mobilen i backen?

its-fun

Ny medlem
mobilen i backen?
mobilen i backen?

Nåt vettigt tips på hur man kan förvara mobilen när man åker? Fickan kan man ju alltid ha den löst i, men trillar man lite illa under dagens åkning finns ju risken att den pajar.

Jag vill inte höra nåt larv som "Idiot, du kan väl lämna den hemma"

ja visst, men man kan inte alltid göra det...

nån som har nåt bra tips?

mobilen i backen?
Jag brukar ha den i nån ficka på framsidan, inte så ofta man landar på bröstet, har gjort det nån gång med telefon i fickan och den klarade sig utmärkt.

-Johan

mobilen i backen?
Har min i en ficka på jackan och en handsfree upp till örat så slipper ja ta av mig hjälmen när det e pisssekallt:). Funkar utmärkt, även om man gör rejäla vurpor.

mobilen i backen?
Som sagt... Landar man på bröstet är ju ofta
den första reaktionen att skydda med armarna
mot fallet och då klarar sig telen också!

Alternativt kan man ju ha den i en ficka på armen
om man nu har det eller i en knäficka på brallsen

mobilen i backen?
jag gjorde en jävligt klantig grej förra året. Jag hade mobilen i framfickan på byxorna sen är det dom här jävla pinnarna som man ska åka igenom. med liftkort som man kan ha i fickan och inte ta ut. Så var det lite segt en gång så krascha mobilen mot pinnen och displayen paja. Så ffamfickan är inte at rekommendera.

mobilen i backen?
Har adrig hört att någon förstört mobben genom att falla på den när man har den i fickan, däremot blir dom blöta av kondens. Det är ett problem.

mobilen i backen?
Jo, det där med att den blir blöt! en 3310 blir SEG då! Jag har inte heller hört att någon pajat den genom att ramla, men risken finns ju alltid... Det där med framfickan eller ryggsäcken låter ju vettigt.

Tack för alla tips och trix i mobilernas och snöflingornas värld!

mobilen i backen?
Jag har en sidoficka på brallorna mellan knät och foten. Där trivs mobilen bra, jag har aldrig trillat på den sidan av benet och om det skulle bli kondens i fickan kan man ju alltid slänga ner dasspapper som suger upp fukten.

mobilen i backen?
jag tror faktiskt inte att mobilen går sönder om man ramlar med den oavsett vilken ficka den är i.
så länge man inte gör som NMH så är de nog lugnt :D.

fuktig tror jag inte heller den blir.. bara lite seg men de ordnar sej efter 5min i värme.

inget av de har iallafall hänt mej..

mobilen i backen?
Glöm inte bort att ha den avslagen under offpiståkning. Åtminstone Ortovox kan inte garantera att mobilen inte stör transcievern.

mobilen i backen?
Som sagt, magen / bröstet är nog det sägraste.. Nått som jag har funderat på är att ha den i en väska man har på bätet, och så låter man den hänga snett fram, innanför höftbenet men ändå inte rakt fram.. Där slår man sig inte särskillt ofta, och om man gör det så är det inte stenhårt under. Annars, så bör man försöka hitta en varm plats att förvara den på, batteriet tappar grymt mycket effekt och displayen blir äckligt seg när den är kall, och det är ju bra att ha den varm ett litet tag iaf.

mobilen i backen?
Jag tycker man ska lägga den i en magväska :D, helst en i svart läder lr en i skrikgul bävernylon, det är skitsnyggt.

mobilen i backen?
Ang. mobiltelefon och transciever:

En transciever som sänder störs inte ut av mobiltelefonen, den är bara när man själv ska söka som det är lämpligt att stänga av telefonen. Man kan alltså ha telefonen på under ett off-piståk.

mobilen i backen?
Att displayen blir långsam behöver man inte oroa sig för. Flytande kristaller har ett väldigt snävt temperaturområde och går mot sitt kristallina tillstånd om det blir för kallt. Tillslut kan de inte förändras alls och visar då inte längre någon information. Tvärtom om det blir för varmt. Då orkar inte molekylerna hålla sig i ordnad form och displayen tappar kontrast. Det enda man ska tänka på är att inte utsätta mobilen för temperaturväxlingar, så plocka inte fram den påslagen när du kommer in i värmestugan! Det är du fukten uppstår och du riskerar skador på kretsarna.

mobilen i backen?
Hmmm, som mobiljaja-drottning på Vodafone har jag följande att rekommendera:

Köp ett fukt- och stöttåligt fodral kallat "Brodit". Ett sådant kostar ett par hundralappar. Fördelen med detta fodral är bland annat att man kan knappa på telefonen fastän fodralet är på samt att det är möjligt att ha en hf ansluten, fastän väskan är 100% tät mot fukt. Fukt i mobilen = död mobil.

Kyla tycker mobilen inte heller om. Kyla kan helt klart göra mobilen långsam, men dessutom finns det en överhängande risk för att kondens bildas i telefonen när man går in i värmen. Kondens i mobilajan är inte bra alls. Därför är det nog klokt att ha mobilen nära kroppen och att inte ta ut mobilen ur sitt skyddande fodral eller från jackan förrän efter ett par timmar inomhus, så att den får tina långsamt.

En telefon tål hyfsat mycket våld. Om något lossnar kan det oftast fixas. det kostar, men det går. Fuktskador är i princip omöjliga att reparera.

Tjipp Tjipp,

Josefin

mobilen i backen?
Jägartips. Du får göra som lumparna. Ta ett par Stålgrå (läs strumpor) och rulla ihop och lägg mobilen i. Fungerar ypperligt av erfarenhet. Tål den 2 veckors krälande och krypand under "krigslika" förhållanden så klara den skidbacken. Har inte pajjat en enda telfon på 3 år nu. Och jag är inte direkt grasiös när jag hoppar. Hetaste tricket just nu är Backflip Faceplant.

// brandt

"Äventyr är konsekvensen av dålig planering!"

mobilen i backen?
ha den i innerfickan. Mobiler tål väldigt mycket stryk, och om du mot förmodan, skulle lyckas landa helt oskyddad på bröstet, så är ju förhoppningsvis snön så pass mjuk så den absorberar smällen. Om den inte är det så får väl din bröstkorg stå för absorberandet. det skulle väl vara en riktigt välplaserad smäll på en rail som skulle tvinga mobbe att ge vika.

mobilen i backen?
skaffa en ericsson hajfena (R310) ful som stryk och rätt stor med helt osänkbar!
Min telefunk har legat i min ficka i tre år nu, varav 15 månaders värnplikt och hela hösten nu på fjälledarlinjen. Den har badat i öl och därefter sköljts i vatten. Inte ett fel!
Du kan förvara den under skidorna om du vill!

Peace

mobilen i backen?
snilleblixt... man kan ju alltid fästa en stark jäla magnetremsa på mobben o en på skidan/brädan o sen e d bara o åk som stenmark sa........lr kanske inte=)

LYCKA TILL MED DINA MOBBE PROBLEM!!!

//fager

mobilen i backen?
Låt oss summera...................................

1. Mobilen i bröstfickan eller Ryggsäck
2. Håll den bara torr te.x i en plastpåse
3. Är det för kallt så kan den bli seg och/eller paja.

mobilen i backen?
Skidor och prylar går ju hand i hand och ändå ser jag inte ett enda tips om det ända mobil tillbehör som gäller vid alla sorts ute aktiviteter!
Prylen heter Boxit och är ett vattentätt fodral som flyter. Det går att annvända telefonen fullt ut när den ligger i. Helt enkel det ända rätta. Den går lös på 250-300 kr, men är värd det!

http://www.orust-kajak.se/produkter/boxit.html

mobilen i backen?
tjena! har du en innerficka så ha telefonen där... bästa tipset. det bästa är om du har en telefon som tål fukt, stöttar t ex nokia 5100! då är det ingenfara... jag har en mobilficka på min fourelements jacka och den funkar kanonbra

mobilen i backen?
slå in mobiltelefonen med ett par vändor gladpack och tejpa igen på baksidan med lite gaffa. fick tipset av en mobilreparatör.

Tillbaka
Topp