Montering av rockerskidor

HamPersson

Medlem
Haloj,

Jag har postat ett skapat ett gäng trådar på senaste, men jag har återigen kikat i forumet efter liknande tråd utanr resultat, har jag missat så rätta mig gärna! :D

Jo jag har fått hem nya grejer inför skidsäsong i Kanada i delar då jag valde att montera dem själv, eller överlåta åt en butik. Men jag ville göra en beddömning av var först. Det jag udnrar är, monterar man en rockerskida generellt sett lite längre fram?

Det är ett par Mr. Pollards Opus 185:or och Marker Duke som ska tryckas dit. Jag åker ruggigt varierat. Ganska lekfullt, gillar att skutta runt, slasha och köra tajt och svängigt, men kan även stå på hårt i pisten om det vill sig så! Vill att den ska fungera i pisten, verkar ändå (för sin bredd) ha en hyfsad tajt radie och hyfsade kantegenskaper men fokus ligger ju såklart på off-pisten. Alla tips och råd är välkomna! :D

Finns bara en markering på skidan och det är mid-sole :) Ha de fint! tråden får gärna utveckal sig till en allmänn diksussion av monteringspunkter 8behöver inte ta hänsyn till min skida så att säga)! :D

Hur mkt väger du?

Hade jag köpt ett par Opus hade jaf iaf INTE gått längre bak. ISF hade det vart för att jag hade satt på inserts och turbindningens hålmönster krockade så mkt att jag var tvungen att gå bak....

Okey, se där! Gått längre bak, då menar du alltså från mid-sole eller? :) Jag väger 80kg ungefär och har åkt relativt mycket. Vill ju ha möjligheten (även om potentialen hos mig själv saknas) att kunna åka lite baklänges, landa baklänges, bc-jibba lite grann (stora skidor för det såklart), lära mig göra lite butters etc. Men jag vill ju samtidigt att den ska fungera i pisten, klurigt detta- Vill ju ha kakan och äta hela dessutom!
Vad är det med Opusen som får dig att vilja stå mer centrerad? :)

HamPersson sa:
Okey, se där! Gått längre bak, då menar du alltså från mid-sole eller? :) Jag väger 80kg ungefär och har åkt relativt mycket. Vill ju ha möjligheten (även om potentialen hos mig själv saknas) att kunna åka lite baklänges, landa baklänges, bc-jibba lite grann (stora skidor för det såklart), lära mig göra lite butters etc. Men jag vill ju samtidigt att den ska fungera i pisten, klurigt detta- Vill ju ha kakan och äta hela dessutom!
Vad är det med Opusen som får dig att vilja stå mer centrerad? :)
Den är konstruerad att åkas från strecket (midsole) som ska vara -2cm från mitten. Flex, skärning och rocker. Allt är räknat från den punkten. Går man bak så får man mindre tail att stå på. Att ha en del tail på den skidan är en bra idé då den är mjukare än nosen.
Det man får med en typen av montering är låg svingvikt och bra balans i luften. Men det man offrar är flyt. Det är en stor skida, men är man lång och tung och vill landa sina dropp en bit fram (4-punktslandning) så riskerar man att gå över styret om snön är djup nog....detta är iofs ett lyxproblem :P

Jag har inte fått testat skidan än...men kanske blir en stolt ägare av ett par snart, och dem ska jaq montera -2 :)

Ahaa se där! återigen PNyberg stort tack! Intressant, känns som du har koll på läget när du tom vet hur skidans flex är fördelat på skidan. Det sista hängde jag dock inte riktigt med på, vad är en 4-punktslandning? Och att montera den på midsole är alltså en nackdel vid rejäla dropp för att man då lätt kör kullerbyttan?! Är överhuvudtaget att tänka på att montera den längre framåt, vad förlorar man, både pist och off-pist gissar jag?

Se där! Vad sköj! Får mig att känna att jag inte valt helt fel skida, du verkar ha testat runt en hel del med tanke på skidtestet och annat! :D

HamPersson sa:
Ahaa se där! återigen PNyberg stort tack! Intressant, känns som du har koll på läget när du tom vet hur skidans flex är fördelat på skidan. Det sista hängde jag dock inte riktigt med på, vad är en 4-punktslandning? Och att montera den på midsole är alltså en nackdel vid rejäla dropp för att man då lätt kör kullerbyttan?! Är överhuvudtaget att tänka på att montera den längre framåt, vad förlorar man, både pist och off-pist gissar jag?

Se där! Vad sköj! Får mig att känna att jag inte valt helt fel skida, du verkar ha testat runt en hel del med tanke på skidtestet och annat! :D
Jo, jag här testat en del. Men just opusen här jag inte testat. Jag hade däremot första gen. Ep pro monterade 1,5cm bakom mitten och upplevde just dyktendenser i djup snö trots massa rocker och fet nos. Årets skidan är däremot väldigt annorlunda och kommer nog funkar perfekt for lekåkning utan att bli för klen till annat.

Låter bra det! För det är just en lekskida jag varit på jakt efter, valde bort JJ för denna vilket jag kanske ångrar i efterhand eftersom Opusen verkar vara betydligt hårdare, men men de verkar ändå riktigt shyssta! :D Ja, ja okey! Men du skulle inte montera framför midsole heller, utan köra på just det om jag tolkar dig rätt!? :)

HamPersson sa:
Låter bra det! För det är just en lekskida jag varit på jakt efter, valde bort JJ för denna vilket jag kanske ångrar i efterhand eftersom Opusen verkar vara betydligt hårdare, men men de verkar ändå riktigt shyssta! :D Ja, ja okey! Men du skulle inte montera framför midsole heller, utan köra på just det om jag tolkar dig rätt!? :)
Jag tycker du gjorde helt rätt. Testade AKJJ och det var, tyvärr, långt från den bästa skidan jag har åkt på.

tjena lånar denna trådlite, har ett par icelantic nomad som jag ska sätta bindningar på, kör väldigt allround, kör allt liksom. vart borde jag montera bindningen?

Tillbaka
Topp