Monoskijakten.

twixie

Ny medlem
Monoskijakten.
Jag har totalt snöat in på monoski nu och måste pröva det, NU! Men jag behöver lite hjälp, till att börja med skaffa en monoski och då vill jag veta hur lång den ska vara. Jag är 165cm. Montering av bindning, mittmonterad, fram- eller bakmonterad?

Bor i Funäsdalen så om någon i närheten kanske vet nån/nått/något som jag bör veta så säg för fan till!

Simma lugnt!

Monoskijakten.
Kul att du upptäckt framtiden... MONO!! Jag är själv på jakt efter en ny mono då jag kört sönder min gamla. Den tyckte jag var sjukt rolig, framförallt i puder. Så hör av er om ni har nåt till salu.

Den var ganska kort, kanske 5 cm kortare än jag själv, bakmonterad, pintail och relativt mjuk. Det var nog en riktigt bra nybörjar-mono, då en längre och styv variant antagligen blir svårare att hantera. Det svåra enligt mig är inte att köra (rimligt) fort med monon, utan snarare att köra långsamt. Det blir många roliga vurpor de första gångerna man kliver av sittliften =)

Senast ändrad:
Monoskijakten.
Om det är någon som hittar en gammal mono som ligger och dammar hemma så är jag alltid intresserad av att köpa!

MVH Erik

Monoskijakten.
Verkar vara hur ont som helst på begangnade monos. Lite synd, tycker ju att det borde finnas mängder av dom i folks vedbodar och vindar efter monoflugan på 80-talet. Jag är ju inte den som är den och åker på en 80-talare, tror fan bara det blir en skönare kännsla med en gammal mono. Hem och tjata på era föräldrar!!

Monoskijakten.
Jag tycker det är askul att åka på gammla skidor. Antika grejer är coolt, tycker jag. Visst är det bättre grejer nufötiden men som sagt jag vill köpa en begangnad för att testa. Kanske inte alls gillar att åka mono men jag måste ju pröva för att veta. Och jag tar gärna en 80-talare då för jag tror att prinsipen och saken blir densamma.

Har kikat lite på duretsen men är lite osäker om jag ska satsa på en utan att först prövat.

Monoskijakten.
Håller helt och hållet med Valdermarz... och jag åker mono så jag vet :) Håller dock även med dig Twixie att antika prylar har även sin charm när det gäller åkningen... Men det blir ju på nått sätt en helt annan typ av åkning på gamla prylar.

Men Twixie har lovat din kollega Maja (Hon hälsar föresten) att jag ska ta med mig lite monos upp till funäsdalen när jag kommer dit v.4.. Kommer förhoppningsvis ha med någon mono som har bindningar som passar dina fötter.
Dock är problemet att skidorna som jag tänkte låna med mig upp finns i Göteborg och jag i Linköping. Så om du vet någon som åker Göteborg -> Linköping inom närmaste tiden eller kanske tillochmed Göteborg -> Funäs, och kan ta med sig lite monoskis så får du höra av dig!

Monoskijakten.
Fan vad grymt! Man skall inte ge sig för då kommer man ingen vart :D Jag ska hålla ögon och öron öppna och kika lite med folk så dom kommer upp hit. En monosession utan dess like!

Majsan kan man lita på! :D

Monoskijakten.
haha, jag håller med alla! det blir ju "annan" känsla med antika prylar, men "skönare", vettefan....
darn, blev sugen på mono nu helt plötsligt....äre nån som har begagnad till salu ;)

Monoskijakten.
valdermarz:
Haha, så det är alltså pulka-jibbern Benny som är ute och slirar på freeride! Det var inte igår det... Söööött! Är du nått i norpan nu för tiden.. vi borde ju ta och dra med Leffe och ta en tur till Yxbacken.

twixie:
Japp.. och efter v.4 kommer du vara fast i monoski-träsket!
...om det kan fixas transport för brädorna från görteborg förståss.....

Monoskijakten.
En ska göra så gott en kan :) man kanske kan köra upp dom med bussgods till dig i linkan om inte annat. Det brukar ju inte kosta så mycket. Och det kan man ju ställa upp på. Allt för konsten!

Monoskijakten.
Har nu lyckats få tag på transport för skidorna nu... och det blir gratis eftersom det visade sig att han som kör själv är gammal monoskiåkare och bara var glad att han kunde hjälpa till :)

Benny du får ta och hälsa Cham från mig!

Monoskijakten.
Fan vad det är härligt med människor som ställer upp :) Det här kommer bli så jävla bra! Jag är peppad till tänderna!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp