Monster 82 vs Scott Aztec Pro vs Karma

ViktorH

Ny medlem
Som alla andra ska jag nu köpa skidor till årets säsong och behöver lite bra diskussion kring mina alternativ. Jag är 185, väger 75kg. Åker så mycket offpist som bjuds, men trotts detta blir det ju en hel del pist. Blandar mycket fart med mindre skärade svängar i pisten. Åker nästan ingen park alls (landar jag baklänges är det oftast ett misstag), men planerar att lära mig lite mer.

Jag söker alltså en allroundskida som kan passa dessa behov, och har tittat närmare på följande modeller. Är ute efter något med hyfsad midja (runt 80) men samtidigt lite mindre svängradie (runt 20) och som är fartstabil.

HEAD MONSTER 82: Verkar passa mina behov perfekt. Har åkt lite på den klassiska Monster 75 och gillade den starkt. Dock tyckte jag denna va lite tråkig att svänga på och är därför lite rädd att den nya 82:an är liknande

Scott Aztec Pro: Har inte åkt på den men har hört possitiva ord om den. Fastnade för den för att den hade liten svängradie=antagligen kul i pist. Verkar dock mindre fartstabil och lite sämre i offpisten.

Völkl Karman: Har ju fått mycket bra recensioner och finns att köpa på sport-conrad. Mest orolig för svängradien som är lite större. Verkar annars bra och stabil i pist och har bättre midja för offpisten. Påverkar twintipen skidan negativet?

Hade varit roligt att höra lite tankar om dessa modeller!

Undrar också var det är bäst att köpa Head och Scott eftersom sport-conrad inte har dessa i sitt sortiment!? Har hört mycket negativt om markerbindningarna. Jag har ett par bra bindningar på mina förra skidor, hur funkar det att använda dessa på de nya? Svårt att montera, och var vänder man sig?

Tacksam för all hjälp!

Jag försöker få upp den här, då jag är nyfiken på flera av samma frågor som du. Har du hittat några svar själv?

Hej hej!

Tyvärr kan jag bara ge råd om Monster 82:an då de är de enda av ovanstående par jag testat.

Jag tror nämligen att M82:an skulle passa dig perfekt!
Jag upplevde stor skillnad på Monster 77 och Monster 82..
(ej testat 75:an... vill ändå tro att 75:an och 77:an är hyffsat lika..)
Skillnaden i känsla mellan dessa par, som tror jag beror på att 82:an är en klassisk sandwishkonstruktion medans 77:an har skumkärna, är enorm enligt mig.

Jag upplevde 77:an som ganska "fladdrig och halvdöd" i känslan medans 82:an uppfattades betydligt mer som en "skön och givande skida med tryck i"
(jaha, vad menar jag med detta då????, jösses vad jobbigt med subjektiva känslor..)

Med 82:an har jag tex. inga problem med att köra GS-bana med ett bra resultat.
(bra test enligt mig hur skidorna funkar under press.. (fart + hårt, slagit underlag..))
Skidan pallar detta utan allt för stora problem.
(självklart funkar en race stock GS mycket bättre i storslalombana..)

Några korta subjektiva komentarer: (82:an vs. 77:an)
82:an kräver "en lite mer driven" pilot för att få ut max av den än vad 77:an kräver.
82:an har bättre kantgrepp.
82:an funkar bättre i kortsväng än 77:an.
77:an känns mer förlåtande än vad 82:an gör.
82:an känns bättre i "mjuksnö" pga. extra bärighet under foten.

Men en liten brasklapp, jag kanske är partisk, jag tycker nämligen att 82:an är den bästa allroundskida som finns för närvarande...

Hoppas detta hjälper dig något!

MVH
Henrik

Hej

Jag är ungefär lika lång som du och väger ungefär lika mycket. Är väldigt sällan i parken utan försöker åka så mkt lössnö som jag kan.
Jag har inte kört någon av de skidor som du nämner, däremot införskaffade jag mig ett par Monster 88 i längd 186 cm. Jag är riktigt, riktigt nöjd med dessa.
I pisten åker jag mest stora svängar i hög fart . Men med de krav som jag har i pisten funkar 88'an (som är 89 mm i midjan...) riktigt bra med bra kantgrepp.
Skidan har ett fint flyt i lössnön, är lättmanövrerade när det är lite trixigare och stabila när det går undan lite mer.
82'an borde ju rimligen vara lite ännu lite vassare och kvickare i pisten än 88'an medan 88'an borde vara lite vassare i lössnön så det blir väl en prioriteringsfråga ... jag är iaf grymmt nöjd med mina skidor.

Lycka till

/J

Tjena!

Till skillnad från de andra som skrivit skulle jag vilja lyfta fram Scott Aztec! Som jag vägrar släppa taget om! Har kört med skidan nu i 3 säsonger och den fungerar överallt... Jag är ca: 177 och väger ca: 67kilo. Jag rekomenderar den varmt för alla som vill ha en bra allroundskida, den flyter fram riktigt fint i lössnö, mkt överaskande faktiskt p.g.a. den ändå relativt smala midjan. I pisten kommer den nog utvalda radien till sin fulla rätta! Storslalom svängar och mindre korta svängar på skäret är en fröjd som ibland nästan gjort mig tårögd. När man bara kan ligga på och mata ner för pisten samtidigt som man kan ta en avstickare genom ett ungtallsparti med några deci lössnö utan att tappa momentum.

Det kallar jag bra en allroundskida! Det enda negativa med den är att den är lite väl hård för mig i isiga partier, i höga farter. Men med dina extra kilon borde det inte vara något problem... och för de andra, vem vill åka i en isbana?

Lycka till!

/johan

Snödjup

Tillbaka
Topp