mjuka brädor

Abelin

Ny medlem
mjuka brädor
Tänkte höra om folk har erfarenheter av snöbrädor med flex 1. Kan tänka mig att man kan ha ganska roligt och pressa runt på boxar etc men funderar på hur det är att hoppa med en sådan. Är det värt att investera i en riktig mjukis att leka runt med också eller är en etta föör bendable..

mjuka brädor
Det är förstås relaterat till vikt och personlig preferens. Själv provade jag får många herrans år sen en Burton Contact som kunde jämföras med att montera bindningar på ett overheadpapper. Det gick fan inte att åka på skiten. Utan lite mostånd i flexet går det liksom inte att trycka fast brädan i pisten och det var som när man åkte första gången. Man vevade upp bildörrarna halva backen.

Men visst kanske det är kul att plocka fram en mjuk bräda och buttra några åk i barnbacken. Men du kommer ju inte kunna åka några vanliga backar utan måste ha en annan bräda för det.
Och ska man ha två brädor ska bräda nummer två vara en puderbräda. Punkt.

mjuka brädor
Jag håller dock inte med Kaskar där. Jag kör med en Capita Horrorscope som är bland de mjukaste som man kan hitta och jag har inga problem med att köra på hårt i pisten och hoppa på de lite mindre hoppen. Dock så tycker jag inte att du ska köpa en så mjuk bräda.

mjuka brädor
Det är ju mycket vad man personligen tycker men ja kör på en lobster jibbaord så ändå måste ses som en av de mjukare, jag väger dock inte så jättemycket. Men ja tycker det ger mycket mer att ha en mjuk bräda jämfört med en hård. Fast det beror väll på hur stora hopp man brukar köra och om man gillar att jibba eller eurocarva i pisten. Om man kör svarta hopp eller större så kan det väll bli lite svårare i landningen.

mjuka brädor
Allt handlar som 'kaskar' sa om åkarens vikt och preferens. Dock känns det som att många bara häver ur sig att det inte går att åka utanför parken eller hoppa på mjuka brädor. Nu är ju 'mjuka brädor' som sagt väldigt relativt, men då jag bodde i åre förra säsongen körde jag bara jibbrädor överallt och jag kände aldrig att det höll mig tillbaka på något sätt.

Självklart så carvar du bättre på en carvingplanka och en powbräda funkar bättre i puder, men när du väl står där i backen så spelar allting mindre roll. Tror du att du vill ha en mjuk bräda så tror jag att du kommer ha sjukt roligt på en mjuk bräda, testa!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp