markanthus
Ny medlem
Montering Dynafit Techbindning
Hej! Ska montera en Dynafit techbindning. Skulle behöva lite tips om vem som gör sådant. Gärna i Hälsingland.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vart bor du?sarnbrink sa:Vet någon av er en butik som kan montera dynafit best 16 bindningar? tror inte jag vågar själv och alla jag har ringt och frågat saknar mallar!
I Linköping och i Örebro.Jarle sa:Vart bor du?sarnbrink sa:Vet någon av er en butik som kan montera dynafit best 16 bindningar? tror inte jag vågar själv och alla jag har ringt och frågat saknar mallar!
I Linköping kan jag iaf erbjuda lite verktyg (vågar inte borra i andras skidor, förutom fruns då..) Känner inte till några butiker jag skulle lita på i linkan hellersarnbrink sa:I Linköping och i Örebro.Jarle sa:Vart bor du?sarnbrink sa:Vet någon av er en butik som kan montera dynafit best 16 bindningar? tror inte jag vågar själv och alla jag har ringt och frågat saknar mallar!
Tack men nej tack! ska jag göra själv så hjälper farsan till! Han har alla grejer vi behöverPillard sa:I Linköping kan jag iaf erbjuda lite verktyg (vågar inte borra i andras skidor, förutom fruns då..) Känner inte till några butiker jag skulle lita på i linkan hellersarnbrink sa:I Linköping och i Örebro.Jarle sa:Vart bor du?
Misstänker att det inte finns jättemånga Beast-mallar i Sverige öht. Och att det skulle finnas nån verkstad i Linköping som monterar på frihand känns klart tveksamt. Kolla eventuellt med Jockes alpin i Mjölby, de är nog de enda jag skulle kunna tänka mig i närhetensarnbrink sa:Tack men nej tack! ska jag göra själv så hjälper farsan till! Han har alla grejer vi behöverPillard sa:I Linköping kan jag iaf erbjuda lite verktyg (vågar inte borra i andras skidor, förutom fruns då..) Känner inte till några butiker jag skulle lita på i linkan hellersarnbrink sa:I Linköping och i Örebro.lite skumt att det inte finns någon skidbutik som kan!?
Har redan kollat med dem! Dem önskade mig bara lycka till?Pillard sa:Misstänker att det inte finns jättemånga Beast-mallar i Sverige öht. Och att det skulle finnas nån verkstad i Linköping som monterar på frihand känns klart tveksamt. Kolla eventuellt med Jockes alpin i Mjölby, de är nog de enda jag skulle kunna tänka mig i närhetensarnbrink sa:Tack men nej tack! ska jag göra själv så hjälper farsan till! Han har alla grejer vi behöverPillard sa:I Linköping kan jag iaf erbjuda lite verktyg (vågar inte borra i andras skidor, förutom fruns då..) Känner inte till några butiker jag skulle lita på i linkan hellerlite skumt att det inte finns någon skidbutik som kan!?
Ja faktiskt, det är rätt enkelt. Det enda som jag ser som en riktig utmaning är att hitta skidans mitt på bredden. Ffa är det lite jävligt på capkonstruktioner. Har man ett rejält skjutmått borde även det funka rätt bra. kör sen ett typ 2mm-borr rakt i pappersmallen såsom styrborr så går det lätt senVattendroppe sa:@sarnbrink http://www.stockholmviews.com/dynafit_beast_16/ På't bara. Pelarborr och sånt tjaffs behövs inte, bara ta en vanlig skruvdragare och hålla rakt "by eye". Som borrstopp är det bara mäta upp rätt längd på borret från dess topp/spets med ett skjutmott och sen dra några varv med tejp där (men tryck inte för hårt i botten, kan vara värt att kolla så att tejpen fortfarande sitter rätt var 2-3 borrning).
Tvärs om vad många verkar tro är det ingen rocket science att montera bindningar, vare sig alpin- ram- eller tech-. Det finns god marginaler vad gäller både hålens vinkel och djup, se bara till att mäta två gånger så att hålen verkligen hamnar på rätt ställa så är allt frid och fröjd sen (och glöm inte att kontrollera att mallen är utskriven i rätt storlek). Är du riktigt osäker, skaffa fram en träplanka av godtycklig sort och "torrmontera" i den. Glöm inte att limma sen när du borrar skidan, går bra med typ vad skit som helst som tål vatten och flexar lite, trälim, epoxy, polyuruetan...
Nja, jag brukar bara dra med ett utdragbart måttband (såndär med krok på änden) hyffsat långt fram och bak på skidan. Bommar jag mitten på någon eller båda mätpunkter blir vinkelfelet så litet att det är skit sak samma. Och att ha en bindning som är förskjuten någon mm åt sidan är ingenting som märks. Sen är det bara något långt och rakt och dra ut mittenstrecket mellan punkterna. Förslagsvis på maskeringstejp.Pillard sa:Ja faktiskt, det är rätt enkelt. Det enda som jag ser som en riktig utmaning är att hitta skidans mitt på bredden. Ffa är det lite jävligt på capkonstruktioner. Har man ett rejält skjutmått borde även det funka rätt bra. kör sen ett typ 2mm-borr rakt i pappersmallen såsom styrborr så går det lätt sen
Jag har dock mest monterat på cap-konstruktioner och då blir det lite meckigt att bestämma sig var kanten startar tycker jag. Har dock blivit bra till slut när jag gjort det. Mitt bästa tips är att börja med maskeringstejp. En på tvären vid mittenmarkeringen och sen en på längden som är längre än mallen. Sen är det bara att tejpa på pappret och köra.Vattendroppe sa:Nja, jag brukar bara dra med ett utdragbart måttband (såndär med krok på änden) hyffsat långt fram och bak på skidan. Bommar jag mitten på någon eller båda mätpunkter blir vinkelfelet så litet att det är skit sak samma. Och att ha en bindning som är förskjuten någon mm åt sidan är ingenting som märks. Sen är det bara något långt och rakt och dra ut mittenstrecket mellan punkterna. Förslagsvis på maskeringstejp.Pillard sa:Ja faktiskt, det är rätt enkelt. Det enda som jag ser som en riktig utmaning är att hitta skidans mitt på bredden. Ffa är det lite jävligt på capkonstruktioner. Har man ett rejält skjutmått borde även det funka rätt bra. kör sen ett typ 2mm-borr rakt i pappersmallen såsom styrborr så går det lätt sen
Har funderat på det men velat ha ett rakt streck att relatera mitten på mallen till. Jag har prioriterat att få de två bindningsdelarna att vara i rak linje framför allt annat. Har man bara det där strecket så kan man vara helt säker på att få dit mallen rakt, det går inte att misslyckas.iSooLi sa:Att böja pappersmallen runt stålkanterna är kanon för att centrera dem. Man ska bara se till att vara noga och petig när man läser av exakt vilken punkt som går in under kanten. Det och dubbelkolla efter att man tejpat fast mallen både fram och bak.
Det är därför man först sätter ihop mallens fram- och bakdelar, blir spikrakt om man lägger dem mot en vägg eller nåt annan rak kant och fluktar längs mittlinjen innan man klipper ut den. Då har man dessutom redan rätt längd på mallen för ens sullängd. Behövs sedan inte mäta eller märka alls på skidorna, bara se till att linje för sulmitt på skidan syns. Busenkelt! Pryla genom mallen (borra inte) så kan man spara pappersmallen till anpassad till just sin sullängd och återanvända minst tio femton gånger.Pillard sa:Har funderat på det men velat ha ett rakt streck att relatera mitten på mallen till. Jag har prioriterat att få de två bindningsdelarna att vara i rak linje framför allt annat. Har man bara det där strecket så kan man vara helt säker på att få dit mallen rakt, det går inte att misslyckas.iSooLi sa:Att böja pappersmallen runt stålkanterna är kanon för att centrera dem. Man ska bara se till att vara noga och petig när man läser av exakt vilken punkt som går in under kanten. Det och dubbelkolla efter att man tejpat fast mallen både fram och bak.
