Mönstring 09

Mönstring 09
Fick precis reda på att jag kom in! F*N VA GOTT!!!

4 månader sa dom att man skulle få vänta på besked men det tog 2 veckor, smidigt värre!

Senast ändrad:
Mönstring 09
Jeansmannen sa:
Carled sa:
Jeansmannen sa:
jag mönstrade för en vecka sen. blev förvånad över hur lätt det va, ska göra lumpen som militärpolis:P
Sen är väl kraven för just MP inte skyhöga heller... ;.-)
Inte för att skryta, men ja fick 8 i styrka, 8 i kondition och 7 i intelligens smat högt rankad hos psykologen. Kunde ansökt om både kustägare och fjälljägare om ja velat;) verkligen inte mening att skryta nu, ville bara bevisa att ja klarade MP rätt lätt:P

peace
Inte för att skryta, men när JAG mönstrade krökte jag stången vid styrketestet, brände sönder konditionscykeln och fick alla rätt och några till på intelligenstestet. Jag var så sjukt bra så de satte mig i ett topphemligt elitförband direkt. (Som är så sjukt hårt att SSG framstår som flickscouter). Har gjort så sjukt hårda grejjer så jag själv blir imponerad av mig när jag berättar om det...

Senast ändrad:
Mönstring 09
Av: Nojlas Online | Idag 17:29 Citera

Jeansmannen skrev:

Carled skrev:

Jeansmannen skrev:
jag mönstrade för en vecka sen. blev förvånad över hur lätt det va, ska göra lumpen som militärpolis:P

Sen är väl kraven för just MP inte skyhöga heller... ;.-)

Inte för att skryta, men ja fick 8 i styrka, 8 i kondition och 7 i intelligens smat högt rankad hos psykologen. Kunde ansökt om både kustägare och fjälljägare om ja velat;) verkligen inte mening att skryta nu, ville bara bevisa att ja klarade MP rätt lätt:P

peace

Inte för att skryta, men när JAG mönstrade krökte jag stången vid styrketestet, brände sönder konditionscykeln och fick alla rätt och några till på intelligenstestet. Jag var så sjukt bra så de satte mig i ett topphemligt elitförband direkt. (Som är så sjukt hårt att SSG framstår som flickscouter). Har gjort så sjukt hårda grejjer så jag själv blir imponerad av mig när jag berättar om det...

haha, visste att någon skulle kommentera mitt inlägg, och vem passar inte bättre för det än nojlas:P i sådana fall tycker jag at tdu va väldigt vädigt duktig nojlis:)

Mönstring 09
Flygnord sa:
Carled sa:
Klass 8 får du om du kör stridsbåt eller G-båt(ordonnans). Strb.mek får maskin kl. 8.
vad innebär fartygsbefäl klass VIII? har hört benämningen från fler håll, men inte orkat kolla upp det. nån som har erfarenhet och kunskap?
Fartyg Klass 8 (den gamla skepparexamen, eg. lite slarvigt iom att examen kräver tid på sjön...) är den lägsta utbildningsgraden man har om man jobbar på sjön.

Lite enkel saxning från någon sida:
Fartygsbefäl Klass 8 ger den lägsta yrkesbehörigheten och formell rätt att köra båtar längre än 6 m och med en bruttodräktighet upp till 20, i kommersiellt syfte, i inre fart och med max 12 passagerare.

Inre fart innebär innanför en tänkt linje, baslinjen, som förbinder alla våra yttersta skär runt svenska kusten. Området mellan fastlandet och denna baslinje kallas Inre fart eller D-området. Under sommarmånaderna utökas tillåtet fartområde med 3 nm.

När vi skrev proven kom det en gammal kommendörkapten (numera civlist) och var provförättare, det är ju en civil behörighet. Han brukar tydligen vara provförättare för varje årskull och är en jäkligt trevlig gubbe...

Om man skall vara lite konkret så kan man väl säga att man får klass 8-behörigheten bara för att vi ska ha någon som helst fysisk bevisning på vad vi kan. I ren båtmanövrering, färdigheter på sjön, navigering (högfartsnavigering speciellt) och allmän sjövett är det nog inget som kan jämföras med den utbildning man får i lumpen...

Högfartsutbildning är något som de har snackat om för att locka folk, men det har aldrig riktigt kommit ned på papper. Det var dock några StrB-förare som (betalade själva och) gick utbildningen förra året bara för att "få det på papper". Det var en ganska stor skillnad på dem och de vanliga civilister som kom direkt från vanligt Busteråkande vid egna bryggan. Då har de som har kört StrB ändå en relativt lugn och stressfri navigering jämfört med vi som körde öppen G-båt...

De som kommer vara båtchefer nu i år, dvs. de gamla sergeanterna, har legat på för att de ska få sitt jäkla högfartscertifikat betalt, vi får se hur det blir med den saken... Amf1 är iaf. nyinrykt sen några dagar och jag ser fram emot färska rapporter!

Tillbaka
Topp