Mjuka, lätta puderskidor?

Vannish

Medlem
Jag har åkt på Katanan innan och har trivs bra med dom, gillar överlag alla Völkls skidor. Men känner att i år är det dags att få tag i en skida som ändå är lite mer mig. En skida som inte är en direkt charger utan lite mer lekfull och lätt i övrigt. Gärna kortare svängradie och lättare vikt. Känner dock att jag legat av mig med vad för skidor som är just detta, så vad borde jag kolla in extra? Skidorna kommer först och främst köras 1 månad i Japan för att sedan dra vidare drygt 1 månad i alperna.

Har kollat lite smått på dessa än så länge:

K2 HellBent (skiljer det något i årets, fjolårets och året innan dess modeller?)
Armada JJ
Armada Magic J?
Salomon Rocker 115

Går det säga något om dessa skidor, veckar dom vara något för mig? Är det några skidor som jag borde kolla in som inte är med? Kollar främst hos tysken...

24år, 178cm, 80kg. Åkt mycket skidor och anser mig vara lite över medelbra.

Hellbents väger väl ~400 kg per skida, så den är inte lätt. Rocker 2 115 är inte direkt lekfull, då är det snarare 122 du vill ha.

Hellbent väger bly.
Magic J ser bättre ut i formen än JJ imho.
Rocker 115 är mer charger än lek, R2 122 är den lekfullare varianten (tar inte upp 108'an då du söker puderskida)

Skidor jag tycker du ska kika lite på utöver de du nämnde:
Moment Night Train - sjukt rolig
SkiLogik Rockstar - Också sjukt rolig, något mjukare än NT, kortare radie än NT med
Line Opus - Har jag inte åkt något på men testar mer än gärna

Moment NT och SkiLogik RS är bland de roligaste skidorna jag åkt på, dessutom klarar fungerar de varje dag.

Kan bara snacka vad gäller Armada JJ, själv är jag 23 år, 185 cm, runt 85 kg tung.

Jag älskar den skidan, kunde vart lite styvare. Fruktansvärt lekfull och väldigt lättsvängd. Kört mest i Hemsedal med riktigt tät skog och där går det utan problem att svänga runt.

Ska själv till Japan nästa år i 1,5 månad och kan tänka mig att lite bredare är att föredra under foten.

Cheers!

Sedär ja, bra koll på hellbenten känner jag! Då stryker jag den från listan åtminstone.

Vad är skillnaden på 115 och 122 mer än bredd? Jag körde på något åk på Rocker2 förra året och den föll mig inte alls in i smaken. Hela skidan kändes bara klumpig. Då va S7orna roligare, men gillar inte att dom är så vansinnigt stora fram. Tycker inte det blir en behaglig åkning med dom. Båda är då testade i 30+cm puder.

Jarle ska kolla in dom. Vet inte om tysken har dom för annars får vi se om jag ens kan få tag i dom på vettigt sätt :P

Jag är väl egentligen inte så orolig för bredden på JJ även om man ska till Japan. Men den verkar tilltala mig av det lilla jag hittills läst. Men vad är vikten på JJ samt Magic J?

Kommer antagligen även köra på lite kortare skida. Kört på en del 190+ skidor och även om dom inte känns allt för långa när man åker så skulle jag hellre köra en skida mellan 185-190. Jag klagar inte på att få sjunka ner lite och ha det gött i pudret. Gillar mer att åka goa snygga svängar än att köra långa svängar i (för mig) hög fart

Vannish sa:
Jag är väl egentligen inte så orolig för bredden på JJ även om man ska till Japan. Men den verkar tilltala mig av det lilla jag hittills läst. Men vad är vikten på JJ samt Magic J?

Kommer antagligen även köra på lite kortare skida. Kört på en del 190+ skidor och även om dom inte känns allt för långa när man åker så skulle jag hellre köra en skida mellan 185-190. Jag klagar inte på att få sjunka ner lite och ha det gött i pudret. Gillar mer att åka goa snygga svängar än att köra långa svängar i (för mig) hög fart
Jag körde park med mina JJ så definitivt inte blytunga. Har inte så mycket att jämföra med, mer än parkskidor då. Men mot de andra skidorna du pratar om har jag ingen aning. Men de är enligt mig lätta. Lekfulla är de sannerligen, dock var nog jag lite för tung för dom så fick aldrig ut det jag ville i pudret. Funderar på Magic J till i vinter.

Edit: Det är kanske AK JJ jag är sugen på förresten. Har läst alldeles för lite om båda skidorna.

Senast ändrad:
som både vattendroppe och jarle sagt. R2 115 är en charge-skida. styvare flex, mindre tailrocker än R2 122.

Övrigt som kanske är inressant;

Atomic Automatic
Atomic Bentchetler

Jarle sa:
Hellbent väger bly.
Rocker 115 är mer charger än lek, R2 122 är den lekfullare varianten (tar inte upp 108'an då du söker puderskida)

SkiLogik Rockstar - Också sjukt rolig, något mjukare än NT, kortare radie än NT med

Moment NT och SkiLogik RS är bland de roligaste skidorna jag åkt på, dessutom klarar fungerar de varje dag.
Bygger vidare.

K2 Pettitor = Mer charge än Opus, fortfarande väldigt lekfull. Testade 179 varianten och jag hade annars valt en 189a. Den var kort, såg ut som att man hade snowblades på sig. Men det kändes inte så kort att åka på. Kändes lika långa som ett par Gotama 186.
Med tanke på att den har ett riktigt bastant flex och spann under foten så funkar den nog bättre än opusen när snön är mindre fluffig. Helt klart värt att tittas på.

Opus = Otroligt lekfull skida som jag blev jäkligt impad av när jag testade den. Relativt stabil trots ett mjukare flex.
Skidan är inte direkt lätt, och i ärlighetens namn så tror jag inte att det är vikten som är poängen. Att du tyckte att R2 kändes klumpig har nog med andra faktorer än skidans vikt att göra, med tanke på att du gillade S7, som är minst lika tunga som R2orna.
S7an monteras längre bak än R2orna, och det kanske det som är saken för dig? Du kanske inte gillar att ha mycket tail? Och kanske gillar mer pintail form än en skida som är mer symetrisk?
Skidor med pintail har en tendens till att vara lättare att sladda (känns lösare), och är därmed lättare att piska runt....

AugustAhlnas sa:
Vannish sa:

Jag körde park med mina JJ så definitivt inte blytunga. Har inte så mycket att jämföra med, mer än parkskidor då. Men mot de andra skidorna du pratar om har jag ingen aning. Men de är enligt mig lätta. Lekfulla är de sannerligen, dock var nog jag lite för tung för dom så fick aldrig ut det jag ville i pudret. Funderar på Magic J till i vinter.

Edit: Det är kanske AK JJ jag är sugen på förresten. Har läst alldeles för lite om båda skidorna.
Köp Magic J ist för AK JJ.
Magic J = ingen knäckrocker, längre radie, en bättre skida.

PNyberg sa:
Jarle sa:
Hellbent väger bly.

Bygger vidare.

K2 Pettitor = Mer charge än Opus, fortfarande väldigt lekfull. Testade 179 varianten och jag hade annars valt en 189a. Den var kort, såg ut som att man hade snowblades på sig. Men det kändes inte så kort att åka på. Kändes lika långa som ett par Gotama 186.
Med tanke på att den har ett riktigt bastant flex och spann under foten så funkar den nog bättre än opusen när snön är mindre fluffig. Helt klart värt att tittas på.

Opus = Otroligt lekfull skida som jag blev jäkligt impad av när jag testade den. Relativt stabil trots ett mjukare flex.
Skidan är inte direkt lätt, och i ärlighetens namn så tror jag inte att det är vikten som är poängen. Att du tyckte att R2 kändes klumpig har nog med andra faktorer än skidans vikt att göra, med tanke på att du gillade S7, som är minst lika tunga som R2orna.
S7an monteras längre bak än R2orna, och det kanske det som är saken för dig? Du kanske inte gillar att ha mycket tail? Och kanske gillar mer pintail form än en skida som är mer symetrisk?
Skidor med pintail har en tendens till att vara lättare att sladda (känns lösare), och är därmed lättare att piska runt....
Spontant när jag läser om pettitor så känns dom lite för mycket charge. Men det är ju väldigt svårt att säga utan att ha prövat dom! Sen är det klart att alla dagar denna vinter kommer inte vara i 50cm puder, även om man gärna vill hoppas...
Det kan vara så att jag upplever Rocker2orna som väldigt mycket skida bakom mig och inte trivs med det. Men sen kan jag inte påstå att jag gillar S7an heller. Den va roligare än Rocker2 men jag gillar att kunna stå mitt på skidan i puder. Och med S7ans form så känns det som att man blir tvingad att stå lite framåt för annars trycker man igenom tailen. Det är säkert en väldigt stor smaksak med S7orna kan jag tänka mig.