Klipp upp ett gäng pappersremsor, ca 1-2 cm breda.Pillard sa:Det enda som jag ser som en riktig utmaning är att hitta skidans mitt på bredden.
Wow, det hade jag kunnat behöva när jag monterade inserts i 4 par i somrassjo_orret sa:Klipp upp ett gäng pappersremsor, ca 1-2 cm breda.Pillard sa:Det enda som jag ser som en riktig utmaning är att hitta skidans mitt på bredden.
Välj ett ställe på skidans längd (markerat) och vik remsan skarpt runt stålkanterna så att det blir ett permanent veck i remsan.
Kom ihåg positionen på skidan och ta loss remsan.
Böj remsan i "droppform" och sätt de två vecken som stålkanterna lämnat exakt mot varandra. Platta ut droppen så det blir ett ett tredje skarpt veck mitt mellan de två tidigare.
Sätt tillbaka remsan på samma ställe på skidan. Det tredje skarpa vecket är mitten på skidan.
Markera och upprepa på några ställen för att skapa en linje.
Känns betydligt enklare och säkrare än att mäta tycker jag.
Varför skulle man bomma den? Man mäter ju ut mitten på typ 3 ställen och drar ett streck med linjal mellan demVattendroppe sa:Men hur noga är det egentligen? Sannolikheten att bomma vinkelrätt mot skidans "centrumaxel" är inte heller direkt försumbar, vilket ger fel mittlinje med samtliga metoder som nämnts ovan...
Nej, det är centrumaxeln du mäter, jag är rätt övertygad om att alla här bara ögnar in vad som är tvärs över skidan när de mäter ut punkterna för skidans mittpunkt.Pillard sa:Varför skulle man bomma den? Man mäter ju ut mitten på typ 3 ställen och drar ett streck med linjal mellan dem
You lost me... Varianten med vikt papper torde ju vara väldigt exakt när det gäller att märka ut centrumaxeln? Så jag förstår inte varför man skulle bomma den? Och att folk eventuellt bara ögnar igenom var den är och chansar så är ju inte det ett argument emot mätmetoderna?Vattendroppe sa:Nej, det är centrumaxeln du mäter, jag är rätt övertygad om att alla här bara ögnar in vad som är tvärs över skidan när de mäter ut punkterna för skidans mittpunkt.Pillard sa:Varför skulle man bomma den? Man mäter ju ut mitten på typ 3 ställen och drar ett streck med linjal mellan dem
För att om du inte mäter vinkelrätt mot skidans centrumlinje kommer du inte pricka mätlinjen med den mätmetoden (i och med att skidans sidor inte är parallella). Och vars det tvärsnittet går på skidan är det nog ingen som mäter.Pillard sa:You lost me... Varianten med vikt papper torde ju vara väldigt exakt när det gäller att märka ut centrumaxeln? Så jag förstår inte varför man skulle bomma den? Och att folk eventuellt bara ögnar igenom var den är och chansar så är ju inte det ett argument emot mätmetoderna?

Jaha, då fattar jag. Ja om det ska bli några större skillnader behöver man väl mäta absurt snett?Vattendroppe sa:För att om du inte mäter vinkelrätt mot skidans centrumlinje kommer du inte pricka mätlinjen med den mätmetoden (i och med att skidans sidor inte är parallella). Och vars det tvärsnittet går på skidan är det nog ingen som mäter.Pillard sa:You lost me... Varianten med vikt papper torde ju vara väldigt exakt när det gäller att märka ut centrumaxeln? Så jag förstår inte varför man skulle bomma den? Och att folk eventuellt bara ögnar igenom var den är och chansar så är ju inte det ett argument emot mätmetoderna?
Här, ta en bild jag slängde ihop i paint som visar vad jag menar:
[url]https://www.freeride.se/img/photo/n/9fcb682a3f6ea35e9a157d7ee4c8fede.jpg[/url]
Är effekterna stora? Nej. Är de jämförbara med felet som uppstår med att mäta med måttband eller dylikt? Förmodligen skulle jag säga.