Montering av bindning på Salomon Rocker 2

mattstar

Medlem
Hej hej,

Jag har köpt ett par beggade Rocker 2 med Atomic (turbidning) på men tycker det känns som bidningar sitter alldeles för mittmonterade?
Jag åker absolut inte enbart puder utan åker eller blir endel pist också och märker jag får lägga väldigt mycket bakvikt idagsläget får få dem på riktigt skärande sväng..
Alltså nu har jag tagit upp ett nygammalt intresse så mycket nytta att sätta sig in i och lära sig känner jag:-)

Vad är för och nackdelar montera bidningarna centrerat resp. bakmonterade? (eller vad man säger)

Vet inte vilka det är du har och vilken monteringspunkt det ska vara på 122an, men på 108an så är rekomenderande linjen på -2,5 har jag för mig och jag har aldrig känt ett behov av att gå bak. Däremot vet jag många som inte blivit vän med skidan pga att skidan ska vara monterad så långt fram. De får en liknande känsla som du, men jag skulle tror att det är em vane sak. Eftersom skidan är bygg för att monteras nära TC, så kan det bli så att den inte fungerar som tänkt i puder och andra situationer istället.

Har du mindre eller större pjäxor än tidigare ägare?

//jens, tech-rep Salomon/Atomic

snej sa:

Jag har betydligt mindre då jag har 306 mm på pjäxan och detta är bindingar strl. Large så går från precis 305 mm typ:-) Så nästan inskruvad på minimum och det förstår jag också gör skillnad.. För förstår att 1 cm större pjäxa stjusterarar mitpunkten 0.5 cm bakåt typ plus minus:-)

mattstar sa:
snej sa:

Jag har betydligt mindre då jag har 306 mm på pjäxan och detta är bindingar strl. Large så går från precis 305 mm typ:-) Så nästan inskruvad på minimum och det förstår jag också gör skillnad.. För förstår att 1 cm större pjäxa stjusterarar mitpunkten 0.5 cm bakåt typ plus minus:-)
Skidorna är ju ämnade att åkas långt fram men det är såklart en vanesak. Om personen som hade dem innan har rätt mkt större fötter så påverkar ju det helt säkert känslan av att du står för nära mitten mer än vad den rekommenderade monteringspunkten gör. Har du kollat hur du står relaterat till skidans mitt?

//jens

Tillbaka
Topp