Mittmontera?

jaaoox

Ny medlem
Mittmontera?
Tja, jag har ett par skapligt slitna rossignol scratch twintips. som är bakmonterade. eftersom jag föredrar park före pist så skulle jag vilja mittmontera skidorna då det verkar skönare :) men jag har ingen lust att lämna in skiten å betala för mittmobtering av skidorna då det känns onödigt att slösa de pengarna på dom gamla skidorna.
Hur pass enkelt är det att mittmotera själv? och hur gör man? är de någon som kan skriva och försöka berätta lite?
hare bra :P

Mittmontera?
Du behöver monteringsmall till den bindning du använder, borrmaskin och 3,5/4,1mm borr och trälim samt pluggar för de gamla hålen. Du bör även ha gjort det ett par gånger innan...
Sen ska du kunna ställa DIN och förspänning.

Så här gör du:
Dra av de gamla bindningarna, plugga hålen med plugg och lim. Ställ mallen efter rätt sulmått. Mät ut skidans exakta center. (Mät längs belaget om det inte är märkt på skidan). Markera. Placera mallen korrekt. Borra med rätt borr. Skruva dit bindningen, och snåla inte med limmet. Ställ bindning och förspänning. Klart!

...eller så skiter du i det och kör standardmonterat. :D

Mittmontera?
jaaoox sa:
tack som fan.. va najs :P ska testa i min försiktighet nån dag :P men vart kan man hitta en såndär mall då ? :D
svar nej, testa det inte. vill du göra det gå till en skiaffär, om du vill ha några skidor kvar

Mittmontera?
Så nu har jag gjort de :) det gick skit bra :) inte några problem alls. hade dessutom ingen mall elr nått mätte batra noggrant och förflyttade hålen tills jag fick det mittmonterat :) kanon enligt mig (y)

Mittmontera?
Följde du MnO's guide här från freeride?

Om du gjorde allt på magkänsla och "bara körde på" kan jag nästan garantera att ngt skitit sig! Vad använde du för plugg? Vad använde du för lim? Hur nära de gamla hålen borrade du? Hur fick du hålmåtten exakta? Hur mättade du in positionen för nya hålmönstret?

Mittmontera?
träplug ,epoxilim tvåkomponent som icke e vattenlösligt. jag borrdde med en hållängds mellanrum ungefär. jag mätte noggrant o förflyttade de främre hålen framåt på skidan. sedan borrade jag hål när jag mätt ut noga för två hål. tog sedan penna och gjorde punkter igenom själva hålen på bindningarna. efter det borrade jag. men men som sagt e skidorna riktigt krassliga, så jag bryr mig inte speciellt mkt om dom. kommer i vilket fall köpa nya snart. men vad skulle kunna gå så fel egentligen?

Mittmontera?
jaaoox sa:
träplug ,epoxilim tvåkomponent som icke e vattenlösligt. jag borrdde med en hållängds mellanrum ungefär. jag mätte noggrant o förflyttade de främre hålen framåt på skidan. sedan borrade jag hål när jag mätt ut noga för två hål. tog sedan penna och gjorde punkter igenom själva hålen på bindningarna. efter det borrade jag. men men som sagt e skidorna riktigt krassliga, så jag bryr mig inte speciellt mkt om dom. kommer i vilket fall köpa nya snart. men vad skulle kunna gå så fel egentligen?
bindingarna blir snea, du drar av dig knät, skidorna går av, listan kan göras lång...

Mittmontera?
jaaoox sa:
hur ska jag kunna dra av mig knät på så vis? det blir ju på samma sätt som att krascha vanligt?
behöver det verkligen inte bli, du roterar ju benet extra långt.... Menmen, det är ju ditt eget val, och om nu skidorna är gamla kanske det är lika bra att träna!
Kan ju vara bra att kunna!

Mittmontera?
Släpp sargen nu grabbar, han verkar ha gjort det hyfsat vettigt och jag tror inte det blir några problem. Ett par mm hit eller dit spelar ingen roll

Tillbaka
Topp