Mögel i innersko

Fatboy

Aktiv medlem
Mögel i innersko
Jag brukar inte ta ur mina innerskor efter varje skiddag eftersom jag läst att man inte bör göra det (bland annat här). Normalt brukar jag torka dom varje dag med en Them-ic fläkt och sedan tar jag ur innerskon och sulan när jag kommer hem efter avslutat resa. Har nu varit i alperna och åkt i 6 dagar och tog då ur innerskon och sulan när jag kom hem och upptäckte då att innerskon möglat under sulan. Hur brukar ni göra med torkning? Om någon haft samma problem, hur fick ni bort möglet? Man andas ju inte så ofta i pjäxorna så det kanske inte gör så mycket men det känns ju inte så trevligt.

Mögel i innersko
Jag tar aldrig (kanske en eller två gånger om något ska justeras eller fixar på 100 dagars säsong) ur innerskon och jag har slutat använda mina fläktar, helt enkelt eftersom de inte behövs. De får stå och torka i något hörn, ej nära ett element.

Låter ju som du fått ner något slags förorening (bröd? ost?) mellan skal och innersko?

Mögel i innersko
la_grave sa:
Jag tar aldrig (kanske en eller två gånger om något ska justeras eller fixar på 100 dagars säsong) ur innerskon och jag har slutat använda mina fläktar, helt enkelt eftersom de inte behövs. De får stå och torka i något hörn, ej nära ett element.

Låter ju som du fått ner något slags förorening (bröd? ost?) mellan skal och innersko?
Det är inte mögel på utsidan av innerskon utan inuti, under sulan. Tror inte det kommit i några föroreningar. Men det är ju mycket ost i omlopp i Frankrike så man kan ju inte vara helt säker ?

Mögel i innersko
Frågar är vilken sorts ost, det kan vara av stor vikt :) Är det långt gånget kan det hänt hemma i förvaringen, bra att lägga några sådana fuktsamlande småpåsar som kommer i kläder, skor mm. Har du tur kan du få bort det mesta med nagalborste och tvål. Clas Ohlsson har en spray "youcoair" som funkar hyfsat med.

Min sambos pjäxor mår bättre av skofläkt på resan än utan iaf, jag vet allt för väl :)

Senast ändrad:
Mögel i innersko
Ättika brukar vara bra mot det mesta, även stinkande saker.
Annars kör jag värmestavar efter varje åkdag, ett måste för att hålla pjäxorna i skick.

Mögel i innersko
Testa bara gnugga bort möglet med grönsåpa. T-röd kan fungera bra men kanske är lite för starkt :). Eller bara skrapa bort det.

Jag tar alltid ur innerskorna och försöker torka de så snällt som möjligt. Upphängda över element eller i pannrum/avstängd bastu brukar vara bra. Ställer dem inte direkt på element eller i torkskåp. Om de inte lyckats torka till nästa dag vet man att stanken snart är nära :( Har sett torkar som fungerar genom att bara suga lutf (och därmed också fukt) istället för att spruta ner värme. En sån sugare är nog nästa inköp till skidutrustingen. Anledningen till att jag inte vill ha för mycket värme på dem är att de sväller upp och tappar formen (intuition wrap med deras formskum).

Macgyverlösning i Italien:

Senast ändrad:
Mögel i innersko
Anders_Nilson sa:
Man tar alltid ur innerskon för att slippa just mögel, dålig lukt och kalla tår.
Obegripligt att ni inte gjort det....
Klart som tusan att man ska ta ur innerskorna för torkning! Har man innerskor med snörning (race-style) sker det ju per automatik dessutom!
Japp, in i tvättmaskinen, 40 gr, chlorin (jodå...!), några tennisbollar och voilà, så jevvla rena! Ok, klorlukt kanske, går över.
Vad motiverar att INTE ta ur innerskorna?
...eh, ost i pjucken? Vad håller folk på med egentligen...?
Eder,
Ace DG

Mögel i innersko
Ace_DG sa:
Anders_Nilson sa:
Man tar alltid ur innerskon för att slippa just mögel, dålig lukt och kalla tår.
Klart som tusan att man ska ta ur innerskorna för torkning! Har man innerskor med snörning (race-style) sker det ju per automatik dessutom!
Japp, in i tvättmaskinen, 40 gr, chlorin (jodå...!), några tennisbollar och voilà, så jevvla rena! Ok, klorlukt kanske, går över.
Vad motiverar att INTE ta ur innerskorna?
...eh, ost i pjucken? Vad håller folk på med egentligen...?
Eder,
Ace DG
+1

Mögel i innersko
Jag kör med ättika istället för klorin. Det har räddat cykelskor och andra träningsskor. Man luktar lite sill ett tag men det är bättre än att stinka kattpiss. Innerskorna till pjäxorna har klarat sig i 1,5 säsong sedna jag böjade ta ut dem varje dag.

Mögel i innersko
Anders_Nilson sa:
Har du provat att inte göra det? Jag slutade med det pga omöjligt att få i Strolz någon gammal modell och det hände ingenting alls. Pjäxorna var torra, luktade inte (prova rena strumpor) och inget mögel i slutet på säsongen (då jag tog ur dem för att fetta in).

Mögel i innersko
Anders_Nilson sa:
Jag vet inte om ni åker runt med sockiplast-pjux, men mina dojjor är iaf inte bara att "ta ur" och "stoppa i" bara sådär. Det kräver smörjning med nåt fett för glid, värmning av skal och en jävla vilja. Det känns inte som om innerskon skulle palla den behandlingen speciellt många gånger utan att ge upp helt. Dessutom störigt om de diverse moddar, kilar, rampplattor och jox som lever där nere får chans att flytta på sig.

Jag tar bara ur dem om jag ska mecka. Annars finns det väl ingen anledning. Med lufttork blir de helt torra på två-tre timmar ändå. Mellan innersko och skal kanske det mörsar till sig lite i längden, men det märker man ju inte ändå. Torkar dessutom på sommaren. Eventuellt.

Mögel i innersko
På riktigt? Var åker ni?
Innerskorna blir blöta av att vara ute, antingen från snö som kommer krypa in eller av kondens av att man blir omväxlande var/kall och befinner sig ute.

Hoppade över att ta ur en Stroltz innedojja efter avslutet en gång på 90-talet, packade ner dem och åkte hem, packade upp och tog ur dem en vecka senare och då var de gröna, efter det alltid.
Mina racepjuck är ju snörade så då åker de ju i och ur hela tiden, mina FT och Scarpa är ju neopren så de ska verkligen ut och luftas, tjejens Stroltz och kidsens behöver oxå få luft för att må bra.

Klart att det behövs lite teknik men svårt är det f-n inte.
Ni får helt enkelt gå i Farbror Dic's pjäxskola, sen kan ni komma tillbaka och göra rätt...

Mögel i innersko
Anders_Nilson sa:
På riktigt? Var åker ni?
Innerskorna blir blöta av att vara ute, antingen från snö som kommer krypa in eller av kondens av att man blir omväxlande var/kall och befinner sig ute.

Hoppade över att ta ur en Stroltz innedojja efter avslutet en gång på 90-talet, packade ner dem och åkte hem, packade upp och tog ur dem en vecka senare och då var de gröna, efter det alltid.
Mina racepjuck är ju snörade så då åker de ju i och ur hela tiden, mina FT och Scarpa är ju neopren så de ska verkligen ut och luftas, tjejens Stroltz och kidsens behöver oxå få luft för att må bra.

Klart att det behövs lite teknik men svårt är det f-n inte.
Ni får helt enkelt gå i Farbror Dic's pjäxskola, sen kan ni komma tillbaka och göra rätt...
Då har vi inte samma upplevelse. Jag har säsonger med 30-110 dagar på snö, och många av den med sjöblöta fötter inkl vadning över bäckar och sånt. Men har inte haft några problem alls med att inte ta ut innerskorna. Aldrig nåt mögel. Alltid torra på morgonen. Vi snackar alltså i vissa fall flera år mellan urtagningarna.

Mögel i innersko
MarkusO sa:
Då har vi inte samma upplevelse. Jag har säsonger med 30-110 dagar på snö, och många av den med sjöblöta fötter inkl vadning över bäckar och sånt. Men har inte haft några problem alls med att inte ta ut innerskorna. Aldrig nåt mögel. Alltid torra på morgonen. Vi snackar alltså i vissa fall flera år mellan urtagningarna.
Inte utan någon hjälp av tekniska hjälpmedel, typ värmare, torrkskåp, avfuktare eller vad du kör?
Och har svårt att tänka mig att de inte luktar :)
Det är inte så att jag inte har erfarenhet, har jobbat med det är sen förra seklet.
Gå in i vilken hyra som helst och dra ett djupt andetag i närheten av pjäxdelen och tala om för mig hur det luktar.
Ni gör naturligtvis som ni vill men att komma dragande med att det skulle vara svårt eller extremt krångligt att ta ur innerskorna ur pjäxorna och sen ta det som en ursäkt köper jag inte.
Träffar alltför många skidåkare och skidlärare varje år som man får be ta ut pjäxorna ur rummet för att de lever ett eget liv....

Mögel i innersko
Det skiljer enormt mycket på olika innerskor när det gäller hur svårt det är att ta ur dom ur skalet. Att ta ur mina originalinnerskor i mina varjedagpjuck Lange RS är superenkelt och går att göra även med ett kallt skal. Det kan man göra varje kväll om det är blött före och man är mer noga än mig. Att ta ur mina komfortsprutade Atomicinnerskor ur samma skal kräver lite mer kraft, men det går utan problem om man har vanan inne framförallt ur ett rumstempererat skal. Problemet är att det sitter en del limmade distanser, hälgreppsjustering och tejpade värmesladdar som kan lossna och ofta kräver justering och omtejpning varje gång man tar ur innerskon, men jag gör det ändå en gång i veckan ca eller när jag inte ska åka på en längre period. Jag har aldrig haft några problem med mögel, förutom en gång när jag glömde att packa upp pjäxorna ur pjäxbagen efter sista (vårsnö-) skiddagen på säsongen och lät dom stå hela sommaren och halva hösten i en stängd bag.

Att ta ur mina prestandainriktade Strolz sprutade med uppvärmt skum av den hårdaste typen är en helt annan division i svårighet däremot. Och att sätta i dom igen är än värre. De är sprutade i ett skal av en storlek mindre än innerskon och innerskorna går inte att böja överhuvudtaget i någon ledd förutom längst fram i tån. De går inte att ta ut utan att värma upp skalet och använda sig av en skalseparator med två krokar som drar isär skalet med hjälp av en skruvtving. De går inte att dra ut utan att ha sönder något, utan måste lyftas ut mer eller mindre rakt upp. Uppvärmningen måste ske med noggrannhet så att man inte värmer så pass mycket att tryckningar återställs, men ändå värmer nog för att kunna öppna upp skalet. Ingen bootfitter har lyckats hittills utan liknande verktyg, trots att de går in med samma attityd som Anders_Nilsson. Oftast får jag ta ut innerskon själv efter att alpbyns egen Fabror Dic har slagit ett antal knogar blodiga och gett upp efter en halvtimme. Mögel eller ej. De innerskorna får vara kvar i skalen så länge jag inte ska göra någon åtgärd på passformen eller pjäxorna ska ställas in på sommarvila. Man är ju inte så sugen på att lägga en halvtimme på att värma skalen och ta fram verktyg varje morgon innan åkning. Jag kör alltid torkfläkt i ett antal timmar i dom utan att ta ur innerskorna och det har fungerat bra hittills.

För övrigt har jag ofrivilligt testat att inte använda torkverktyg (fläkt eller element) några gånger när jag har glömt dessa. Det fungerar inte för mig. Jag svettas förmodligen rejält mycket mer om fötterna än la_grave för mina pjäxor är i princip dyngsura efter en hård åkdag och de är tydligt blöta även på morgonen efter om jag inte har kört någon form av elektrisk tork. Om de står i rumstemperatur tar det betydligt mer än en kväll och en natt innan de torkar.

Senast ändrad:
Mögel i innersko
Anders_Nilson sa:
MarkusO sa:
Inte utan någon hjälp av tekniska hjälpmedel, typ värmare, torrkskåp, avfuktare eller vad du kör?
Och har svårt att tänka mig att de inte luktar :)
Det är inte så att jag inte har erfarenhet, har jobbat med det är sen förra seklet.
Gå in i vilken hyra som helst och dra ett djupt andetag i närheten av pjäxdelen och tala om för mig hur det luktar.
Ni gör naturligtvis som ni vill men att komma dragande med att det skulle vara svårt eller extremt krångligt att ta ur innerskorna ur pjäxorna och sen ta det som en ursäkt köper jag inte.
Träffar alltför många skidåkare och skidlärare varje år som man får be ta ut pjäxorna ur rummet för att de lever ett eget liv....
Hyrställe: som sagt, prova rena ullstrumpor. Jag har inga som helst luktproblem med mina pjäxor (eller andra skor för den delen). Låter som ditt umgänge borde fundera över sin fothygien. Ett hett tips är ju att inte använda samma skor varje dag.

Det var extremt svårt på Strolz. Jag var med dem på AG vid något tillfälle och det krävdes två svettiga personal samt någon silikonspray och 20 minuter för att få ut dem, och lika mycket för att få in dem igen. Själv brukade jag få hitta något ställe där jag nådde upp till taket så jag kunde ta spjärn uppifrån för att få ner dem. Och då var de rumstempererade. Vill inte tänka på hur det hade gått om jag hade gjort det med kalla skal.

Jag vet inte varför pjäxor nödvändigtvis skulle bli särskilt fuktiga. Har du för varma strumpor på dig? Eller för mysiga innerpjäxor? Finns väl ingen anledning att innerskor ska bli fuktigare än ett par randsydda mockaskor som man haft på lika länge? Pjäxor vädrar man ju dessutom oftast mellan åken? Enstaka gånger får man kanske ner snö men den brukar ju stanna i skaftet och påverkar ju inte fukten runt själva foten.

Hur ofta tar du ut sulor i vanliga skor? Brukar de mögla?

Mögel i innersko
MnO sa:
Det skiljer enormt mycket på olika innerskor när det gäller hur svårt det är att ta ur dom ur skalet. Att ta ur mina originalinnerskor i mina varjedagpjuck Lange RS är superenkelt och går att göra även med ett kallt skal. Det kan man göra varje kväll om det är blött före och man är mer noga än mig. Att ta ur mina komfortsprutade Atomicinnerskor ur samma skal kräver lite mer kraft, men det går utan problem om man har vanan inne framförallt ur ett rumstempererat skal. Problemet är att det sitter en del limmade distanser, hälgreppsjustering och tejpade värmesladdar som kan lossna och ofta kräver justering och omtejpning varje gång man tar ur innerskon, men jag gör det ändå en gång i veckan ca eller när jag inte ska åka på en längre period. Jag har aldrig haft några problem med mögel, förutom en gång när jag glömde att packa upp pjäxorna ur pjäxbagen efter sista (vårsnö-) skiddagen på säsongen och lät dom stå hela sommaren och halva hösten i en stängd bag.

Att ta ur mina prestandainriktade Strolz sprutade med uppvärmt skum av den hårdaste typen är en helt annan division i svårighet däremot. Och att sätta i dom igen är än värre. De är sprutade i ett skal av en storlek mindre än innerskon och innerskorna går inte att böja överhuvudtaget i någon ledd förutom längst fram i tån. De går inte att ta ut utan att värma upp skalet och använda sig av en skalseparator med två krokar som drar isär skalet med hjälp av en skruvtving. De går inte att dra ut utan att ha sönder något, utan måste lyftas ut mer eller mindre rakt upp. Uppvärmningen måste ske med noggrannhet så att man inte värmer så pass mycket att tryckningar återställs, men ändå värmer nog för att kunna öppna upp skalet. Ingen bootfitter har lyckats hittills utan liknande verktyg, trots att de går in med samma attityd som Anders_Nilsson. Oftast får jag ta ut innerskon själv efter att alpbyns egen Fabror Dic har slagit ett antal knogar blodiga och gett upp efter en halvtimme. Mögel eller ej. De innerskorna får vara kvar i skalen så länge jag inte ska göra någon åtgärd på passformen eller pjäxorna ska ställas in på sommarvila. Man är ju inte så sugen på att lägga en halvtimme på att värma skalen och ta fram verktyg varje morgon innan åkning. Jag kör alltid torkfläkt i ett antal timmar i dom utan att ta ur innerskorna och det har fungerat bra hittills.

För övrigt har jag ofrivilligt testat att inte använda torkverktyg (fläkt eller element) några gånger när jag har glömt dessa. Det fungerar inte för mig. Jag svettas förmodligen rejält mycket mer om fötterna än la_grave för mina pjäxor är i princip dyngsura efter en hård åkdag och de är tydligt blöta även på morgonen efter om jag inte har kört någon form av elektrisk tork. Om de står i rumstemperatur tar det betydligt mer än en kväll och en natt innan de torkar.
Jag känner verkligen igen din Strolzupplevelse. Och då hade jag inte fel storlek. Jag blev inte genomsvettig av skidåkningen men däremot av att få i innerskorna första dagen, som bara blev halv pga detta.

Mögel i innersko

@la_grave Jag har ju inga problem med mina men det verkar ju vara som en hel del andra har det.
Skulle aldrig drömma om att använda något annat än ullstrumpor och har aldrig skor mer än en dag i taget, inte en chans.
Men när du säger att dina pjäxor är torra efter en dag i backen så tror jag bara inte på det, dels därför att ett par varma fötter som möter ett plastskal som möter kyla kommer att alstra kondens i skalen = fuktiga innerskor, och en dag med lite matande i vårslask utan blöta pjäxor finns inte, om man inte spenderat den på afterskin.
Skumt att det skiljer så mycket på Stroltzen eftersom det aldrig varit några problem med tantens, och helt utan silikonspray, jag har aldrig haft de skalen eftersom jag tycker de suger med innerskon har jag haft ett par ggr och har inte upplevt det som svårt att få ur men visst

Mögel i innersko
Anders_Nilson sa:
@la_grave Jag har ju inga problem med mina men det verkar ju vara som en hel del andra har det.
Skulle aldrig drömma om att använda något annat än ullstrumpor och har aldrig skor mer än en dag i taget, inte en chans.
Men när du säger att dina pjäxor är torra efter en dag i backen så tror jag bara inte på det, dels därför att ett par varma fötter som möter ett plastskal som möter kyla kommer att alstra kondens i skalen = fuktiga innerskor, och en dag med lite matande i vårslask utan blöta pjäxor finns inte, om man inte spenderat den på afterskin.
Skumt att det skiljer så mycket på Stroltzen eftersom det aldrig varit några problem med tantens, och helt utan silikonspray, jag har aldrig haft de skalen eftersom jag tycker de suger med innerskon har jag haft ett par ggr och har inte upplevt det som svårt att få ur men visst
De är inte torra, men de är inte fuktigare än ett par lågskor i skinn jag haft på mig under en vanligt arbetsdag på kontoret. Och sådana torkar ju utan några åthävor till dagen därpå.

Har aldrig upplevt att några skal jag haft har läckt fukt utifrån, i alla fall inte i någon märkbar omfattning. Vet att jag någon gång vadade i 5-10 cm bäck och kände att det blev kallt om fötterna och trodde att det läckt in, men det var bara det nollgradiga vattnet som kylt av.

Tillbaka
Topp