montering av bindningar

PeAC

Ny medlem
montering av bindningar
elo. köpte just ett par head monster cross (tror jag det var, så många olika modeller) iaf 117-85-107 o 180lång med en radie på 23,5m så nu blir det åka av men det är inte det som är frågan.

hur ska jag montera bindningen på dem? jag är ju van att åka mittställt på ett par Salomon Teneighty o har hoppat en hel del i mina dagar men sadlar nu om för de stora bergen o de största äventyren. alltså ska jag dra offpist med dem och är inte säker på vart jag ska ha bindningarna. tänkte köra med ett par salomonbindningar.

vad brukar vara bekvämast? det är alltså helt vanliga alpinbindningar som skall monteras fast o inget annat, drar telemark på några andra par skidor antar jag..

en till fråga också. stighudar, är det möjligt att påta på ett par såna på ett par 85or i midjan? en kompis sa att det inte skulle funka men jag är skeptisk. går det? samt tänkte jag kanske montera på ett par randonnébindningar sen i vår, någon bindning där att rekommendera?

montering av bindningar
Mittmontera inte bindningen för allt i världen om de ska användas offpist. Montera dom efter märkningen på skidorna. märkningen ska vara mitt under foten. Om du bara ska bränna rakt ner med dom så kan du bakmontera dom men det är inget jag rekommenderar då det e jättefarligt om backen svänger : )

Ska du byta bindningar så kan det vara ide att köpa såna där plattor som man kan växla bindningar på. Då slipper du skruvhålen i skidorna!
Lycka till

montering av bindningar
Det finns stighudar som man skär till efter skidorna. Snacka med någon på nån av de välsorterade alpinaffärerna. De kan säkert hjälpa dig med bindningar också, både alpina och randonné.

Tillbaka
Topp