Mitt Monterat?

Cyko

Ny medlem
Mitt Monterat?
hej Jag har precis köpt ett par skidor på freeride.

Bindningen är placerad +1 cm alltså är pjäxan 1 cm framför mitten. Jag är van vid att köra mittmonterart. Blir det stor skillnad eller vänjer man sig snabbt?
Det jag undrar är vad ni tycker och hur ni själva kör! Mina skidor är 179 långa!

Jag är en ganska erfaren åkare. Jag är 176 cm lång och väger ca 65 kg. Kör mest offpist! om det spelar nån roll!

MVH August.

Senast ändrad:
Mitt Monterat?
Själv tycker jag att mittmonterat är bra om man kör mycket switch, annars kan det kvitta.
Åker du mycket offpist är det ju skönt att inte ha så hög bärkraft i tailen, då du får upp spetsarna ordentligt.

Du har vant dig efter 2 åk..

Mitt Monterat?
som sagt det spelar nog inte så stor roll om du har mitt monterat om du ska köra offpist då är det skönar med lite bakmonterat tycker jag,mitttmonterat är skönt om man kör mycket park

Mitt Monterat?
aa om du kör mycket off pist e det inte så bra men om du åker park gör det inte nåt!!!

Mitt Monterat?
Tack så oerhört för svaren!! pisten då vad gäller där?? vad kör ni på??
Det blir nog bäst att prova o känna efter själv ska åka i helgen!! om det inte går monterar jag de not mitt efter som jag är van vid det !

Senast ändrad:
Mitt Monterat?
1+ kör jag, men då kör jag typ bara park. I pisten så brukar dom flesta vell ha bakmonterat, men funkar ju även med mittmonterat skulle jag tro. Måste ju bero på hur avanserad pist åkning man kör.

Mitt Monterat?
1 cm framför mitten och du kör mest offpist!? Kommer nog bli lite tungt.
Jag kör mittmonterat men då kör jag nästan bara park också, om jag var du så skulle jag flytta bakbindningen iaf eller rättare sagt du måste nästan göra det om du kör offpist. Mittmonterat är nog jobbigt när det blir mkt snö!

Mitt Monterat?
Hej alla !!
provade idag och 1+ var helt ok kände perfekt balans...
blev tyvär inget off-pist pga snö brist. där emot så var det helt ok i pisten. i parken funka det också bra.
bara en massa +

Mitt Monterat?
Cyko sa:
Hej Jag har precis köpt ett par skidor på freeride.

Bindningen är placerad +1 cm alltså är pjäxan 1 cm framför mitten. Jag är van vid att köra mittmonterart. Blir det stor skillnad eller vänjer man sig snabbt?
Det jag undrar är vad ni tycker och hur ni själva kör! Mina skidor är 179 långa!

Jag är en ganska erfaren åkare. Jag är 176 cm lång och väger ca 65 kg. Kör mest offpist! om det spelar nån roll!

MVH August.
+1cm framför mitten? Hoppas du menar 1 cm framför monteringslinjen, vilket är lååångt från mitten. (Såvida det inte är symmetriska twintips du åker på, då är monteringslinjen = mitten)

+1cm framför monteringslinjen är fortfarande ganska standard montering, och bör funka bra i de flesta förhållanden. En riktig mittmontering suger stenhårt i puder och pist, och har bara fördelar i parken.

Sen beror det ju så klart på vad det är för skidor vi snackar om...

Senast ändrad:
Mitt Monterat?
Det är otroligt svårt att känna skillnad på en centimeter åt ena eller andra hållet. Har du dessutom köpt ett par begagnade skidor beror det helt och hållet på din skostorlek om de blir 0 +1 eller -1, eller något helt annat i förhållande till den markerade monteringslinjen.

Men som sagt var + 1 cm kan knappast vara ett problem, och definitivt inte ett så stort problem att det ens är att tänka på att montera om. Börjar vi prata ett par 3 cm eller mer, då är det en annan sak!

/MM

Vad menar du med mittmonterat förresten. Har du köpt en "hoppskida" som är monterad för parken och du nu står +1 i förhållande till den monteringen, kan det naturligtvis bli väldigt långt fram för offpist/lössnö. Som sagt var, vad är det för skida?

Senast ändrad:
Mitt Monterat?
hur kan du säga att du är van att ha mittmonterat och att du kör mest offpist? de går ju inte ihop överhuvetaget..

Tillbaka
Topp