Antar att pintail menas att dom är smalare bak än fram?

Magic J med sin 5 punkt kan ju göra att jag upplever skidan lite kortare och lättare.
Opus känns också som ett hett alternativ helt klart! Line har varit ett märke jag sneglat på ett tag men inte kört på något...
Får läsa på mer om dessa skidor till att börja med. Som jag skrivit så får jag i första hand hålla mig till tyskens skidor

Vannish sa:
PNyberg sa:
Jarle sa:
Hellbent väger bly.

Bygger vidare.

Spontant när jag läser om pettitor så känns dom lite för mycket charge. Men det är ju väldigt svårt att säga utan att ha prövat dom! Sen är det klart att alla dagar denna vinter kommer inte vara i 50cm puder, även om man gärna vill hoppas...
Det kan vara så att jag upplever Rocker2orna som väldigt mycket skida bakom mig och inte trivs med det. Men sen kan jag inte påstå att jag gillar S7an heller. Den va roligare än Rocker2 men jag gillar att kunna stå mitt på skidan i puder. Och med S7ans form så känns det som att man blir tvingad att stå lite framåt för annars trycker man igenom tailen. Det är säkert en väldigt stor smaksak med S7orna kan jag tänka mig.

Antar att pintail menas att dom är smalare bak än fram?

Magic J med sin 5 punkt kan ju göra att jag upplever skidan lite kortare och lättare.
Opus känns också som ett hett alternativ helt klart! Line har varit ett märke jag sneglat på ett tag men inte kört på något...
Får läsa på mer om dessa skidor till att börja med. Som jag skrivit så får jag i första hand hålla mig till tyskens skidor
Pettitor är ingen chargeskida alls, men den känns stabilare än vad Opusen gör. Tip och tail på Pettitor är riktig t mjuka, lite av ett knäckflex, men på ett bättre sätt än vad JJ har.

Opusen är, som sagt, ett par resor lekfullare. Men skulle jag köpa en skida för att åka på varje dag, så hade jag sett på en skida som ngt lite styvare under foten, och gärna en tail som pallar att man landar ett drop lätt i baksätet utan att bli straffad.
Night Train ligger i mitten mellan Opus och Pettitor. De känns betydligt läsare än Pettitor, men hårdare under foten och stabilare än Opus.

Gunsmoke har Utter kört på en del, och han verkar inte kunna sluta babbla om den. Har inte hunnit testa den
än, men det är en av de skidor som ligger högt upp på listan för skidtest 2013 :)

Hm, når jeg leser den første posten her, så virker det mer som du er ute etter noe som er mer lekent enn Katana, men kanskje ikke en ren jibbeski heller? Mer lekent enn Katana (ihvertfall siste årsmodeller i lange lengder, 190+) omfatter vel omtrent alle ski som finnes på markedet?

Pintail betyr at skien er vesentlig smalere bak enn foran, evt at den har veldig rett bakski. Ikke helt enkelt å lage en presis definisjon, men "I know it when I see it". Fordelen med det er som PNyberg sier at den blir veldig lett å sladde rundt med ("slarve"), UTEN at den trenger å ha veldig kort radie. Dermed: En pintail kan være fartsstabil, men likevel en god skogsski, noe som virker å passe deg ettersom du skal til Japan og til alpene. Hvis du har planer om å lande baklengs i pudder, så er ikke pintail en god idé.

Edit: Takk til Snej for korrektur!

Senast ändrad:
SiSt sa:
Pintail betyr at skien er vesentlig smalere foran enn bak
Översätts till att: pintail betyder att skidan är väsentligt smalare bak än fram...norskan kan vara knepig på det sättet :p

Vet att SiSt kan allt det där, men bara skrev tvärtom :)

Ah okej, då kanske jag ändå ska ha med dom på listan och kolla lite ändå då! Att landa i baksätet efter drop är väl än så länge lite av min specialite får man väl säga... Så det är väl ingen nackdel om skidan klarar av det!

Precis SiSt, jag letar ingen jibbskida men något som bara känns mer lekfullt än katanan. Den jag har är Katanan från 2011, ifall det spelar roll. Och tack för beskrivningen :)

Då har man lyckats få fram dessa skidor än så länge då (som dessutom finns hos tysk):

Magic J
Opus
Pettitor

Mot Katanan så känns väl alla dessa tre som ganska heta alternativ av vad ni skrivit!

1 månad i Japan. Jag vet inte vad du väger men jag hade gått upp i bredd. Rocker2 122 skulle jag titta på alt Bent Chettler. Dessa funkar väl i alperna också. Värt att tänka på iaf. Sannolikheten att du inte får åka bottenlöst ett otaligt antal gånger under en månad där är inte troligt. Man ska tänka på att du ska upp från bambun och rötterna samt annat skit du inte ser under dig.

Vannish sa:
Ah okej, då kanske jag ändå ska ha med dom på listan och kolla lite ändå då! Att landa i baksätet efter drop är väl än så länge lite av min specialite får man väl säga... Så det är väl ingen nackdel om skidan klarar av det!

Precis SiSt, jag letar ingen jibbskida men något som bara känns mer lekfullt än katanan. Den jag har är Katanan från 2011, ifall det spelar roll. Och tack för beskrivningen :)

Då har man lyckats få fram dessa skidor än så länge då (som dessutom finns hos tysk):

Magic J
Opus
Pettitor

Mot Katanan så känns väl alla dessa tre som ganska heta alternativ av vad ni skrivit!
Om du nu bara ska ha något som är mer lekfullt än Katana, men fortfarande går att charga med, så finns det ju mycket bättre skidor än dem som du radade upp där.
Jag uppfattade det hela som att du ville ha en lekskida till pudret.
Mer lekfull än Katana men ändå charge skidor så finns det ju annat att kika på.

Down Skis CD3 190
Moment Bibby Pro 190
DPS RPC 192 Pure
SkiLogik BombSquad
Whitedot Redeemer 190
K2 SideSeth 188
Salomon Rocker2 115 188

Alla skidor är mycket lekfullare och mer lättåkta än Katana, men kan fortfarande ta dig tryggt och säkert ned för berget i, iaf mach1 :P

Jeg tillater meg å sitere fra Blister Gear Review, og deres anmeldelse av CountDown 3: "For those who find the idea of a super stable ski appealing, but who aren't sure that they want or need the burl of a 187 Moment Belafonte, 191 Völkl Katana, or the late Salomon El Dictator, the Countdown 3 offers a similar, stable feel and make-any-turn-shape-you-want handling in fresh snow, but without the I'll-kick-your-ass-if you-slip-up, stiff feel through the tail."

For å ikke bli tatt i spam: Dersom du mener alvor med at du vil ha en myk og lett ski, så det vel få som er mykere og lettere enn et par DPS RP112 i 190?

Vekt på en del ski finner du her: Fri Flyt SFI overview

PNyberg sa:
Gunsmoke har Utter kört på en del, och han verkar inte kunna sluta babbla om den. Har inte hunnit testa den
än, men det är en av de skidor som ligger högt upp på listan för skidtest 2013 :)
Tror Gunsmoke är skidan för TS. Lätt, lekfull, men fortfarande hyfsad i högre farter och hårdare underlag. Grym sverigeskida. Bör dock testas först.

Är väldigt trött just nu så kanske inte fattat vad jag själv skrivit men jag vill tro att jag inte menat på att jag vill ha någon charge-skida... Meningen va att hitta en skida som är relativt mjuk och följsam och soft att åka i puder med. Så att man kan lägga goa svängar med ett gott popp upp ur pudret. Att jag inte känner att jag måste ha 120+ midja är för att jag helt enkelt kan uppskatta att få sjunka ner i pudret ibland. Men sen inte sagt att jag kommer bortse alla skidor över det måttet!

Gazza, som jag skrivit väger jag ~80kg. Och ja, resten av svaret har du väl ovanför här kan jag tänka mig...

Tjooo

Jag hade själv samma problem förra vintern då jag ville ha en lekfull puderskida med ganska kort svängradie . Och efter att ha testade allt från Fischers modeller ( weird right?) till Armada, Head osv så slutade det med att jag ville ha ett par JJ's eller liknande. Så jag kom att köpa ett par JJ's vilket jag aldrig har ångrat eller kommer aldrig att göra heller. Best skies ever! Men andra alternativ är såklart Salom Rocker 2 & Atomics Bent Chetler . Alla har ungjefär samma styvhet, shape och svängradie och jag tror inte att du kommer få mer skida för pengarna, glädje & lycka om du tar den ena istället för de andra. Alla tre är hur bra som helst! Kort sagt: Om du bestämmer dig för några av dessa så kommer du inte att ångra dig!

