Aloha!
Från att tidigare åkt på utrustning sedan 80-talet (Asolo pjuck och Fischer expeditionskidor) skramlade jag nu ihop mig en lite nyare utrustning. Hittade ett par gamla men oanvända Rossignol Bandit X på 184cm med Rottefella Cobra Carve med 20mm platta monterad.
Antagligen har jag mycket större fötter än vad tidigare ägare hade då jag fick köpa nya krokar (small var monterat och bytte till large). Pjäxan är en Scarpa T1 och sulan mäter 347mm (storlek 11).
Enligt instruktionerna i inläggen ovan så verkar bindningen sitta 3 cm bakom en sk CC 3pins mätning då man mäter från spets till bakre punkt innan baktippen efter de mätningar jag gjort verkar bindningen vara monterad utan hänsyn till bakre tipp?.
Med mina jätteblad till pjuck får jag då Ball of foot on center (eller eg själva trampdynan) ganska precis i höjd med centermarkeringen på skidan. Dvs mycket långt ifrån Boot Center skidmarkeringscenters montering (6cm).
Någon som har tips på hur långt jag ska flytta fram bindningen på denna skida av "gammal" modell? Eller var dom mer bakmonterade förr?
En teori jag har är att kanske att flytta fram bindningen 3cm kan vara lagom? (och 2cm på klackpucken för att få sulan innanför)
Jag kommer mestadels att åka pist tills jag fått igång flåset igen efter några års avhållsamhet från telemarkåkandet...
Upplevde dock en otroligt positiv förändring i åkandet jämfört med mina gamla prylar och upptäckte att det går att skära svängarna istället för att sladda ner för pisten och dessutom låta bakskidan aktiveras istället för att bara släpa med, men som sagt har ju ingen erfarenhet av "modernare" utrustning och hur bindningarna bör vara monterade men det känns som om jag står lite långt bak på skidorna???
Bilder:
Markering från Vänster:
1. Skidmarkering för bc
2. Mitt på aktiva snöytan
3. CC mätt från tippen till punkten där baktippen släpper marken
Skidan: