Mojo och Fujative, bra kombination?

Shine

Ny medlem
Jag har ett par mojos från i våras som jag har provat 1 dag i stryn och dom va väldigt sköna men nu så ska jag köra en säson i verbier och jag tror att jag behöver ett par skidor till eftersom jag nästan uteslutande kommer att köra i park/offpist.

Mina Mojos e 186 och inte mittmonterade och själv är jag 180. Dom köpte jag för att använda som BClagg under säsongen och ett par andra som parkplankor därför köpte jag dom så långa. Men jag e lite osäker på hur jag ska göra, ska jag köpa ett par fujative till parken eller ett par riktigt feta och köra mittmonterade mojos i parken? Eftersom pengar tyvärr är en aspekt som vägs in så är det än så länge bara fujative som är aktuella...

Alltså: Mittmontera Mojosarna och köpa ett par riktigt feta eller köpa ett par Fujative o mittmontera dom o sen köra på mina mojos i pudern?

jag tycker du ska köpa ett par fujative 180 med look p12 för 2900 på www.sport-conrad.de. det gjorde jag.

Annars finns det ju en mängd andra alternativ, Salomon 1080, Armada AR5, Scratch.
Men Fujative är ju jäkligt bra för att vara så billig, 2900 kr på Sportconrad.

Så mittmontera ett par fujative!
Dina MoJos tycker jag du ska ha kvar ute i pudret.

andra alternativ: Armada AR5 hahahaha, han ville ju ha ett par lite billigare, Ar5 är inte direkt billiga här i sverige

tack så mycket för tipsen, jag har redan ett par bindningar hemma så jag betalar bara 2100 för fujativen inkl frakt. Dock e jag lite tveksam på längden, eftersom det ska vara ett par rena parkskidor så funderar jag på 169:an för det är väl så att k2 bara mäter den yta som har kontakt med snön, alltså är de lite längre än vad som anges?

stämmer bra^. Om du anser dig vara en duktig parkåkare som verkligen satsar i de största hoppen så kanske du bör ha en lite styvare skida i åtanke. Tänker mest på dina landningar. Lättare att rädda en landning i baksätet med ett par lite styvare skidor än fujative. Själv har jag inte mycket till övers för dem ö.h.t. Utan att veta hur mycket du väger så skulle jag nog ändå ge dig rådet att kanske kolla mot scott p3, K2 public enemy eller ngn av dynastar jibbskidorna. Dessa är såklart lite dyrare men är å andra sidan betydligt roligare i pisten.

OT: "jag tycker du ska köpa ett par fujative 180 med look p12 för 2900 på www.sport-conrad.de. det gjorde jag." - hahaha. Årets skönaste/sämsta motivering.

ifall du ska göra en helsäsong så borde du helt klart satsa på ett par bättre pudder lagg. Inte något större fel på Mojon men i jämförelse med tex K2 Made`n ak, Line prophet 100, Völkl gotama, såär dom inte i närheten av samma flyt i pudret(vilket vi får hoppas att det blir många dagar i år) + att alla dessa modeller funkar över hela berget. Mojon funkar ju heltklart i park+ pipen ochså Men om du hellre hänger i parken kanske du har sattsat rätt

Bo87 det finns inte en chans i världen att det gick på 2900 totalt, det vore ju som att köpa endast skidan från alpingaraget, utan frakt. Skidan kostar 209 Euro (1 925 kr) och bindningen 179 Euro (1 647 kr) så antingen så räknar du eller Sportconrad väldigt fel. Jag får det iaf till 3572.

Cougah
jag betalade 2870 för mina fujatives 179 på sportconrad.de de kostar nämligen 279 euro med bindningen look p12 + frakt på 22e slutade notan på 301euro lr ca 2900kr
paketpris kallas de :D

alpingaraget=DYRT
Sportconrad= BILLIGT!!!!!

Den enda som är rätt ute här tycker jag är Sethrobmorrison. Att dra ner till Verbier en hel säsong och inte ha några större skidor än ett par Mojo 186 känns dumsnålt. Mindre kan ju knappast behövas tycker jag. 186:orna måste ju funka fullt tillräckligt bra i parken för dig som är så pass lång. Park i all ära, men det är ändå puderdagarna som är de bästa och roligaste dagarna. Kör Mojo som jibb/bcjibb/everyday och komplettera istället med ett par "riktiga" offpistlagg för större åkning. Om det är den första säsongen du gör (vilket jag helt fritt antar att det är iom att du ställer den här frågan), kommer du att utveckla din offpiståkning väldigt mycket under säsongen. Verbiers terräng innehåller en hel del linjer av allra högsta klass och du kommer säkerligen att inspireras av stämningen där. Framåt mars-april kommer du troligtvis tycka att Mojon är för liten och snäll. Att handla på plats i Verbier är dyrt. Kitta upp med ett par relativt lättåkta 100mm/190cm redan på hemmaplan och du kommer garanterat att komma längre i din utveckling i lössnön och antagligen också använda den som varjedagskida senare på säsongen. Exempel på tänkbara modeller är Fischer Big Stix 106/10.6/Prophet, Watea 192, Ross B4 195, Salomon AK Lab 195, K2 Made´n osv. Att handla en ren puderskida i 110-120mm-klassen är nog lite overkill i det här läget.

Glöm inte heller aspekten att grejor nästan alltid pajar på något sätt under en alpsäsong, och då speciellt offpistskidorna. Skidorna kommer att gå många dagar och stensmällar inträffar ofta. Kanter och boxar trycks och skidor delaminerar. Därför är det ett hett tips att se till att man har minst ett par offpistskidor extra som man kan ta till när epoxyt härdar eller när man väntar på beslut i reklamationsfrågor. Visst kan man hitta beggade billiga grejor på plats, men oftast finns det inte något bra och billigt just den dagen man behöver dom. Att behöva kaska runt på ett par Fujative en bra nysnödag känns som ett skrämmande scenario som i största möjliga mån bör undvikas.

ok tack så mycket för din expertis MnO, du verkar onekligen kunna din sak... Då ska jag alltså inleda en sökning på ett par rena puderskidor. Tack alla som hjälpt till eller iaf försökt hjälpa

Shine> Nja, det var väl inte riktigt så jag menade.

Ur mitt ovanstående inlägg:
"Kitta upp med ett par relativt lättåkta 100mm/190cm redan på hemmaplan och du kommer garanterat att komma längre i din utveckling i lössnön...--... Att handla en ren puderskida i 110-120mm-klassen är nog lite overkill i det här läget."

Med 190cm 100mm-skidor menar jag INTE puderskidor, utan allroundskidor med tydlig offpistinriktning. Givetvis gör du inte bort dig om du handlar ett par ännu bredare rena puderskidor som tex Sanouk eller liknande, men jag tycker nog att eftersom du "bara" har Mojon blir steget lite väl långt. En 100mm-skida som tex Watea ger tillräckligt mycket prestanda i nysnön och den kommer att gå bättre än en puderskida de allra flesta dagarna. Det allra bästa är såklart att handla upp sig på både och, men det lär knappast vara aktuellt för din del om ekonomin är begränsad. Ska det handlas ett par är ett par 100mm:are prio ett enligt mig.

Är ett par 183 gotama som skulle kunna passa för att kompletera med? Efter att ha läst recensionera så verkar den onekligen vara en kul skida som funkar lite överallt. Stämmer det?

Jag personligen gillar inte årets modell av Gotaman, men det finns andra som talar varmt om dess egenskaper. Det är en högst personlig åsikt och den baseras på att skidan helt enkelt inte visar upp de egenskaper som jag söker hos en skida. Jag tycker att Völkl har fipplat bort mycket av snärten och åkgläjden som fanns hos tidigare versioner till förmån för en mer dämpad, gummiaktig och död känsla. Jag uppfattar det som att Völkl har tagit bort en del eller all metall ur konstruktionen för att distansera Gotama i egenskaper i jämförelse med Mantra, den nya högprestandaskidan i Völkls allroundhylla. Det kan tyckas tvetydigt att påstå att metallen är borta, samtidigt som jag säger att skidan är mer dämpad, men jag pratar mer om snökontakt och impulsförmedling mellan snö och åkare än om metallartad dämpning i dess rena form. Det här har jag inga som helst belägg för, utan det är enbart känslan jag fick när jag testade 06:an i början av förra vintern.

Med tanke på att de flesta andra här på Fr ger positiva omdömen angående Gotama 2006 har jag funderat på om det kan ha varit så att jag hade oturen att få testa några förproduktionsskidor som inte hade samma uppbyggnad som slutprodukten. Kanske var dom Gotama jag testade slipade på något udda sätt av någon okunning butiksanställd. Svaret kommer man väl få i samband med skidtestarhelgerna senare under hösten då jag förhoppningsvis får tillfälle att testa skidan en gång till. En alternativ förklaring till de positiva omdömena kan dock vara att den allmänt rådande okritiska "alla skidor jag själv äger är fan bäst"-attityden även dominerar dessa recensioner. Det är svårt att hitta negativa omdömen om skidor på den här sidan. Även om man kollar på skidor som man själv vet suger rutten purjo (därmed absolut inte sagt att Gotama gör det) finns det vanligen en trave med överpositiva kommentarer, oftast skrivna i omedelbar tidsmässig närhet till den aktuelle skribentens inköp.

Diskussionen ovan till trots tror jag att Gotama är ett bra val för dig. Du har kvar lite av jibbkänslan i botten och du verkar ju vara en inbiten jibber. Men längden... 183? Nej, nej, nej. 190 ska du ha tveklöst om du inte är väldigt lätt för din längd (typ under 70kg). Gotaman känns kortare än vad måtten anger, mycket tack vare den massiva tipen som gör att det försvinner mer aktiv yta av twintipen än hos andra twins.

MnO du är numera min idol här på freeride. Inte nog med att du sitter inne på en massa information och expertis så är du snäll och delar med dig av den också. Faktum är att det är förra årets modell som är intressant eftersom det finns dom som säljer den här på köp&sälj delen. Jag väger faktiskt för tillfället bara 72 kilo men bygger förhoppningsvis upp lite muskler och den annons som jag finner mest intressant är på ett par 183 Gotama från förra året. Tack MnO!

Tillbaka
Topp