mini dv eller hårddisk?

Forran_J

Ny medlem
mini dv eller hårddisk?
Funderar på att köpa en kamera. problemet är dock att ja inte kan bestämma mig om man ska köra på dv eller hårddisk, vilken får man bäst kvalite överfört till datan och hur ser det ut prismässigt?
rek gärna modeller.

mini dv eller hårddisk?
hd-kameror är dyrare än dv-kameror....
kolla www.pricerunner.se, där kan du jämföra olika kameror m.m.

Senast ändrad:
mini dv eller hårddisk?
Vad exakt är en HD kamera? Hittar bara DV, Digital8 och DVD kameror på pricerunner.se Men vad är skillnaden? Skulle gärna vilja veta ang, kvalite.

mini dv eller hårddisk?
Fördelen med minidv är att du kan byta band mitt i backen om det andra är fullt!!! det kan du inte göra om du har hårdisk. Jag har inte testat hårdisk men det käns som om det är kvaliten på linserna och ccd som det heter som är viktigt med kvaliten!

mini dv eller hårddisk?
när jag köpte min kamera så blev jag informerad om att en kamera med band ger bästa kvaliten. sen så är dom även billigare.

mini dv eller hårddisk?
Hårddisk känns lite riskabelt att använda om man ska filma skidåkning. Livet på berget är en krävande miljö för en elektronikprodukt och det känns alltid bra att veta att materialet finns lagrat på ett band som går att spela upp i andra kameror om något skulle gå sönder eller krångla. Med en hårddiskkamera gäller det att ha kontiuerlig tillgång till en dator med gott om lagringsutrymme så att man kan "säkra" råmaterialet där och på dvd:er. Jag skulle ju inte vilja stå där i mars med ett par timmars råmaterial på en hårddisk som sitter i en trasig kamera.

mini dv eller hårddisk?
födel med Hdd kameror är att det är överlägset små men kvalitén är än mycket bättre på en mini dv kamera...

men vill du ha riktigt shyst kvalité så är de en HD kamera du ska ha... de kostar dock skjortan men bilden blir ap skarp...

du kan ju med mindre problem dessutom köra över film från en mini dv kasett till din dators hdd och som någon sa tidigare det är lättare att ha fler band med sig om ett tar slut... lite bökit om du har en hdd kamera.. men föredrar du en liten kamera framför kvalité på bilden och så så är hdd kamerorna att föredra klart

dv kameror har jag för mig att de är billigare än hdd kamerorna också

Senast ändrad:
mini dv eller hårddisk?
En 3ccd-kamera ger bättre återgivning av bilden främst i gränser mellan olika färgfält eller i bilder med färgmässigt komplicerade bildmotiv, vilket gör att bilden ger ett renare och något krispigare intryck i många situationer. Man slipper till viss mån de små "färgläckage" eller vad man nu ska kalla det lätt släpiga beteende som är vanligt hos billiga dv-kameror. När det gäller upplösning och skärpa mer allmänt är det inte någon märkbar skillnad. I de aspekterna har skillnader i optisk kvalitetet och allmän signalbehandling mellan olika modeller större effekt.

Senast ändrad:
mini dv eller hårddisk?
Nej, jag skulle heller inte nöja mig med någon skitkamera för 25 - 30 kkr. Du bör slå till på en Canon XL-2 om det är maximal kvalitet du eftersträvar. Den kostar omkring 50 kkr och kan användas i proffesionella sammanhang! Ersätter klassikern XL-1. En sådan bara måste du ha!

;-) / MM

Tillbaka
Topp