Minolta Dimage

Perrilinen

Ny medlem
Minolta Dimage
Hallå ! Jag håller på och funderar på en ny >läs begangad< kamera så och jag vill igentligen ha en digital system, men d e ju lite dyrt, och en vanligt system kamera, då måste man ju framkalla film osv. vilket är väldigt omstädigt för en person i min sits..

Så en bra digital kamera kunde vara en bra lösning, jag har hittat en som jag tycker verkar helt ok, men har du hört nått annat,

Kameran heter Minolta dimage 7i

Tar gärna emot tips på vart ja kan läsa seriösa tester

Minolta Dimage
Tjena!

Jag har själv en Minolta Dimage 7i, och har i stort positiva upplevelser.
Dock:

1. Autofokuseringen är LÅNGSAM om man jämför med tex Dynax7 (vanlig 35 mm system).

2. Kameran passar bättre för stillastående objekt än rörliga skidåkare/skoterförare. Även om den har ett motorfotoläge, så regerar en vanlig systemkamera (35 mm) för rörliga motiv.

Kameran har i övrigt mycket bra kvalitet, och erbjuder ett mellanting mellan vanlig digital kompaktkamera och en fullstor digital systemkamera.

Mitt råd: 7i är en bra kamera om man "köper" dess små nackdelar som jag listat ovan. Du kommer antagligen att bli nöjd, såvida du inte jobbar som semiproffs eller proffs.

//Jonas.

Minolta Dimage
köp alldrig begajnade kameror.. gör inte det! du vet alldrig när dom pajar. även fast den förra ägaren har haft kameran i ½år. Det som inte syns på utsidan kan synas på insidan..

Minolta Dimage
Vill du kunna ta actionbilder på nån som tex hoppar så kan jag ju inte rekommendera digitalkamera om du inte har en 20.000 att lägga ut. Alldeles för långsamma.

För övrigt är det en ganska bra ide att köpa begagnade kameror då de ofta ligger prismässigt bra till.

Minolta Dimage
Tjena!

Jag har en minolta dimage 7Hi som jag köpte begagnad. Jag är nöjd med den. Den tar upp till 7 bilder per sekund och det går absolut att fota skidåkare som hoppar osv. Nackdelen med motorfotoläget är att kortet inte blir så stort/bra kvalité. En annan sak som är jobbig är att kameran ordagrant slukar batterierna.

En sak du ska tänka på ifall du ska köpa en så pass "seriös" kamera är att gå in för att lära dig alla funktioner. Låna gärna en fotobok på biblioteket och jämför med kamerans funktioner och termer. Om du inte lär dig att ställa in kameran manuellt kan du nästan lika gärna köpa en billigare variant.

Vad gäller att köpa begagnat råder jag dig till att kolla upp ifall säljaren har garanti och kvitto på kameran. Har han det är det bara att slå till!!

Kom gärna med frågor, minolta dimage 7hi är uppföljaren till 7i och har ett par förbättringar. Trots detta är de i princip samma apparat...

Lycka till!

Tillbaka
Topp