Mjölksyrevarning!

freeride_nu

Aktiv medlem
Mjölksyrevarning!
Härom veckan var jag i Alagna i Italien. Denna vecka visade sig bli mitt livs antiklimax!

Första dagen upp på 3200 meter höjd och direkt ut (ouppvärmd) i en svart uppkörd stenig backe. Hög höjd och tuffa förhållanden gör att mina telissvängar blir "något" ansträngda och det dröjer inte många minuter förrän mjölksyran stiger i mina spända lår. Jag inser problematiken och intar en avvaktande (försiktig) åkning.

Framåt eftermiddagen börjar jag piggna till och när det är dags att bryta väljer jag att ta en sista tur upp till toppen för att se om åkningen vill "lossna". Det gör den INTE! Efter ett fåtal fallhöjdsmeter känner jag hur lårmusklerna smärtar vid varenda sväng. T-svängar är inte att tänka på. Med hasande P-svängar tar jag mig sakta (mycket sakta) ner för backen. (Italienska damer använder mig som rundningsmärke!) Problemet är att just den här backen har ca: 1000 fallhöjdsmeter... Och för varje meter blir mina ben allt stelare.

När jag vaknar nästa morgon kan jag knappt ta mig ur sängen och benen smärtar. Jag har den värsta träningsvärk jag någonsin varit med om. (Och jag har varit med om mycket...) Resten av veckan blir inte vidare kul, trots stretchande och vila lyckas jag aldrig återhämta mig. Att åka med konstant smärta i benmusklerna är inte lätt och blir inget bra...

Så... gör inte som jag! För att använda ett något slitet uttryck: - Avstå från första åket första dagen, och sista åket varje dag! (Sällskapsresan II) Detta gäller speciellt om backen har över 1000 fallhöjdsmeter. Drar man på sig rejält med mjölksyra och överanstränger benmusklerna kan det ta flera dygn av vila innan man är återställd igen! Tro mig!

Du kanske tycker att jag bara är en vekling... Tjaaa, kanske det, men jag hade i alla fall över 20 skiddagar (i vinter) i benen innan jag åkte och en god grundkondition av löpning och MTB (6.00 på Finnmarksturen). Men om någon av er följer mitt råd har min "misslyckade" skidvecka i alla fall gjort någon nytta...

MVH/MM

PS! Alagna är en helt underbar plats och rekommenderas till alla som föredrar stora (mycket stora) feta offpiståk framför nötande av pist och skuttande i halvrör. DS.
 
Mjölksyrevarning!
Tack för tipset!
Har funderat på att träna för sportlovet i Åre och nu har jag bestämt mig...det blir träning! Jag vet, Åre är inte riktigt av samma kaliber som Alagna, men träningsvärk kan man få ändå.
 
Mjölksyrevarning!
Jodu! Nu ska ni få höra....
Min sonson lurade in mig på den här saken "internet" och sedan dess är jag fast...
Och ni ska veta vad jag längtar efter lite
redig mjölksyra....då vet ni då går det för mig....och det är inte ofta det!

Tack på förhand!
 
Mjölksyrevarning!
Jag vet hur du menar MM. Kom till Stryn som
kaxig telisåkare i somras.Otränad men ändå 5 vintrar med blandad åkning i Åre i benen.
Åkte hem som taskig alpinåkare 5 dagar senare.
Så ett råd TRÄNA när det inte är nån snö också.
Hej...
 
Mjölksyrevarning!
Tänjde du ut musklerna ordentligt efter första dagen?

Bäst effekt ger det när man väntat en liten stund och inte stretchar direkt när musklerna är "heta" utan när det gått en liten stund så att de inte drar ihop sig genast. Det optimala är en kort joggingtur (5-10 min) och sedan stretcha.
 
Mjölksyrevarning!
Du har helt rätt. En lätt löptur med efterföljande stretching kan göra susen för stela ben. Jag var dock så stel att ett löpsteg var fullkomligt omöjligt att ta, men visst stretchade jag (i en halvtimme ungefär). Tyvärr finns det gränser även för vad stretching kan åstadkomma.

Massage hade nog varit bra men frågan är om ens det hade hjälpt. Vad jag behövde var helt enkelt ett par dagar i vila...

MVH/MM
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp