tompelompe
Medlem
MnO & Co:s Skidtest 2012
Nu när backarna i stockholm har öppnat så är det mycket möjligt att det går att testa min w99:or:D i helgen
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
DPS har kontinuerligt testskidor för vem som helst i Åre. (och Luleå)PNyberg sa:Testar gärna ett par w99or. Om det även finns ett par 120hybrid så är även det intressantNojlas sa:Ifall testtruppen kommer förbi Åre någon mer gång har vi på DPS ett par av nya Wailer 99 Pure och Hybrid till utlåning.![]()
Ville för övrigt testa DPS i Åre. Men det var ju nästan omöjligt med tanke på hur stor trafiken var i ert tält
Marker F12 sullängd 317 mm, har mest åkt i Flottsbro förr om åren men testar gärna något annat.Carled sa:Var brukar du åka och vad har du för sullängd/bindning? Jag har ju dom sagt bland annat 112 och R2 att bjuda tillbaka med...
Och Moment har det i hela Sverige... Sändes dit du önskar mot frakt....Nojlas sa:DPS har kontinuerligt testskidor för vem som helst i Åre. (och Luleå)PNyberg sa:Testar gärna ett par w99or. Om det även finns ett par 120hybrid så är även det intressantNojlas sa:Ifall testtruppen kommer förbi Åre någon mer gång har vi på DPS ett par av nya Wailer 99 Pure och Hybrid till utlåning.![]()
Ville för övrigt testa DPS i Åre. Men det var ju nästan omöjligt med tanke på hur stor trafiken var i ert tält
Bara att skicka PM till mig med önskemål och funderingar.![]()
Jo det var voodoo som jag saknade.MnO sa:Tyvärr blev det så i år. Det var riktigt frustrerande att behöva konstatera att det fanns så många intressanta skidor kvar att testa, men så gick inte liftarna pga för mycket vind eller haveri. Eller också var det en halvtimmes liftkö som i Tandådalen, som gjorde att tiden bara rann iväg. Vilka skidor var det? Voodoon? Det kanske är någon annan som kan fylla i lite menar jag.Ake_Astrom sa:Som jag väntat på detta även om just den skida som jag ville läsa om inte var med.
Detta inte menat som kritik utan bara ett konstaterande.
Tackar för det betyget!Ersbo sa:Riktigt bra och välskrivet test i år igen! Löjligt mycket bättre än de i Åka Skidor.
Det är inte så att någon i testgruppen har provåkt Ski Logik Howitzer och kan beskriva hur den upplevs när det kommer till snökontakt, balans, flex med mera?
Hmm... det var en för kryptisk referens till ett märke för att jag ska ta den utan vidare ledtrådar... vilket märke pratar vi om?GOS sa:Grymt bra skrivet! Höll med om det mesta, och det kanske är tecken på att man börjar växa upp.. eller? Synd att ni inte hann testa en viss skida från ett visst italienskt märke, där hade ni nog blivit lite överraskade tror jag ; )
Nordica. Finns det fler märken från Italien?MnO sa:Hmm... det var en för kryptisk referens till ett märke för att jag ska ta den utan vidare ledtrådar... vilket märke pratar vi om?GOS sa:Grymt bra skrivet! Höll med om det mesta, och det kanske är tecken på att man börjar växa upp.. eller? Synd att ni inte hann testa en viss skida från ett visst italienskt märke, där hade ni nog blivit lite överraskade tror jag ; )
Kanske det inte gör... förutom småskuttare då. En del märken har jag ingen direkt landskoppling till, däribland Nordica. Men jag håller med. Jag hade gärna testat deras freerideplank. Dom är riktigt intressanta. Jag hoppas att jag får läge att testa dom under säsongen.GOS sa:Nordica. Finns det fler märken från Italien?MnO sa:Hmm... det var en för kryptisk referens till ett märke för att jag ska ta den utan vidare ledtrådar... vilket märke pratar vi om?GOS sa:Grymt bra skrivet! Höll med om det mesta, och det kanske är tecken på att man börjar växa upp.. eller? Synd att ni inte hann testa en viss skida från ett visst italienskt märke, där hade ni nog blivit lite överraskade tror jag ; )
Eftersom det vekar vara dåligt med svar här så kan jag göra mitt bästa (trots att jag inte ingår i testgruppen). Howitzern har en väldigt krispig känsla i snökontakten. En välpreppad Howitzer spårar mycket bra och har en fin och kontrollerbar pop. Som pistskida har jag svårt att se att många skidor skulle knäppa den på näsan så länge du är ute efter att köra dynamisk kortsväng eller halvlånga skärande svängar. Skidan är dock väldigt greppig (innan jag sålde mina funderade jag på att detuna nosen lite, något som tydligen inte är helt ovanligt att folk har gjort). Så länge du kör den aktivt är det här helt underbart men om du slarvar lite och slöåker så är det lätt att få märkliga hugg och greppningar i nosen.Ersbo sa:Riktigt bra och välskrivet test i år igen! Löjligt mycket bättre än de i Åka Skidor.
Det är inte så att någon i testgruppen har provåkt Ski Logik Howitzer och kan beskriva hur den upplevs när det kommer till snökontakt, balans, flex med mera?
Tack! Har lite lättare att ta till mig vissa delar av testet nu när jag har en bättre uppfattning av mina egna skidor och hur de upplevs jämfört med andra modeller.Pillard sa:Eftersom det vekar vara dåligt med svar här så kan jag göra mitt bästa (trots att jag inte ingår i testgruppen). Howitzern har en väldigt krispig känsla i snökontakten. En välpreppad Howitzer spårar mycket bra och har en fin och kontrollerbar pop. Som pistskida har jag svårt att se att många skidor skulle knäppa den på näsan så länge du är ute efter att köra dynamisk kortsväng eller halvlånga skärande svängar. Skidan är dock väldigt greppig (innan jag sålde mina funderade jag på att detuna nosen lite, något som tydligen inte är helt ovanligt att folk har gjort). Så länge du kör den aktivt är det här helt underbart men om du slarvar lite och slöåker så är det lätt att få märkliga hugg och greppningar i nosen.Ersbo sa:Riktigt bra och välskrivet test i år igen! Löjligt mycket bättre än de i Åka Skidor.
Flexet upplevdes som ganska jämnstyvt skulle jag säga. Dock inte styvt på samma sätt som en tung skida, som t.ex. Katana. Lite som att jämföra en formelbil med en s-klass-merca. Bägge går fort och är snabba men med väldigt olika känsla. Där s-klass-katana mest äter fallhöjdsmeter och vidarebefordrar ojämnheter mer som "jag skulle vilja upplysa herrn om att vi under den senaste resan kört över tre mindre hjälmfotingar och nån enstaka pensionär" upplevs formelbil Howitzer mer direkt och går att köra mer intensivt och ger mer feedback i svängarna. Om du dock slarvar i samband med att du träffar på en hjälmfoting i backen så lär du snarare landa i skogen än komma ner tryggt och säkert.
Jag köpte själv en Howitzer för att jag ville hitta något som var mer lämpligt för hög fart än mina dåvarande S7or var. Hög fart tål den utan problem men för mig krävde skidan lite för mycket input hela tiden, jag föredrar en skida som är mer grundtrygg och inte ger sig iväg på konstigheter ifall jag inte vaktar den. Sen att ajg får lite mindre feedback och krispig känsla i andra skidor får jag leva med. Hur som haver så är det en grym skida, dock passade den inte mig så bra.
Haha, kan bara hålla med om likheterna med Kona. Är själv vindsurfare och känner väl igen det. Det är kompetenta produkter som fungerar bra i de förhållanden (mindre mängder puder respektive lättare vindar) och för de målgrupper de är gjorda för, men knappast den perfekta enda produkten för ALLT, vilket den marknadsförs som och därmed blir löjligt/skrattretande. BBR är inte precis vad som lockar den unga generationen, utan är nog precis som du skriver en skida för medelgoda äldre åkare som kommer ifrån smala helspanns-skidor.Med BBR har de dock inte lyckats alls, utan har gått för långt. Förra säsongen var skidan på väg att nå den sedvanliga hypen tack vare begränsade släpp och läckage av prototypbilder och även om kritiska röster hördes om shapen så kändes det ändå som Salomon hade något intressant på gång. I år har skidan lanserats sönder av Salomon och den allmänna uppfattningen ligger närmare en blandning av fjortistuggummi och Justin BieBeR än en skida för en avancerad åkare. Nörd/tönt-stämpeln ligger farligt nära och det är säkerligen en del som undviker att köpa den här skidan enbart för att imagen inte känns rätt. För de som är initierade i vindsurfingvärlden känns parallellen med Kona-konceptet inte helt främmande. Lite småkul produkter, men total nördstämpel, iom en marknadsföring som inte passade den marknad som de skulle ge sig in i. Salomon kommer ändå att sälja drösvis med BBR, det står utom tvivel. Men skidan hamnar känslomässigt utanför det tänkbara segmentet för de flesta freeride-åkare, trots att många säkert hade kunna ha roligt på den.
vilken färg är snyggast, röd eller blå?trulle2000 sa:Vilken skida är bäst av salomon Rocker2 eller k2 obsethed??
Kör på Howitzern och upplever skidan trygg och pålitlig. Har aldrig upplevt någon nervositet eller liknande vad gäller greppet. Behövs inget filande utan skidan är bra preparerad ifrån start, otrolig skida som passar mig perfekt : )Ersbo sa:Tack! Har lite lättare att ta till mig vissa delar av testet nu när jag har en bättre uppfattning av mina egna skidor och hur de upplevs jämfört med andra modeller.Pillard sa:Eftersom det vekar vara dåligt med svar här så kan jag göra mitt bästa (trots att jag inte ingår i testgruppen). Howitzern har en väldigt krispig känsla i snökontakten. En välpreppad Howitzer spårar mycket bra och har en fin och kontrollerbar pop. Som pistskida har jag svårt att se att många skidor skulle knäppa den på näsan så länge du är ute efter att köra dynamisk kortsväng eller halvlånga skärande svängar. Skidan är dock väldigt greppig (innan jag sålde mina funderade jag på att detuna nosen lite, något som tydligen inte är helt ovanligt att folk har gjort). Så länge du kör den aktivt är det här helt underbart men om du slarvar lite och slöåker så är det lätt att få märkliga hugg och greppningar i nosen.Ersbo sa:Riktigt bra och välskrivet test i år igen! Löjligt mycket bättre än de i Åka Skidor.
Flexet upplevdes som ganska jämnstyvt skulle jag säga. Dock inte styvt på samma sätt som en tung skida, som t.ex. Katana. Lite som att jämföra en formelbil med en s-klass-merca. Bägge går fort och är snabba men med väldigt olika känsla. Där s-klass-katana mest äter fallhöjdsmeter och vidarebefordrar ojämnheter mer som "jag skulle vilja upplysa herrn om att vi under den senaste resan kört över tre mindre hjälmfotingar och nån enstaka pensionär" upplevs formelbil Howitzer mer direkt och går att köra mer intensivt och ger mer feedback i svängarna. Om du dock slarvar i samband med att du träffar på en hjälmfoting i backen så lär du snarare landa i skogen än komma ner tryggt och säkert.
Jag köpte själv en Howitzer för att jag ville hitta något som var mer lämpligt för hög fart än mina dåvarande S7or var. Hög fart tål den utan problem men för mig krävde skidan lite för mycket input hela tiden, jag föredrar en skida som är mer grundtrygg och inte ger sig iväg på konstigheter ifall jag inte vaktar den. Sen att ajg får lite mindre feedback och krispig känsla i andra skidor får jag leva med. Hur som haver så är det en grym skida, dock passade den inte mig så bra.
Det stemmer nok at det paret som var med til Åre var litt mykere enn produksjonsmodellen. Helt enkelt skyldes det at vi lagde mange ulike prototyper med ulik fleksprofil, og at vi til slutt kom frem til at det var de med litt stivere fleks som fungerte best. (Jeg testet blant annet et par som veide 1950g pr ski, men de var helt enkelt alt for myke, og det ble mange "over the bars" -type fall ettersom de ikke håndterer overganger mellom ulike snøtyper særlig bra.)PNyberg sa:För att bygga vidare på Down CD1 recensionen så har jag testat dem under 4 dagar i Bansko i dess rätta element....powpow!
