Mindre än två meter för kort?

Läser ibland funderingar i stil med "är 160 cm för långt..." Va säger ni då om 222 cm twintip?

Testade den Radical Surf 222 i Davos för några veckor sedan. En sjuk ride! 222cm. Men den var extremt lättkörd och surfig. Kolla filmen jag hittade där en kille kör i pipen med brädan.

Håller på med en ny model som "bara" är 190cm. Kolla in på:

http://www.alpinepunk.com/en/page/4/news

/Mats@alpinepunk.com

Surfigt är bara förnamnet. Den som inte provat en riktig longboard - minst 190 - i puder/pist/uppkört har missat något. Stabiliteten är enorm och flytet likaså. Plus att man verkligen kan lägga ner i lössnön. Har kört en 200cm twintip i ett par säsonger och det är en enorm kick.

Folk är för rädda för längden..

Jag åkte en LTB classic 200 cm i vintras 2 dagar och jag älskade och hatade den..

Att åka hyffsat "ren" pist med inte så mycket chopp är helt grymt med en lång snowboard. Det går fort som tusan och du har fullständig kontroll.

Att åka Puder, du får ett helt sjukt flyt! Man kan glida över platta område där man skulle behöva staka /eller gå/. Men generelt sett i puder så vinner man inte så mycket på 2000 cm jämför med en 164 cm jag normalt fall åker på. Och du är ganska begränas när det blir tight... Åkte langen skogen med den 2-3 åk och det är jobbigt att slänga runt den bland träden.

Så... 200 + brädor ÄR roligt, jag skulle nog vilja ha en i garderoben att ta fram för lite seriös piståkning ibland. Men tyvär så måste du ha minst en annan bräda att komplettera den med.

Å just ja... det går inte att sladda omkring på dem ;) Du är tvingad att ligga på skär konstant för annars är du helt slut i benen efter 2-3 åk.

Alpinepunk, Varför gillar du den bättre i puder än en "vanlig" tapprad bräda på 170 ? Förstår det inte. Stabiliteten är inte något problem i puder även fast det är uppkört. Skogsåkning biir tråkigare och det är inte så skoj att bara dra runt en 180/360 på ett krön med den.

Vi har väl helt enkelt olika idéer om vad som är kul... Själv gillar jag öppna fjällsidor/glaciärer och kör
mycket pist. Där är en longboard grym. Att sladda är något som jag gör extremt ogärna och med
mycket kant kan du hålla ner farten med runda avslutade carves. I puder går det att göra rena
surfsvängar i alla hastigheter. Till skillnad mot en kortare bräda riskerar man inte att dyka över styret
när man kör lite långsammare. Men jag skulle aldrig komma på tanken att dra med min longboard in i
tät skog. Och det är inget problem. Då tar jag fram min lilla fish på 157....

Senast ändrad:
Tyckte det var en grymt skön film. Kör just nu på en 169 burton triumph, duger helt okej off pist. Det här var ju något värt att testa iaf. Mäter ju in på 2 blankt själv så kan nog bli bra effekt. Kul att du laddade upp detta! Lycka till med tillverkningen!

Johan_Ljung sa:
Tyckte det var en grymt skön film. Kör just nu på en 169 burton triumph, duger helt okej off pist. Det här var ju något värt att testa iaf. Mäter ju in på 2 blankt själv så kan nog bli bra effekt. Kul att du laddade upp detta! Lycka till med tillverkningen!
Droppa ett mail i höst om du vill test!

Alpinepunk sa:
Johan_Ljung sa:
Droppa ett mail i höst om du vill test!
Du får gärna låna ut en demo bräda till mig så får vi se vad den går för ;) Tror den kommer vara sjuhelvetes snabb i pisten och offpist, men tror att jag kommer ha roligare på en 164 som jag nu åker på. Inga problem att surfa runt med den heller.

måste man åka i mitten av brädan eller om kan man ha fötterna nästan längst bak för att få den hära glidar känslan som man får när man surfar longboard på vattnet?

Tillbaka
Topp