Monterat bindning långt bak

Snostlund

Ny medlem
Åker till Val Thorens på fredag och behöver lite hjälp, väldigt tacksam för svar!
Jag har köpt ett par Völkl Yumi 2015. Killen i affären undrade om han skulle montera bindningen "vanligt" eller för mer offpist-åkning. Jag kände att jag inte riktigt visste så jag svarade att han skulle montera "vanligt". När jag knäppte på pjäxorna hemma så jämförde jag boot center på skidan och pjäxan. Pjäxans centrum ligger tre cm längre bak än skidans. Är detta korrekt?
Kommer åka mest pist men vill ha möjligheten att leka lite mellan backarna med.

Senast ändrad:
Jag är ingen expert, men det känns ganska lössnö orienterat. 3cm låter ganska mycket att bakmontera för någon som uppger att dom vill åka "vanligt". Völkls boot center referens känns ju rimligen som ett bättre val isåfall. Men personen som monterade bindningen kanske hade en bättre ide än völkl om var bindningen ska sitta på just den skidan för bäst resultat. Orimligt, men inte omöjligt :)

Om jag har förstått saken rätt så innebär en bakmonterad bindning att man flyter lättare i puder (slipper luta sig lika mycket bakåt), samt att det sannolikt blir lite mer fartstabilt i pisten med uppoffringen att det inte går riktigt lika snabbt att svänga runt skidan.

Någon mer kunnig får gärna rätta mig här om detta är helt uppåt väggarna.

Är det -3 från TC eller -3 från tillverkare rekommenderad monteringspunkt bindningarna sitter?

-3 från TC känns ju inte så farligt, ganska standard, lite olika beroende på skida. TC montering brukar ju gälla för twintip och switchåkning

Man måste skilja på "boot center" och TC (True center). Boot center är rekommenderad monteringspunkt från tillverkaren medan TC är center på skidan. Du kan själv kolla detta genom att mäta upp var TC är på skidan. Troligen ligger boot center några cm bakom TC.

Angående monteringen ser jag det som såhär:
Antingen var säljaren okunning och misstog boot center för TC när han monterade "vanlig" punkt som du beskrev det.

Eller så gillar han puder själv och tycker givetvis då även att alla skidor ska vara monterade för det oavsett vad kund tycker :P

waalis sa:
Angående monteringen ser jag det som såhär:
Antingen var säljaren okunning och misstog boot center för TC när han monterade "vanlig" punkt som du beskrev det.
Det skulle jag också gissa på. Men hur man kan förväxla dessa är beyond me. "Boot center" är nämligen bakersta markeringen på just den här skidan. Sen finns det två till markeringar framför på +1 och +2. Det borde väl antyda att man kan montera fram mot TC om man behagar. För ingen monterar väl framför TC (om montören nu trodde att boot center var TC)?

Jag skulle nog gå tillbaka till verkstan som monterade och fråga hur dom tänkte egentligen.

Tillbaka
Topp