Mitt tredje par?

• Trådstartare Trådstartare JeJ
  • Start datum Start datum

JeJ

Medlem
Mitt tredje par?
Hej,

Jag har sedan tidigare 2 par skidor, ett par pist (Fischer rc4 ct) samt ett par all mountain (nordica enforcer 94). Jag söker nu ett par till känner jag som är mer mot det lekfulla freeride hållet (nordica enforcer är inte lekfulla direkt). Jag har tittat på olika tester, reviews mm och kanske fastnat eller sneglat åt nordica unleashed 108, Salomon qst blank alt Fischer ranger 102…Jag är avancerad åkare, men har hållit mig mer åt pisthållet historiskt. Jag tänker nu ta mig mer off pist, fast vill ändå ha kvar viss performance i pist.

Jag vet att man måste kompromissa nånstans, men tänkte ändå kolla här om det finns några tips.

Tackar, Jeppe

Ps. Med lekfulla menar jag inte park:-)

Mitt tredje par?
Hej,

Jag har sedan tidigare 2 par skidor, ett par pist (Fischer rc4 ct) samt ett par all mountain (nordica enforcer 94). Jag söker nu ett par till känner jag som är mer mot det lekfulla freeride hållet (nordica enforcer är inte lekfulla direkt). Jag har tittat på olika tester, reviews mm och kanske fastnat eller sneglat åt nordica unleashed 108, Salomon qst blank alt Fischer ranger 102…Jag är avancerad åkare, men har hållit mig mer åt pisthållet historiskt. Jag tänker nu ta mig mer off pist, fast vill ändå ha kvar viss performance i pist.

Jag vet att man måste kompromissa nånstans, men tänkte ändå kolla här om det finns några tips.

Tackar, Jeppe

Hej, jag har ett par Blizzard Hustle 104 breda, 188 cm en bra skida men blev lite fel för mig med längden även om jag åkt på Rustler 10 i några år men bortavaro pga sjukdom under 2 år känns dem ibland något svåra att hantera i trånga isiga nedfarter. Åldern tar ut sin rätt tror jag 73 år nu. Det är en skida som är mer snappy annars jämfört med rustler och funkar bra över hela berget och som touring skida. Har en Alpinbindnig på nu. Åkt 3 veckor på dem i Alperna, som nya men är du intresserad kan du få köpa dem för 3500:- med bindning (Marker) eller för 3000:- utan. Bor i Skåne. Ev frakt tillkommer.
MVH/ Stefan

Mitt tredje par?
Hej, jag har ett par Blizzard Hustle 104 breda, 188 cm en bra skida men blev lite fel för mig med längden även om jag åkt på Rustler 10 i några år men bortavaro pga sjukdom under 2 år känns dem ibland något svåra att hantera i trånga isiga nedfarter. Åldern tar ut sin rätt tror jag 73 år nu. Det är en skida som är mer snappy annars jämfört med rustler och funkar bra över hela berget och som touring skida. Har en Alpinbindnig på nu. Åkt 3 veckor på dem i Alperna, som nya men är du intresserad kan du få köpa dem för 3500:- med bindning (Marker) eller för 3000:- utan. Bor i Skåne. Ev frakt tillkommer.
MVH/ Stefan
Tack för erbjudandet! Jag har inte läst så mycket om hustle och vet inte vilka det är du har, men tror inte jag är intresserad, men tack för tips och erbjudande.

Mitt tredje par?
Om du vill kan du checka test på Skiessential på YouTube. De gör de bästa testerna inte bara en vända i svenska fjällen med tyckande och tror att… tro kan man göra i kyrkan.

Mitt tredje par?
Hej,

Tackar, Jeppe

Det är inte helt lätt att hitta en sån skida, men eh som jag tycker är bra i både pist och offpist är Senaste Rustler 10, även Norse 100 Enduro. Rustler lite bättre pist och Norse lite bättre offpist.

Mitt tredje par?
Köpte just Nordica Unleashed 98 med funderingar som litet liknar dina. Kanske något, lysande reviews (men såna är nästan alltid positiva nuförtiden så man får försöka läsa mellan raderna). Inte åkt på dem ännu. För mig dominerar pist så för dig kanske 108 kan vara något.
De är nästan twintip (vilket jag iofs inte behöver) men beskrivs ha utmärkta carvingegenskaper (för bredden).

Mitt tredje par?
Unleased 98 ser inte ut att ha jättemycket rocker varken fram eller bak, men däremot twintip. Så ganska mycket kant mot snön även med en relativt kort skida ser det ut som. Alltså mer en pist/parkskida. Så om det är freeride och inte freestyle du är ute efter är nog Qst en mycket roligare skida! Eftersom du redan har en biffig superduperskida och överväger Qst blanc kan du nog också titta lite på Bent Chetler 120. Så det blir lite mer skillnad på Enforcern och nya offpist/puderskidan.

Mitt tredje par?
Jag sitter i princip i samma båt. Har ett par Mantra 102 184cm och ett par head pistisar. Har provat lite skidor den gångna säsongen. De som stack ut lite var ett par nordica enforcer 94 i 179cm (24/25) och ett och ett par stöckli stormriders 90-100 i typ 177cm. För att jag ska kunna pressa mantrorna någorlunda i pist känns det som att jag behöver rätt mycket fart i jämförelse med dessa två. Hade jag haft pengarna för det hade jag köpt ett par stormriders direkt, dom var fantastiska.

Har spanat lite på Ogso Le Touno, men har inte hittat något test av dom. Är det någon på forumet som möjligtvis hört något, eller kanske testat?

Mitt tredje par?
Köpte just Nordica Unleashed 98 med funderingar som litet liknar dina. Kanske något, lysande reviews (men såna är nästan alltid positiva nuförtiden så man får försöka läsa mellan raderna). Inte åkt på dem ännu. För mig dominerar pist så för dig kanske 108 kan vara något.
De är nästan twintip (vilket jag iofs inte behöver) men beskrivs ha utmärkta carvingegenskaper (för bredden).
Tackar!

Mitt tredje par?
Jag investerade också nyligen i ett par Unleashed 98. Min tanke var en så bred skida som möjligt men som presterar bra i pist hela dagen men lite mer lättsam än Enforcern, men även kan ta några svängar utanför när det inte är jättemycket nysnö. De har som sagt inte så mycket rocker eller taper så ha det i åtanke om du vill åka mer offpist. Men prioriterar du pistegenskaperna lite mer så kan det nog vara ett bra val.
@fredw Du har ju redan ett par offpistskidor med mycket rocker och taper så för dig tror jag unleashed blir perfekt

Senast ändrad:
Mitt tredje par?
Jag investerade också nyligen i ett par Unleashed 98. Min tanke var en så bred skida som möjligt men som presterar bra i pist hela dagen men lite mer lättsam än Enforcern, men även kan ta några svängar utanför när det inte är jättemycket nysnö. De har som sagt inte så mycket rocker eller taper så ha det i åtanke om du vill åka mer offpist.
En fråga till er som har mer kunskap och erfarenhet än jag själv om olika skidors egenskaper.
Jag kör numera bara på QST skidor (92, 99 och 106) och tycker att de för det mesta är väldigt lättåkta och bekväma. När det blir hårt i pisten upplever jag dock att de har dåligt kantgrepp.
När jag läser vad ni skriver om Unleashed 98, kan man anta att dessa pga att de inte har så mycket rocker och taper (mina QST 99 och 106 har ganska mycket av det), är stabilare än QST i pist samtidigt som de inte är lika smidiga och lättåkta i offpist trots motsvarande bredd?

Mitt tredje par?
En fråga till er som har mer kunskap och erfarenhet än jag själv om olika skidors egenskaper.
Jag kör numera bara på QST skidor (92, 99 och 106) och tycker att de för det mesta är väldigt lättåkta och bekväma. När det blir hårt i pisten upplever jag dock att de har dåligt kantgrepp.
När jag läser vad ni skriver om Unleashed 98, kan man anta att dessa pga att de inte har så mycket rocker och taper (mina QST 99 och 106 har ganska mycket av det), är stabilare än QST i pist samtidigt som de inte är lika smidiga och lättåkta i offpist trots motsvarande bredd?

Det är ungefär så jag har uppfattat det. Plus att de nog är litet styvare än QST-serien - Unleashed har ett (1) begränsat lager metall som är smalare under bindningarna vilket är ganska ovanligt. Dock ej så maffiga som t ex Enforcer- och Anomaly-serierna och Völkl Mantra etc. Verkar närmare Rustler-serien i egenskaper.

Har tyvärr ej provåkt mina Unleashed 98 ännu och har litet glömt hur jag upplevde de Enforcer och QST jag provat. Jag gillade verkligen en litet smalare Anomaly som jag provåkt, men vågade inte gå på den serien i bredare modell. Rustler 9 var mitt andra val, hade nog blivit bra också.

Jag ville ha ett par bredare skidor än mina Deacon 80 att ta med som "enda skida" och eftersom det i ärlighetens namn blir mest pist (och jag är lycklig oavsett skidmodell när det snöar eller är fint strax utanför pisten) så försökte jag hitta en bred skida som carvar bra utan att vara ett godståg (min teknik har brister och jag blir inte yngre).

Senast ändrad:
Mitt tredje par?
Nu har jag ju inte testat Unleashed än utan förlitar mig på diverse tester. Men teoretiskt så är det ju bra med mer spann och lång effektiv kant för att få en stabilare skida. Men det är ju annat som t.ex materialet, både typ av trä och metall kolfiber /glasfiber gummi osv och hur det ör fördelat över skidan och hur det är format så det är väl inte så enkelt. Är inte så insatt i Salomons modeller tyvärr så kan inte jämföra med dem.
En vridstyv skida som bl a Völkl är kända för har ju oftast bättre kantgrepp. men samtidigt får man ju var på sin vakt att de kan hugga tag i brättena om de inte har så mycket taper och rocker.

Mitt tredje par?
Jag ville ha ett par bredare skidor än mina Deacon 80 att ta med som "enda skida" och eftersom det i ärlighetens namn blir mest pist (och jag är lycklig oavsett skidmodell när det snöar eller är fint strax utanför pisten) så försökte jag hitta en bred skida som carvar bra utan att vara ett godståg (min teknik har brister och jag blir inte yngre).
Jag har också en ”enda skida”, den jag har med mig till backen på morgonen.😄

EDIT:
Det blir nog bra med att fortsätta med QST:orna, bara låta bli att åka i isiga pister (är ändå inte roligt).

Mitt tredje par?
@JeJ Gällande lekfulla freeride skidor. Jag råkade få tag i ett par Movement Fly 105 (https://movementskis.com/products/fly-105) som jag har varit otroligt positivt överraskad av. De har nästan helt konkurrerat ut mina Enforcer 100.

Självklart håller väl Enforcer ännu svängen bättre men jag vågar ändå stå på bra hårt och behålla greppet och leendet med Fly 105.

Fly 105 har väldigt mycket rocker fram och bak, rätt mittmonterade och en radie på 19m @184cm men de känns tajtare än så. Viktmässigt är de också lättare än mina Enforcers men det är väl nästan alla skidor
:)

Tillbaka
Topp