Mongo/vänsterhändt

Mongo/vänsterhändt
Halloj!

Ett litet dilemma här;) Jag är vänsterhändt och på longboarden kör jag mongo!
När jag ska slajda så tar jag min vänstra hand och slajdar åt vänster, och det går ju inte:;)

Idag gjorde jag vänster hand och slajda åt höger, det kändes lite ovant och jag ramlar lite då och då!
Men frågan är kommer jag vänja mig vi detta nån gång så det inte kommer kännas ovant?

Senast ändrad:
Mongo/vänsterhändt
ChRizyBoOy sa:
Halloj!

Ett litet dilemma här;) Jag är vänsterhändt och på longboarden kör jag mongo!
När jag ska slajda så tar jag min vänstra hand och slajdar åt vänster, och det går ju inte:;)

Idag gjorde jag vänster hand och slajda åt höger, det kändes lite ovant och jag ramlar lite då och då!
Men frågan är kommer jag vänja mig vi detta nån gång så det inte kommer kännas ovant?
Ett till dilemma är att sättet du pushar på och vilken hand du äter med spelar ingen roll när du slidear.

Samt så har du inte skrivit om du åker regular eller goofy vilket borde vara grundläggande om man använder ord som vänster och höger istället för toe/heelside samt fram/bakhanden

Vad menar du med...
1. "på longboarden kör jag mongo"
2. "När jag ska slajda så tar jag min vänstra hand och slajdar åt vänster"
3. "Idag gjorde jag vänster hand och slajda åt höger"

Vad gör du med händerna? Sätter dom på huvudet, röven, brädan, marken eller upp i luften? :/

Senast ändrad:
Mongo/vänsterhändt
Mongo? Skulle det vara kul eller? Ingen förstår om du menar goofy eller regular...

Mongo/vänsterhändt
Sorry, för oförklarigt min vän fattar inte så mycket om longboard, det var han som skrev;)

Kör regular och när jag slajdar så brukar jag ta min vänstra hand på marken och sen slajda åt vänster...

Men de är väll helt enket bara vänja sig vid att ta vänster hand och svänga åt höger istället, eller?

Mongo/vänsterhändt
felix sa:
Mongo? Skulle det vara kul eller? Ingen förstår om du menar goofy eller regular...
Kan va mongo som att pusha mongo vilket är att pusha med framfoten (om nu ingen visste det)
ChRizyBoOy sa:
Sorry, för oförklarigt min vän fattar inte så mycket om longboard, det var han som skrev;)

Kör regular och när jag slajdar så brukar jag ta min vänstra hand på marken och sen slajda åt vänster...

Men de är väll helt enket bara vänja sig vid att ta vänster hand och svänga åt höger istället, eller?
När jag slidear sätter jag alltid ner framhanden, håller dock nu på att lära mig predrifts (
) och då använder man bakhanden

Det viktigaste är ju dock att du får in känslan i hur brädan släpper osv, kör på det sätt du tycker är skönast bara!
Finns inga rätt och fel :)

Mongo/vänsterhändt
Men om jag ska göra en 180 slide och jag tar min vänstra hand och sedan ska slida åt vänster blir det ju lite svårare för mig eller? Eftersom jag kör goofy/mongo
Därför försöker jag lära mig 180 slide med höger hand fasst slajda åt höger? Då blir det ju riktigt så att säga eller? Så alltså borde det finnas rätt och fel, eller iallafall enklare och svårare;)
För om jag ska göra en 180 slide så måste jag ju trycka med bakfoten=;)

Mongo/vänsterhändt
Nej, mongo har inget med det här att göra!
Det jag undrade var om: så som jag sliedar, är det svårare eller likadant?
Och om jag ska ändra håll (det ska jag nog?)... Kommer jag vänja mig någon gång?

Mongo/vänsterhändt
okay ... nu ger jag upp på er och skriver det som är vanligast!

Toe side predrift: Man håller framför hälen med framhanden och sätter i bakhanden i asfalten snurrar i bästa fall 90 och sen tillbaka

Toe slide: man sätter ner BÅDA händerna och gör en 180, sen kan man ju bara sätta ner en men det är överkurs i början

heel side predrift / heel slide: Man håller bakhanden på brädan mellan tårna (eller om man är duktig så håller man upp den i luften framför sig), och sätter i framhanden bakom sig gör lite mindre än 90 sen tillbaka eller en 180

THATS IT, sen är det bara variationer

edit: Hur detta ser ut i praktiken kan ni kolla på i dessa filmer
heel side predrift ->
toe side predrift ->
toe slide pendel (180 till 180 tillbaka) ->
heel slide (rätt kass video men du ser ju hur han håller händerna, dom bättre står upp eller skippar att hålla i brädan med bakhanden) ->

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp