Minisäsong alternativt vandra ut bland bergen med tält etc

tildus92

Medlem
Jag är riktigt sugen på ett stort äventyr 2018. Drömmen är att köpa tält och annan utrustning för att vandra ut i Alaska (eller liknande), campa och bestiga lite toppar. Har tänkt att köpa mig en splitboard inför detta. Jag är inte en jätterfaren åkare så har inte tänkt mig de brantaste men vill helt enkelt ut på en liten expedition och få åka lite berg ute i ödemarken.

Frågan är nu om någon skulle vilja haka på detta? Jag vill förstås inte vara själv där ute.
Det kanske är ett lite för stort projekt, jag har ingen aning har aldrig gjort nåt liknande. Om så är fallet kan jag tänka mig en minisäsong (4 veckor) nånstans där man kan göra något liknande men då dagsturer och självklart lite lift åkande de dagar man känner för det.

Är det någon som är sugen? Jag är öppen för förslag på vart man kan åka och hur trippen ska se ut, så länge det blir mycket friåkande.

Kort om mig: Jag bor i Göteborg och jobbar på volvo. Lyssnar mycket på ljudböcker och särskilt en om en bestigning på K2 gjorde mig intresserad av att göra något stort. Började med snowboard när jag var åtta år, åker riktigt bra nedför men har inte ägnat mig mycket åt trick^^ Brinner för naturlivet därav tältgrejen. Så fort det börjar bli ljusare ute tar jag mig ut och cyklar mtb, annars blir det ett par dagar på gymmet.

Och en sak till; all input är välkommet, kanske har du gjort nåt liknande och kan dela med dig av erfarenheter.

Senast ändrad:
Kanske börja med svenska fjällen? Lättare med fjällräddningen om nåt går snett. Kolla artiklarna om skidåkning i Sarek. Tillräckligt otiljängligt och bra fjäll men ändå mindre än Alaska..Och mycke billigare

Senast ändrad:
Spontant känns det som man ska vara en mycket erfaren bergsget för att ge sig ut på 4 veckors expedition i Alaskas ödemark, inget för nybörjare! Jag håller med
@Micke_P76, det finns tillräckligt med stora utmaningar i de nordiska fjällen. Börja där! Högalpin terräng kan vara brutal och kräver sin man eller kvinna!

/MM

Senast ändrad:
Tack för tipset om Sarek, något mindre låter klokt faktiskt :D Jag tittade på några videos, ser härligt ut!
Tänker mig dock inte 4 veckor utan snarare runt 10 dagar, eller behöver man mer?

Finns det några faror med skidåkning på ett sånt här ställe, lavinrisk, sprickor etc? Jag har ingen aning om hur man tolkar det man ser framför sig. Vill lära mig så mycket som möjligt innan jag ger mig ut, kan tänka mig att gå någon kurs.

10dar i tält räcker gott och väl för gemene man. Hvill minnas att försvarets vinterutbildning är ungefär det.

Lavinrisk alltid i offpisten. Glaciärsprickor inte lika vanligt om du inte är på glaciärer. I svenska fjällen behöver du inte oroa dig över det så mycket. Men snöblindhet och stup.m

Övriga risker. Kyla, dimma, storm, material haveri (tält går sönder), fallskador, skärsår. Typ allt från banala skador som blir allvarliga när du är ensam i fjällen 10 mil bort från någon till riktigt allvarliga typ lavin.

Tips börja med guidade turer i tex Abisko eller Kebnekaise. Typ 1-2 dar. Gå Kungsleden på vintern mellan stugorna. Gör korta dagsturer från dessa upp på toppar runt omkring. Då om nåt går snett kan det finnas folk som kan hjälpa till.

Hmmmm.......
Vet att jag låter som en riktig glädjedödare, men mitt tips efter att ha läst ovan om hur mycket (lite) vildmarksvana, offpistvsna och vintervana du verkar ha är att du börjar med att tälta en riktig vinterhelg vid Hestrabacken eller vad som nu ligger hyfsat nära Gbg, och sedan går du upp och åker ner hela dagen från soluppgång till solnedgång så du blir riktigt svettig. Därefter lagar du mat på spritköket och sedan kryper du ner i sovsäcken för att på morgonen hoppa i de blöta och kalla skidkläderna och gå upp och åka ner igen.....

Blir DET för jobbigt är det ju bara att stuva in allt i bilen och rulla hem, men känns den helgen ok så kanske det då är dags att spänna bågen lite till och testa svenska fjällen. Att starta med Alaska låter som en charmig men helt orealistisk utopi, tyvärr....

Senast ändrad:

@tildus92 Ett annat alternativ kan vara att hänga med ett gäng mer erfarna och få en lite kickstart på så sätt. Om du skriver lite mer om vad du har för erfarenheter av åkning och fjällturande sedan innan är det nog inte alls omöjligt att hitta någon här på forat, det finns ju en och annan :)

Jag var inne och snackade med några på Naturkompaniet. Kom fram till att det nog är en bra start att bo i toppstugor i Sarek och göra dagsturer. Så behöver jag inte lägga ut pengar på campingutrustning till en början och så träffar jag folk där som man kan haka på. Det nåste inte vara just Sarek, verkar finnas en del andra lika bra ställen i Sverige, jag får göra lite mer research. Men att bo i toppstugor är en bra start så får jag känna på miljön innan jag ska campa. Längre fram ska jag se om jag hittar någon som vill hänga med.

Jag anmälde mig till en föreläsning och så tänkte jag ta en lavinkurs och lite annat längre fram.