Flyt, flyt och mer flyt. Den flyter verkligen helt löjligt bra. I receptet finner man längd, bredd och en underbart vacker rocker. Man åker skidor på ett helt annat sätt och McConkeysvänger sig ner mellan träd och åker finner fort fart i öppna fält. Bara att låta skidorna löpa och när farten blir för stor så skrubbar man fort ner farten till komfort-zonen. Flexet är genomgående över medelstyv med ngt mjukare nos än tail. Rockern är directional vilket gör att nos rocker är betydligt längre än tailrockern. Det här kan vara andra flex än vad MnO har testat i Åre då mina är produktions ex. och dem han testade var protos som var ngt mjukare (eller?? SiSt..?).
Konstruksjonen er en blanding av karbon og glassfiber, og det er en del gummi i skiene, så den føles ikke lik som en ren karbonkostruksjon ville gjort. (Best of both worlds? :D)PNyberg sa:Balansen tycker jag känns igen i mina CD3 och är väldigt behagliga överallt. Med lite bättre snurrteknik än vad jag har så är det inget problem att snurra dessa.
Trots den låga vikten så lider de inte av ngt som helst av en för crisp snökontakt. Jag skulle kalla den för snärtig men diffus.... inte gummidämpad men heller inte toppturspapp ngt där i mellan. Detta kan bero på att QK monteringen inte blev 100% tight och duken är inte heller känd för att vara den tightaste av bindningar...
Se kommentaren over. Fleksen måtte helt enkelt være stivere enn vi trodde i begynnelsen for at skien skulle være håndterbar i annet enn ren blower. Selv en ren pudderski må ha nok "backbone" til å håndtere overganger mellom ulike grader av fluff.PNyberg sa:Jo....man ska alltid vara lite kritisk...det måste man. Jag har aldrig vart på en så här stor skida, och det märks. Skidans bredd gör att den planar så sjukt fort i snön så att skogsåkning blir i ett högre tempo än vad jag är van vid (egentligen inget negativt men). Jag känner även ibland att det blir tungt att åka tight åkning då man måste skjuva undan så otroligt mkt mer snö än vad jag är van vid. Första gången jag snackade med Simen så sa han att CD1 skulle vara en "brei og leken pudderski", och det är det. Han menade även att flexet skulle vara så pass mjukt att butters skulle vara barnsligt enkelt (rätta mig om jag har fel nu), men det finner jag det inte. Skidans längd och styvhet och min teknik (som kanske inte är den bästa) sliter med att få upp skidan ordentligt på nosen.
Sier fra så fort jeg får laget et par. Det kan være at det er en interessant retning for videre utvikling av modellen, skal vi si 2013/14?PNyberg sa:Jag hade gärna testat samma skida fast med ett lager eller 2 med titt-anal för att se vad som skulle hända med skidan..? Behövs det alls? Hade det blivit den bästa allroundchargern ever?
Hurra!! Preorder!SiSt sa:Sier fra så fort jeg får laget et par. Det kan være at det er en interessant retning for videre utvikling av modellen, skal vi si 2013/14?
Bare å starte en liste, tror vi trenger rundt 25 ordre for at det skal bli en "paying proposition"...arild_ak sa:Hurra!! Preorder!SiSt sa:Sier fra så fort jeg får laget et par. Det kan være at det er en interessant retning for videre utvikling av modellen, skal vi si 2013/14?
Det kan jag oxåSiSt sa:Bare å starte en liste, tror vi trenger rundt 25 ordre for at det skal bli en "paying proposition"...arild_ak sa:Hurra!! Preorder!SiSt sa:Sier fra så fort jeg får laget et par. Det kan være at det er en interessant retning for videre utvikling av modellen, skal vi si 2013/14?
(Dette er en ski jeg godt kan tenke meg å teste selv også, så jeg er med på laget :-D)
3 down, 22 to go... (gjelder ikke bare sverige...)ABadHabit sa:+1 Jag tar också gärna ett par. =)
Kjære Simen. Du må jo regne med deg selv! Seriøst,dog. Sett meg på lista!SiSt sa:3 down, 22 to go... (gjelder ikke bare sverige...)ABadHabit sa:+1 Jag tar också gärna ett par. =)
Mangla en bekreftelse fra deg.arild_ak sa:Kjære Simen. Du må jo regne med deg selv! Seriøst,dog. Sett meg på lista!SiSt sa:3 down, 22 to go... (gjelder ikke bare sverige...)ABadHabit sa:+1 Jag tar också gärna ett par. =)