( Jag kör på 185cm Armada JJ's och är 178cm - 71kg)

jag skulle undvika JJ om jag var du, om du inte specifikt var ute efter den "plastiga" känsla som de ger i åkandet. De saknar i mitt tycke lite livlighet, lite respons.. som att de gjorts för plastiga för att spara just vikt, eller något i den stilen..

Hellbent väger som tidigare sagts väldigt mycket jämfört med mycket av det du tagit upp.

Jag tänkte iallafall ge ett tips;

Rocker2 (den breda modellen)
Chetler (183'an)

då jag inte prövat varken NT eller RS så kan jag inte uttala mig om dessa men rent spec. mässigt verkar de också kunna passa dig bra :)

Tänk bara på att montera rätt efter hur du åker!

Tja! Är 181cm lång och väger runt 90kg letar efter en mjuk och flexibel offpist skida. Har redan ett par Salomon Quest 105 från fjolårets säsong som har fungerat bra för mig, blev lite sämre flyt och mer arbete efter ett riktigt dump då det är mer en allroundskida än offpist och letar efter en bredare variant inför årets säsong.
Är lite inne på:
Armada Magic J
Atomic Bent Chetler
Salomon Rocker 2 122

Vilken tror ni skulle passa bäst för mig i form av lätthet, smidighet och bredd som klarar av min tyngd?

Jag gillar Dynafits Huascaran. Väldigt lätt och fin. Framförallt nosen är väldigt mjuk. Kan vara den skida som går skönast i mjuk snö som i varje fall jag testat.

bootfitta sa:
Jag gillar Dynafits Huascaran. Väldigt lätt och fin. Framförallt nosen är väldigt mjuk. Kan vara den skida som går skönast i mjuk snö som i varje fall jag testat.
.

Den är sjukt lätt och fin och otroligt livlig i fluffet. Men så fort det blir hårt märker man att det är en väldigt lätt skida man har att göra med. Vet inte om du provat att bromsa ner från väldigt hög fart ner till noll på hårt/fucked upp underlag med dessa, men jag blev smått skraj första gången!

Till Challeman
Vet inte om någon av de skidor då nämner (förutom JJ) kvalar in som lätta, kanske för bredden acceptabla. Båda känns tycker jag rätt likvärdiga, möjligen lite mer pop och lek i Bent Chetlern. Hade jag valt mellan dom (och dessutom inte tänkt tura så mkt), hade jag valt nya Bent Chetlern men den skojiga "smearrockern" på tippen!
Hade jag inte behövt bredden hade jag nog gått ner på Automatic, lite mer allround, men fortfarande flytet. Har ägt alla tre och gillade nog Automaticsen bäst. Dock är de absolut inte den lättaste pjäsernn på marknaden.

Finns självklart mkt lätt, brett, mjukt och bra därute, men det får någon med mer koll på det svara på!

Senast ändrad:
Om inte svängradien avgör kan ju ett par Downskis Throwdown 124 kanske vara något, fråga
@SiSt !? Han följer forumreglerna så bra att de inte har kommit på tal ;)

LawndartGustav sa:
Om inte svängradien avgör kan ju ett par Downskis Throwdown 124 kanske vara något, fråga
@SiSt !? Han följer forumreglerna så bra att de inte har kommit på tal ;)
Sj kørde jag stor del av førra året på føregångaren till Downsskis Throwdown 124 (CD0) och stortrivdes. Den var mer chargig och hårdare æn vad Throwdown kommer att vara men var vældigt lætta att få med sig i alla lægen. Med det sagt så tror jag att du kan hitta vældigt rætt på Throwdown 124 :)

eriC1 sa:
bootfitta sa:
.

Den är sjukt lätt och fin och otroligt livlig i fluffet. Men så fort det blir hårt märker man att det är en väldigt lätt skida man har att göra med. Vet inte om du provat att bromsa ner från väldigt hög fart ner till noll på hårt/fucked upp underlag med dessa, men jag blev smått skraj första gången!
Har åkt Huascaran i återfrusna vårpucklar. Inte så fett. Tycker dock inte det är ett schysst sätt att dömma en skida som är så lätt(seriöst, den väger nästan negativt). Frågan var väl inte sjukt specifik, men eftersom skidan skulle vara lätt och bred så tänkte jag Huascaran. Har använt den som enda skida under våren här i NZ, har funkat sanslöst bra. Har aldrig haft en skida som är SÅ SKÖN att åka på i mjukt före.

Tillbaka
Topp