Mobiltelefon i St.Anton!?

Menya

Ny medlem
Om man ska tillbringa en säsong i alperna kan det vara bra att ha en mobil. Borde man ha svenskt kontantkort eller köpa ett där nere? Någon som vet hur det är md täckning och så?

Har du kontantkort så bör du ha kollat upp så att det funkar utomlands. hos många operatörer så måste man ringa till dem och öppna upp den funktionen. (dessutom är de så snälla och tar några hundralappar för det också)

Ofta så dras pengarna inte från ditt kontantkort, utan en bamseräkning kommer hem till din brevlåda istället.

Kan vara olika hos olika operatörer så ring dem och kolla eller ännu bättre; knata in på närmaste telebutik och fråga en riktig människa...

Täckningen varierar på berget. ena stunden så har du full täckning och nästa stund så är du tillbaka till stenåldern. Vill du ha en bra lösning på detta så kan du ta med bongotrummorna, fast de kan kännas otympliga på berget. Då kan en liten komradio/jaktradio vara bättre. Kolla bara så att den frekvensen som är på radion är godkänd i det landet du ska till (fråga försäljaren).
Är det dock berg emellan så funkar inte radio...

Det bästa är om du har ett Östrerikiskt kontantkort, annars kan det bli riktigt dyrt.
När jag var där var det många som hade ett kort som heter tele.ring då fick man ringa för hela potten. det andra vilket jag inte minns namnet på fick man inte ringa för allt på.
dessutom kunde man ringa gratis till alla tele.ring användare efter 22.00.
glöm inte att du måste ha en mobil som inte är operatörslåst. annars lås upp den om möjligt, jag kommer ihåg att det var någon smart kille som inte hade tänkt på det. inga namn.

/David

Jag köpte ett kontantkort i St.Anton för 2 år sedan, för mitt funkade inte utomlands. Gick in på posten och cashade för ett kort, kostade nog 30 € av vilka man fick ringa för 10 €. Så de tar betalt för sim-kortet där nere, här i sverige kostar simmet inget och man kan till och med få en hundring om man registrerar sig.

Så; om det inte är dyrt att ringa INOM österrike med ditt svenska kort, använd det. Annars köp ett på posten där nere...

Som Nojlas säger så är det jävligt bra med en komradio som komplement till mobilen eller tvärtom kanske. det sparar man en jäkla massa cash på om man ska göra en säsong plus att det är jävligt coolt, vi var ett gäng som hade sådana förra året och det gick att snacka med folk som var i andra lägenheter om det var sådär 500 meter. utomhus är räckvidden betydligt längre.

A1 e vodaphones partner i österike eller?
Funkar då en telefon som e låst till vodaphone med A1?

Kör för fan inte på svenskt kort blir grymt dyrt.

Förresten, såg att Nike hade kommit med en gore-tex jacka som hade inbyggd radio.
Har aldrig provat den, men den är kanske ett bra alternativ. Den ska i alla fall fungera med andra radioutrustningar än nikes egna som följer med jackan (enligt nike då). Om inget annat så var det en kul och innovativ idé...

Enda alternativet är ett lokalt kontantkort, annars får du åka hem tidigare när några tusen av budgeten gått till telefon.
Jag hade själv 1500 i telefonräkning på en månad under första månaden då jag säsongade.

Om du har svensk mobil får du ofta betala några kronor minuten när du blir uppringd av folk
hemifrån. Skaffa kontantkort och låt päronen betala då de vill prata med dig.

/Magnus

a1 är vodaphones partner, så det borde ju funka så som du säger yxan... fast jag har för mig att telering var ganska mycket billigare att ringa med, och det kostar ju inte så mycket att låsa upp telefoner nu...

"A1 e vodaphones partner i österike eller?
Funkar då en telefon som e låst till vodaphone med A1?"

Svar nej, telefonen är låst som en svensk vodafonetelefon och fungerar inte med något annat sim än med ett svenskt vodafonesim. Men att låsa upp telefonen är ju en enkel match, sök lite på Google bara.

/H

funkar det även om tiden inte gått ut? jag har nästan ett år kvar på mitt abbonemang, och fick precis telefonen utbytt på försäkringen så jag har ett års låsning kvar till vodafone....

Fan jag har en sony ericsson
vågar man skicka in den för att få den upplåst.
Ingen som vet var man kan få det gjort i skåne annars???

En bra fraga:

Du kan köpa A1 eller Telering kontantkort, detta maste du göra direkt i Tele-ring affär eller A1 affär. Du betalar € 30 o far ett kontantkort för € 30, jag använder nu abbonemang via telering, da ringer du för 1 cent / min, o det kostar 5 Euro / manad. dock e du bunden i 6 manader, men det blir anda billigare än kontantkort. Men, med telering kontantkort ar det gratis att ringa till andra med Telering efter 22 pa kvällarna fram till 06:00 pa morgonen, med tanke att mkt planeras inför nattens fest / nasta dags akning vid de tiderna e det ett kanon kort eftersom man ringer gratis, ringer du dagtid kostar det ca 22 cent / min.

Du laddar upp det med 10, 20 eller 30 Euro, genom att ga till närmsta "TABAK" motsvarande Pressbyran, o köpa ett uppladdningskort.

Ha det gott i Anton!

Sorry Nojlas, men jag måste tyvärr gnälla på dig igen. (Vi gamlingar gör inget annat än gnäller..) Var du ens i närheten av att svara på frågorna som ställdes? Som jag förstod det undrade han om man skulle köpa svenskt eller österrikiskt kontantkort, och hur täckningen va? Som jag minns det är täckningen alldeles utmärkt i Anton i hela systemet, även om man hikar in i nån lite undangömd dal, men det va iofs förra året, kanske har blivit sämre täckning i år.. Eller var du ironisk? Du hatar mig nu va? Nojlas vännen min!

Jag kan berätta om min plan, åker till BG den 1 dec.
Har ett svenskt VF-kontantkort och har beställt tilläggstjänsten International Roaming Kontant (kostar 150:- för vanliga döda). Detta innebär att du får samtalen i utlandet mot faktura. Denna tjänst kommer jag främst att utnyttja på dit- och hemresa.
Har låst upp operatörslåset på jobbet, så den funkar med alles cardes.
Innan jag åker hemifrån så kommer jag lägga en medflyttning på alla mina samtal till ev. => att jag ej kommer att ta emot några samtal och alltså inte bli dubbeldebiterad för några mottagna samtal.

När jag kommer ner till Österrike så köper jag ett kontantkort på plats och spelar in mitt lokala kontantkortsnummer på mitt VF-kort.

Sen slår jag på min VF-tfn någon gång i veckan för att se om jag fått några sms (som inte kostar något att ta emot).

Smart va!?

Kontentan av det hela:
Köp ett kontantkort på plats och spara pengar!

// Heinz

Tillbaka
Topp