montera bindningar

rajtan

Ny medlem
montera bindningar
hej, jag köpte nyss en burton custom på boardstore.se och ska montera ett par Flow bindningar.
nu undrar jag om det e något som helst ska göras av proffs eller om det bara e att skruva på.
e det nåt speciellt man måste tänka på när man monterar eller?

tackar för svar

montera bindningar
du ska ha en platta, kan köpas på junkyard http://www.junkyard.se/ , som passar till burton, har du det så är det bara att skruva själv
dra int i skruvarna för hårt bara! (det gäller att ha lite känsla, lagom är bäst)

montera bindningar
varför inte för hårt?? det värsta som finns är ju när dom åker upp efter ett tag och man måste skruva åt dom mitt i backen

peace

montera bindningar
det var iofs sig ett tag sen jag monterade ett par bindningar men det har hänt att man dragit åt så att man har sett gropar i belagen där skruvarna sitter..

montera bindningar
dom här plattorna, det står att dom bara passar till burton, syftar dom på brädan eller bindningen, e det safe å köpa såna?

montera bindningar
köp en "Flow Disc "Burton 03/04" från junkyard, du behöver det för att burton har inte samma insert som alla andra.. dom använder sej av 3 skruvar istället för 4a...

När du ska skruva på dom så är det bara till att ta i för kung o fosterland!

peace!

montera bindningar
Och sen att det blir gropar av skruvarna i belaget. Det blir det. Bara att acceptera. Du åker ändå inte på det, så länge det inte sticker utåt. Valla i groparna och sikla av allt som vanligt. Är det nån som känner nått är ni prinsessan på ärtens tvillingsyrra...

montera bindningar
Ok, för att rensa upp lite:

Burton har alltså en annan insert, dvs. skruvhålen i brädan sitter på ett annat sätt än på andra brädtillverkares brädor vilket gör att du behöver andra plattor till dina flowbindningar.

Bindningarna skruvar du sedan på själv och placerar dem efter tycke och smak. Att "ta i för kung o fosterland" är inte att rekommendera eftersom du faktiskt trycker ut belaget från brädan vilket kan få tråkiga konsekvenser. Dra åt skruvarna med lagom mycket kraft och efterjustera istället. Lite som att sätta ihop ikeamöbler faktiskt.

montera bindningar
eller ta ett skjutmått och se till att ha rätt längd på skruvarna istället,loctite är ett lim som används innom industrin och gör att skruvarna inte lossnar,dett finns redan på alla skruvar om du köper ett par bindningar av kvalite och det ser du på att det är blått på gängorna.
de flesta bindningar har i dagens lägen burton insex oxå och i ex rides fall går står det i manualen att man vrider plattorna så att man får spåret på andra hållet.
att man tar och drar upp belagen mot brädan så att det blir gropar beror på hur bindningen ser ut undertill,är det material hela vägen ut från centrum till ytterkant så buktasr inte skiten in.har man för långa skruvar så trycker man loss belaget och det är jävligt korkat att göra det.hur du mäter:sätt skruven i bindningen och mät hur mycket som sticker ut på undersidan.jämför med hålet hur djupt det är och dra av 1.5 mm för det sträcker sig skruven när du spänner

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp