Mjuka men vridstyva skidor?

Iller

Aktiv medlem
Som rubriken lyder: existerar det mjuka men vridstyva skidor?
Jag är inte speciellt insatt i produktionsteknologi men gissar att man borde kunna lägga ett sandwichlager på tvärsen.
Jag har såklart sökt på forumet men endast fått några enstaka relevanta träffar. Bl a nämns att Nordica Supercharger Enforcer i kortare längder kan vara aktuell.

Specen i övrigt är att skidorna ska vara till en tjej 178/62. Hon kör 90% offpist och det är ingen överdrift, offpisten är ju dock knappast alltid bottenlöst puder tyvärr. Ingen superteknik men kan dra på i medelstora svängar i 45% och puder men har en ganska mjuk åkstil.
Kör nu på gamla B3 (94 i midjan), 168cm och de är för korta men uppskattas avseende flexet (observera dock att den skidan dock antagligen blir för styv om hon går upp i längd på samma modell). Mina lekskidor 179 PE upplevs som för styva.
Skidan skall kunna fungera hyfsat sista biten tillbaka till liften och i halvtaskigt före så så full rocker eller DPS Lotus-liknande skärning känns ej aktuellt. Inget långt under 95 i midjan, längd mellan 175-180-isch.

P4, Seth, Aura (tunga?), Gotama (plankiga?), Gun, Enforcerer?
Annat?
Hendryx törs jag inte köpa om hon inte kan testa dem först (och knappt ens då), detsamma gäller allt annat i motsvarande prisklass. Möjligheterna att testa skidor begränsas till Andermatt.

Följdaktligen i princip 2 frågor:
Vilka skidor är mjuka men vridstyva?
Vilka skidor rekommenderas till ovanstående åkare?

jag kan inte nogån av de där modellerna men k2 brukar ju ha ganska mjuka skidor

Alltså i Andermatt så finns det ett testcenter för Hendryx ;) Plus att vi har 72 par skidor med över 89 mm i midjan i våran uthyrning. Så det är bara att komma in när du kommer ner hit.

//H

Det låter fint.

Jag är dock ändå nyfiken på om det existerar mjuka OCH vridstyva skidor.
Med 72 par att välja mellan så vill vi gärna minska på antalet som ska testas...

Låter som en klockren beskrivning av Elans SpeedWave-teknologi, med en struktur i form av vågor som går längs med skidan (för närmare beskrivning se deras hemsida). Det ger just det du söker, nämligen en böjmjuk men ändå vridstyv konstruktion. Magfire 12 eller 14 med 82mm under foten kanske skulle passa?

MVH
Daniel

82 mm blir för smalt tyvärr. Hon kör på 94 nu och kommer snarast att åka mer offpist än mindre framöver. Finns det ingen som gör fetare skidor med liknande teknologi?

Hörde att du köpte ett Hendryx Purple Haze 172 i alla fall till slut....

//H

Jajamensan. Trodde aldrig att jag skulle kunna övertala henne till ett par så dyra skidor.
Grymt nöjd med valet! Ska skriva en nyanserad recension senare :)

Tillbaka
Topp