Minisäsong i Kanda 2018

nicklasm

Medlem
Minisäsong i Kanda 2018
Tjena!

Hoppas ni alla rutinerade och även ni mindre rutinerade kan ge input till mig :)

Först en liten bakgrund om mig för er som orkar läsa, annars kan ni scrolla ner så har ni frågorna där... :)

Om en handfull dagar fyller jag 28 och börjar därmed bli gammal (nåja...) men jag har aldrig gjort en säsong vilket börjar kännas trist. Det här med skidåkning kom in rätt sent i mitt liv då varken familj eller gamla vänner ägnade sig åt denna fantastiska vintersyssla.

I och med det hann jag både plugga och börja jobba innan en kollega slet med mig ut i backen vid 24 års ålder. Visst hade jag åkt några gånger som liten men de gångerna kan man räkna på en hand. Men efter en dag i Romme fick jag blodad tand och det bokades en vecka i Verbier och sen har det bara rullat på med några resor varje år till alperna med bl.a. UCPA. Det gick snabbt upp för mig att det här med skidåkning, det är nåt jag verkligen gillar. Jag har kört mycket cross och enduro och är därför rätt orädd för farter och är avslappnad i de allra flesta situationerna och det har säkerligen hjälpt en hel del i min utveckling. Med det sagt är min teknik säkerligen riktigt undermålig men jag tar mig ner på de flesta ställena utan större problem oavsett terräng och har jäkligt kul på vägen.

I och med att jag började med detta i vuxen ålder missade jag det där med att dra iväg och göra säsong vilket allt mer ligger och gnager i bakhuvudet...
Jag har ett lite för bra (och kul) jobb för att bara säga tack och adjö till det, annars hade saken varit lätt.

Dock har vi det ganska flexibelt med hur vi kan ta ut semester och därför har mina tankar börjat att vandra till att ta en riktigt lång semester vintertid och då dra till Kanada. Tanken är att vara borta 6-7 veckor i februari-mars 2018.

Nu till varför jag skriver detta långa inlägg :)

Hur svårt är det att få tag på boende så sent in på säsongen? Jag har tänkt mig Revelstoke men kan såklart kolla på andra orter också. Tips mottages tacksamt :)

Vad är en rimlig budget för detta med boende, leva osv? Jag ska inte jobba utan fokus blir skidåkning och åter skidåkning :D

Är det nån av er som har gjort ett liknande upplägg, vad är era tankar, erfarenheter och åsikter om det?
Om just du går i liknande tankar och vill spåna ihop, hör av dig!

Om ni mot förmodan orkat läsa ända hit och till och med knåpat ihop någon form av svar så tack! :)

Minisäsong i Kanda 2018
Vad vill du ha ut av resan?
Vad för åkning vill du ha? turar du? kommer du tura?
Hur duktig är du? och då tänker jag bara offpiståkning.
Fest/alkohol?
Mycket eller lite folk?
Prio med svenskar eller inte?

Du kommer ju åt olika terräng på olika berg. Är olika mkt folk och rejält olika orter så blir ju olika resor =)

Senast ändrad:
Minisäsong i Kanda 2018
LawndartGustav sa:
Vad vill du ha ut av resan?
Vad för åkning vill du ha? turar du? kommer du tura?
Hur duktig är du? och då tänker jag bara offpiståkning.
Fest/alkohol?
Mycket eller lite folk?
Prio med svenskar eller inte?
Tjena!

Det jag främst vill ha ut är att utvecklas som skidåkare och ha riktigt bra åkning med mycket snö.
Tura kommer jag absolut att göra, har i princip alla prylar för det.

Som jag skrev tar jag mig ner utan några större bekymmer oavsett underlag. Har kört offpistpaket med UCPA i Chamonix och det var inga problem men naturligtvis körde vi inte på de hårdaste ställena.

Jag vill till ett ställe som är gemytligt och äkta. Klart det är kul om det finns lite folk men även en fördel om det inte är alltför mycket puderhets :)
En öl är alltid trevligt men det behöver inte vara galen after ski med fest osv.
Svenskar får det gärna vara men inget måste.

Svårt att sätta exakt vad jag vill ha. Jag vill ha det riktiga Kanada som man ser på film och på bild med massa snö, träd, pillows osv. Sen är det klart att kan man även få stora bergs känslan nånstans är det en vinnare :)

Senast ändrad:
Minisäsong i Kanda 2018
Undvik Revelstoke och Whistler säger jag, har varit på båda ställena. Finns mkt folk men iofs jävligt mkt yta att åka på men blir uppkört snabbt. Snabbare i Whistler. Många gillar revvy men jag var inte så förtjust egentligen.
Whitewater är mindre men kul åkning, Man bor i hippiebyn Nelson.
Red Mountain ligger hyfsat nära men där har jag inte varit men verkar juste, man bor i någon mindre stad i närheten.
Fördelen med de större orterna är ju mer folk om det är så att du åker själv. Lättare att lära känna folk helt enkelt.

Minisäsong i Kanda 2018
Hej
@nicklasm!

Klart ni ska till Kanada!

Har själv gjort två liknande, något längre, säsonger i Kanada. Dock ej i Revelstoke.

Var främst i Fernie och Red Mountain/Rossland, men bilade också runt till en del andra ställen som Whitewater/Nelson, Castle Mountain m.m. Vi valde medvetet bort Whistler av de anledningar som nämnts ovan.

Hade gärna åkt tillbaka till Red Mountain. Styrkan där ligger ju kanske främst i tillgängligheten för toppturer på en mängd olika närliggande toppar. Alla av oss hade inte hudar så vi boot hikade en hel del. Rossland kan ju dessutom vara ett av de trevligaste och gemytligaste ställena på jorden, med fantastiska människor och inga som helst problem att lifta till backen varje dag. När vi var där 2008 var turismen rätt outvecklad, men vet att man exploaterade lite, men nog inte i närheten av Whistler, Fernie mfl. I Rossland är det noll problem att hitta folk att åka med, vi hade ofta med snubbar vi inte kände som fått en eftermiddag ledig från familjen, men inte ville åka off pist ensamma. Det är ofta då man får tillgång till de bästa ställena!

Visst blir det fest ibland och det finns pubbar på dessa ställen, men det går ju inte att jämföra med fester å klubbar å after ski i typ Alperna.

Jag gillade iof Nelson som by, men åkningen i Whitewater kräver nog en del kunskap om området och att man är beredd att lifta tillbaka efter åket m.m.

Du kommer märka att det är rätt annorlunda åkning mot den du fick i Chamonix på de flesta håll i Kanada, möjligen lite mer öppen åkning i Whistler. Kortare åk, mindre öppna fält, mer skogsåkning (mindre lavin-oro oftast), mer och bättre snö

Budget kanske 40-45 000, men beror ju mycket på vilka flygbiljetter du kommer över och hur den kanadensiska dollarn förhåller sig till den svenska.

Boende löser sig, det är mest hur kylig du vågar vara. Finns bed n breakfest och dylikt för de första dagarna. Men visst boende kanske är den klurigare biten när man gör 1/3 säsong.

Din åkförmåga behöver du inte tänka så mycket på det kommer om du är något så när atletisk. Däremot kan ju lavinträning vara bra att ha och lite grundläggande kunskaper i att hika med eller utan stighudar eller snöskor. Det som däremot kan vara värt att tänka på är att man inte vill ha lika vid svängradie på skidorna när du åker en del skogsåkning och mindre öppna fält. Jag hade nog inte gått över (edit) ca 25 m radie, men beror också på andra egenskaper på skidan givetvis. Skidorna behöver kanske inte heller vara riktigt lika styva i den typen av åkning som om du drar II ned för en chute i Chamonix ;)

Har svårt att se att du skulle ångra att du väljer Red Mountain/Rossland. Det är inte de största bergen, men har väldigt många andra kvaliteter. Finns säkerligen andra som kan fylla i hur det är i Red på senare tid.

Övrigt:
Till Castle Mountain i Alberta kan jag verkligen rekommendera en tur till, det ligger inte nära någonting dock så det är en liten de tour.

Mat är billigt i USA och Kanada, både i affären och i backen.

Klurar själv lite på om man kan ta några veckor nästa vinter i Japan eller Kanada, men blir nog inte mer än 3-4 v.

Lycka till med planeringen!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp