över ;)
Tror det värsta är när man råkar korsta skidorna, är väl det som gör 80% av alla hack... Men man gör det oavsiktligt :( Vill inte att dom ska gå sönder så mycket mer.. Man vill ju lixom inte se ut som en luffare på skidorna!
Ja, det går ju inte för sig att åka skidor med trasigt tryck :S

Är det bara småbitar av trycket som lossnar så ska du nog se att det går bra!
Mina förra skidor såg ut att vara flera år gamla efter ngn vecka, men dom funkade att åka med i nästan två år...

Jag åker inte skidor men skulle spontant rent logiskt säga att du har nya vassa stålkanter och slår ihop skidorna över/under varandra när du hoppar? Speciellt eftersom det båda är nya grejer (skador syns lättare) och att det är en ny grej för dig at hoppa och snurra?

Mvh
Peter

Det enda du behöver bry dej om e väl belagen å kanterna? Eller ah kanske inte kanterna om du ska åka på stålräcken. Repor är en del av charmen!

Why is the rum always gone?

Tillbaka
Topp