Modifiera Denali XT

Gunnar_G

Ny medlem
Modifiera Denali XT
Är det någon som har styvat upp sina denalis? Bytt plös? Satt i spoilers? Bytt innersko? Vad som hellst för att få dom lite bättre. Tips!

Går det att få tag på lösa styva plösar till denalis? Booster straps? Måste man till en bootfitter och vart finns dom?

Modifiera Denali XT
Plösarna är utbytbara. Men var försiktig när du skall dra bort den gamla. Värm upp flärpen som håller plösen med en hårtork. En av mina dojor har pajat just där en dag i 25 gradig kyla helt utan våld. Men Xt har den hårdaste varianten som std.
På Alpen ser man en del som bytt ut plösen på Lasern (den oranga dojan) och satt på Denalins plös.för att styva upp dom. Omvänt byter en del till en mjukare plös på Xt för att få den litet mer gångvänlig.
Om du tycker att Denali Xt är för mjuk ??? gör ju en hårdare innersko att hela ekipaget blir styvare.
Ett alternativ är ju en sprutinnersko. Men det blir ju mycket tyngre. Eller om du hittar en vanlig bra inersko från någon slalomdoja. Jag har vid tillfälle provat med en innersko från ett par gamla Salomon och det funkar.

Denali har kommit med en ny variant som heter TT som enligt Scarpa skall vara motsvarighet till Garmonts nya Adrenalin.

God Jul

Modifiera Denali XT
Jag har testat att ha mina strolz innerskor i ett par denali... det fungerade utmärkt...
om man har ett par sådanna hemma förstås. de går väl lös på 2500kr bara innerskon till strolz.

Modifiera Denali XT
Jag har också provat lite med mina Strolzinnerskor i ett par XT och visst styvar det upp en del. Dock tappar man ju halva anledningen till att köra dylika pjäxor - viktbesparingen. Viktskillnaden mellan ett par XT och ett par racingpjäxor med Strolzinnerskor ligger huvudsakligen just i innerskon, verkar det som.

Hur upplever du (Gunnar G) problemet med XT:n? (Jag har funderat på att köpa dessa, men är tveksam eftersom jag är lite fast i mina gamla Lange/Strolz).

HitMe

Modifiera Denali XT
Att Denali Xt skulle vara för soft håller jag inte med om. Alla pjuck utom rena racingdojor går ju mot mjukare flex. Kolla jibbgrabbarnas softisar.
Däremot är det klart att så fort man sätter i en sprutinnersko i en Rando doja har man gått ifrån iden. Jag satt just mina Denali på vågen 3,65 kilo med foaminnerskon i storlek 9
Fördelarna med en sko med gummisula och lätt vikt uppväger klart att den i vissa lägen inte känns som en racingsko.
Har man väl vant sej vill i alla fall jag aldrig gå till baka till hårda, kalla, hala, slalomskor.
Och har man en gång halkat av en luftig travers uppskattar man gummisulan ännu mer.
Men den som bränner slalomcarvers i isig pist har ju ingen nytta av gummisulor.

Modifiera Denali XT
Hej!
själv så går jag i ett par tunga och styva racing pjux, lite tyngre och ganska obekvämt på vägen upp... Mina polare har dock 2st plösar på xt:en och det funkar riktigt bra enligt dom.
Lycka till//Kalle

Modifiera Denali XT
Har satt en Raichle-plös på mina XT efter det att plösen började spricka i "vecket" över vristen. Det var tydligen ett inte helt ovanligt fel enl. butiken där jag köpte dem. Fick Raichle-plösen av butiken när jag påpekade att orginalet var lite väl mjuk Dessutom var den lite högre vilket jag tyckte var en förbättring...... Har dessutom thermoflexinnersko vilket kanske inte gör skon hårdare, men otroligt mycket skönare. Håller dock helt med dig om att det vore bra med en betydligt styvare sko utan att behöva gå upp i vikt. H

Modifiera Denali XT
Jag tycker absolut att XT är för mjuk. Inget snack om saken. Vissa kanske tycker den är bra, men vissa trivs ju i sina scarpa laser också. Vikten under knäna är helt oviktig för mig.
Det är inte så att jag är någon extremåkare alls, men känslan förstörs lite av sladderpjäxorna denali xt.

Jag kör stora delar av året men mina X-Wave 10 och har absolut inga problem att gå i dom, så länge det finns snö, ner till havsnivå. Problemet är att på försäsonen och sensäsongen så får man gå mer eller mindre för att ta sig till snön. Ofta över morän, vilket inte funkar i plastsulor. Då måste man ha ordentliga gummisulor. Och joggingskor med pjäxorna i säcken funkar ofta kasst.

kjf: Alltså två vanliga xt plösar ovanpå varandra?

Hawk100: Passar Raichle-plösar ovanligt bra, eller funkar det lika bra med andra plösar. Får man sånt gratis? Jag får väl glida in någonstans och fråga.

Jag skulle vilja ha en styvare plös, ett tjockt boosterstrap och så ska jag pröva med mina salomon innerskor tror jag. Så det är väl bara hem och snickra sen då.

Tackar för svaren

Modifiera Denali XT
Skall du ha styvare än XT. Skall du prova Garmont Adrenalin. Eller möjligen nya Denali TT
Garmonten har jag provat och den är betydligt mer racingbetonad styvare och med en mer upphöjd häl, så man står litet mer på näsan som i en racingdoja.
TT finns ej i svensk butik så det blir till att vänta på första alpresan för at prova.

Det är synd att inte alla skor har en angiven flexsiffra som salomon och några andra märken
Vilket skulle ge en grov uppskattning av egenskaperna.
Sista alternativet är att skruva på en Vibramsula på en racingsko. Jag har sett den lösningen.

Modifiera Denali XT
Gubbfan,s påpekande om hårdhetsgradering skulle ju vara bra. I väntan på det skulle det väl gå att från någon sajt med tester få fram något liknande, med dels mätta resultat och en allmän bedömning. Jag har sökt runt men inte hittat några tester på nätet.
Har någon lyckats bättre?

Jag har roat mej att från mina amatörmässiga bedömningar rankat vad jag har provat dels fältmässigt och i provrummet så att säga.
Från hårdast till mjukast

Garmont Adrenalin ungefär samma styvhet som Salomon med 9 som angivet flexindex.
Mycket fin innersko med mediumbredd på lästen.

Denali Xt med foaminnersko, snäppet mjukare ganska smal över tårna, rymlig på höjden över framfoten.

Följande 3 har ungefär samma egenskaper
Denali Matrix ser ut som Laser men med styvare skal och foaminnersko. Fjäderlätt 3 kg för ett par. Bredare läst än Denali Passar Dynafitbindning

Lowa Futtura Evo. Likvärdig med Denali Matrix. Mediumläst mycket välarbetad sko med bra innersko och bra spännen. Tysk kvalitet rakt igenom

Garmont Mega Ride. Fin sko välgjord. Lätt. Anpassad för Dynafit bindning

Softare
Scarpa Laser Ganska soft tidigare favorit bland uppförsåkarna innan Matrixen kom. Passar Dynafitbindning.

Mjukast
Nordica Tr 12.
Sko för ankfötter mjuka som galoscher. Ofta använd av pistörer och tränare.

Någonstans på skalan kommer in nya Dynafit som har flera modeller varav den tuffaste sägs vara på den övre hårdhetsskalan.

Har någon andra bedömningar vore det kul att få en reaktion

Tillbaka
Topp