Gällande tidigare erfarenhet har jag varit i chamonix och åkt lite puder, annars har det blivit mest pist i Sverige. Hur mäter man sin erfarenhet egentligen? Jag känner mig väldigt säker på min åkning men vet inte vad jag ska jämföra med eller vad man bör ha provat innan. Sålänge lutningen inte är mer än 45 grader känns allt helcool :D

Senast ändrad:
Hej! Kul att du vill häva dig ut i obygden. Men angående Sarek och "toppstugor" så får du nog läsa på lite. Kolla här. http://www.sarekfjallen.se/besoka-sarek/

Angående vad man bör kunna för ett dylikt projekt är jag knappast expert. Men jag kan väl säga som så att jag själv jobbar i försvarsmakten och har många nätter i tält bakom mig. Men då är det ju full service i fråga om kamin osv, och alldrig i fjällmiljö.

Jag följde en vän med betydligt mer fjällvana till "Abiskoalperna" förra vintern i tre dagar med vintertältning och topptur. Och slutsatsen är ju att de är lite skillnad att sova i tält utan kamin och att orientera sig på fjället och smälta vatten o torka kläder osv.

Antar att det jag vill säga är att "kör förfan" men inte i sarek eller Alaska. Ta tåget upp Abisko. Tälta några hundra meter från turiststationen och gå några toppturer på Nuolja! Då kan du alltid avbryta o dra hem. Eller om du har bil så kör upp till jämtlandsfjällen och tälta nära bilen så du kan avbryta när du vill.

Lycka till!

Storulvån i Jämtlandafjällen är ett bra ställe att starta på. Antingen bor man på fjällstationen och gör toppturer på dagarna eller sover i tält nära stationen så man kan utnyttja stationens faciliteter. Ganska "snälla" fjäll och väldigt lättillgängligt. Dessutom närmare från Göteborg än tex Sarek.

En vinterfjällkurs är nog obligatorisk skulle jag vilja säga om man inte har gedigna kunskaper från början. Att röra sig ensam på vinterfjället utanför markerade leder är inte ofarligt. En god ide som många skriver är ju förutom kurs att börja med dagsturer från någon station, ta med ett tält och testa bo i det i anslutning till stationen. Ett säkert sätt att öva vintertältning. Har du tur blir det riktigt skitväder så du får tillfälle att öva med vindsäck, gräva nödbivack, laga mat, sätta upp tält i storm och annat kul :) Är det fint väder är ju vinterfjällen superfina, är det storm lite knepigare...

@tildus92
Den på Naturkompaniet som rekommenderade toppstugor i Sarek har uppenbart ingen som helst koll ... Sarek är vildmark och jag är ganska säker på att det inte finns några stugor för övernattingen och definitivt inga dito toppstugor.

Överhuvdtaget ligger stugor och stationer mer skyddat i dalgångarna och i anslutning till någon led men kan i många fall vara utmärkta utgångspunkter för dagsturer.

Och ... de svenska fjällen kan bjuda på fantastisk utförsåkning med torr lössnö, vindstilla och solsken. Men det växlar fort och kan snabbt övergå till bristande skare, storm och dimma. Så ja, man måste ha koll, eller ha med sig någon som har det. Så, hur vet man hur bra skid- eller brädåkare man egentligen är ... ja är man osäker så är det direkt dumt att ta reda på ensam i vildmarken!

Nej, följ de kloka råd du har fått i denna tråd så kommer du få en vildmarksupplevelse som duger! :-)

/MM

Senast ändrad:
Har aldrig skrivit att jag ska åka ensam :)
Hon menade att det fanns vandrarhem som var bra för dagsturer. Men som sagt det måste inte var sarek. Vill helst åt bra offpist, jag tar nog campingdelen andra omgången och kör på mer åkning till att börja med så jag får känna på offpist, lära mig snöförhållanden etc.

listagangstern sa:
Storulvån i Jämtlandafjällen är ett bra ställe att starta på. Antingen bor man på fjällstationen och gör toppturer på dagarna eller sover i tält nära stationen så man kan utnyttja stationens faciliteter. Ganska "snälla" fjäll och väldigt lättillgängligt. Dessutom närmare från Göteborg än tex Sarek.
Det låter som något för mig, men hur höga är topparna? Ser inte högt ut och ganska flackt (?)

Senast ändrad:
Finns en del läsvärt av Lars Fält, "uteliv med överlevnadskunskap" och "uteliv på vintern". Vill du prova på/lära dig om toppturande, utrustning och säkerhetstänk så kan fjällfest och pure freeride camp vara bra.
Efter att läst på kan du bege dig till Städjan/Nipfjället eller Grövelsjön ( Norra Dalarna) områdena och slå upp tältet. Inte ovanligt att äventyrs och lärar- utbildningar har sina vinterfriluftslivskurser i framförallt Grövelsjö området. Lättnavigerat,bergigt och närhet till civilisationens trygghet.

tildus92 sa:
listagangstern sa:
Det låter som något för mig, men hur höga är topparna? Ser inte högt ut och ganska flackt (?)
De högsta topparna i storulvån är runt 1400 meter. Finns många toppar att bestiga och det går att hitta fina och branta åk. Vill man ha mer exponerat och högre toppar tar man en vessla eller turar till sylarna (16km) Bland annat stf anordnar guidade turer i Storulvån och Sylarna.

@tildus92
Helt rätt, du har aldrig antytt att du skulle ge dig av ensam ut i vildmarken, jag ber om ursäkt för att jag uttryckte mig klumpigt. Vad jag menar är att om du är oerfaren avseende offpist och blandade förhållande ska du starta upp med lite enklare åkning för att succesivt öka svårigheten.

/MM

Tack för era svar, jag har lite mer kött på benen nu. Ska se till och ta några kurser inom ämnet och läsa lite böcker. Till hösten/vintern blir det troligtvis en resa men kanske utan tältdelen. Sen beger jag mig på den utmaningen också! :D

Tillbaka
Topp